مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

راه‌اندازی «شهرک صنعتی بزرگ کردستان» در دیواندره سرانه‌صنعتی این استان را درحدود ۵/۴مترمربع افزایش می‌دهد.

صنعتی

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

کردستان ازجمله استان‌های مرزی کشور به‌حساب می‌آید که همچنان با کمبودهای صنعتی قابل‌توجهی مواجه است و با وجود اقدام‌های گسترده‌ای که درسال‌های اخیر باهدف توسعه صنایع دراین استان انجام شده، اما هنوز رونق مطلوبی دراین عرصه دیده نمی‌شود. براین اساس هم بود که در نشست اخیر هیأت‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد یک شهرک صنعتی جدید در استان‌ کردستان، در کنار ساخت چند شهرک‌صنعتی جدید دیگر در استان‌های مختلف، به تصویب رسید.

«شهرک صنعتی بزرگ کردستان» به مساحت ۷۱۳هکتار در شهرستان دیواندره ازجمله شهرک‌های صنعتی جدیدی است که قرار است به صنعتی شدن استان کردستان کمک کند و به تقویت زیرساخت‌ها و همچنین میزان اشتغال دراین عرصه رونق ویژه‌ای ببخشد و گامی باشد درمسر توسعه صنعتی استان کردستان.

تلاش برای توسعه تولید

درحال‌حاضر مساحت مجموع شهرک‌های صنعتی کردستان بیش‌از هزارو ۳۷۰هکتار است. این درحالی‌است که سرانه زمین صنعتی در کردستان به ازای هرنفر ۱/۹مترمربع است که این میزان در کشور به ۱۷مترمربع می‌رسد. قرار است با ایجاد شهرک صنعتی جدید، کردستان نیز ازنظر سرانه زمین به میانگین کشوری نزدیک شود.

دراین میان باید درنظر داشت که ۸۲۰واحد در شهرک‌های صنعتی کردستان فعال هستند که میزان اشتغال‌زایی این واحدها بیش‌از ۱۲هزارنفر است. با این وجود رتبه این استان از لحاظ صنعتی در ردیف آخرین استان‌های کشور قرار دارد که امید است با اجرای طرح شهرک بزرگ صنعتی دراین استان، تحولی اساسی از لحاظ زیرساختی برای رونق و توسعه تولید و جذب سرمایه‌گذار دراین استان صورت گیرد.

جان تازه در کالبد صنایع کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با تأیید خبر ایجاد شهرک صنعتی بزرگ کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری اظهار می‌کند: ساخت این شهرک در زمینی به مساحت ۷۱۳هکتار، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی رسیده‌است و خبرامیدوارکننده‌ای برای صنایع استان به‌حساب می‌آید.

«احمدخسروی» می‌افزاید: در نشست اخیر هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد شهرک بزرگ صنعتی کردستان به‌همراه ۳شهرک دیگر در استان‌های مختلف کشور به تصویب رسید؛ موضوعی که می‌تواند جان تازه‌ای در کالبد صنعت در کردستان باشد.

وی با بیان اینکه یکی از موانع توسعه‌صنعتی در کردستان کمبود سرانه فضای صنعتی است، می‌گوید: کمبود زمین در استان، عامل پایین بودن سرانه فضای صنعتی دراین استان است.

خسروی ادامه می‌دهد: از سال۱۳۹۵ پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی «شهرک صنعتی بزرگ کردستان» درجریان است و گام‌های مهمی دراین عرصه برداشته‌ شد. برهمین اساس هم بود که از مدت‌ها قبل اجرای طرح مطالعاتی و بررسی همه جوانب مربوط به این پروژه ازسوی مشاور درحال انجام بود.

رفع چالش کمبود زمین

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان می‌گوید: با ایجاد این شهرک بزرگ، کمبود زمین که یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع توسعه صنعتی استان است، رفع می‌شود و افق جدیدی را می‌توان برای رونق روزافزون صنایع کردستان و همچنین افزایش اشتغال دراین بخش متصور بود.

خسروی اظهار می‌کند: زمین صنعتی در کردستان به نسبت استان‌های همجوار، گران است و اجرای این شهرک دراین برهه زمانی می‌تواند بخشی از مشکلات موجود دراین حوزه را رفع کند. مساحت شهرک صنعتی بزرگ کردستان بالاست، بنابراین قیمت زمین‌ دراین شهرک به نسبت شهرک صنعتی سنندج و دیگر شهرک‌های استان کم‌تر است. براساس برآوردهای انجام شده، قیمت زمین دراین شهرک صنعتی در مقطع کنونی، یک‌چهارم قیمت زمین‌های صنعتی استان است.

وی فراهم شدن چنین شرایطی را نویدبخش حضور بیشتر بخش‌خصوصی در عرصه صنایع کردستان و جذب روزافزون سرمایه‌گذاران به این استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: چنین شرایطی می‌تواند به رفع موانع تولید و توسعه صنایع کوچک در استان کمک قابل‌توجهی کند.

خسروی با تأکید بر اینکه دراین طرح مصوب همه جوانب کار در نظر گرفته شده‌است، تصریح می‌کند: چندین نقطه برای ایجاد شهرک صنعتی  بزرگ کردستان پیشنهاد داده شده که درنهایت با بررسی مشاوران، به نقطه کنونی در دیواندره رسیدیم.

وی اظهار می‌کند: در نقطه درنظر گرفته شده، همه پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار صنایع انجام شده‌است. براین اساس وضعیت دسترسی به امکانات زیرساختی ازجمله آب، برق، حمل‌ونقل، جاده، همچنین میزان و پراکندگی جمعیت در منطقه، شرایط اقتصادی و...ازسوی مشاوران طرح بررسی و درنظر گرفته شده‌است.

دسترسی مناسب به زیرساخت‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان یکی از ویژگی‌های بارز این شهرک را فراگیر بودن و واقع شدن آن در نقطه مرکزی جغرافیای کردستان می‌داند و می‌گوید: هزارو ۴۰۰هکتار برای ایجاد این شهرک درنظر گرفته شده که در فاز نخست ۷۱۳هکتار آن به‌عنوان «شهرک بزرگ صنعتی استان» تعریف شده‌است.

 خسروی با بیان اینکه شهرک بزرگ صنعتی کردستان در فاصله ۵۵کیلومتری از شهر سنندج و حدفاصل ۳ شهرستان دیواندره، بیجار و سنندج قرار دارد، می‌افزاید: با قرارگیری این شهرک درمیان این ۳شهرستان، تأمین امکانات و دسترسی به منابع آب، برق و گاز  آسان‌تر خواهد بود.

وی ادامه‌ می‌دهد: با ایجاد این شهرک در استان کردستان، بزرگ‌ترین شهرک صنعتی را در نیمه‌غربی کشور درمیان استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان‌ غربی و شرقی در چند سال آینده خواهیم داشت. خسروی می‌افزاید: ایجاد این شهرک ۵/۴مترمربع بر سرانه صنعتی  استان اضافه خواهد کرد. این افزایش سرانه  استان را از لحاظ رتبه‌، از ردیف آخرین‌های صنعتی کشور به ردیف‌های میانی و رتبه های ۱۵، ۱۶ بالا می‌کشد.

یک تحول مهم در استانی غیرصنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ایجاد شهرک بزرگ صنعتی کردستان را از اقدام‌های مغفول مانده برای توسعه استان می‌داند که پس از چندین سال به ثمر نشسته است.

وی تأکید می‌کند: همه باید کمک کنند تا این شهرک پا بگیرد تا ثمره آن را ظرف چند سال آینده جوانان و مردم این استان لمس کنند.

خسروی می‌افزاید: این شهرک به صنعتی کردن کردستان و جذب سرمایه به این استان کمک بزرگی می‌کند و درنهایت گام موثری برای توسعه اقتصادی دراین استان به‌حساب می‌آید.

وی ایجاد این شهرک را در کردستان یک اقدام تحولی بزرگ می‌داند و اظهار می‌کند: ایجاد یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور در یک استان غیرصنعتی، دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود که در دولت‌های مختلف پیگیری و محقق شده‌است.

خسروی اضافه می‌کند: امیدواریم اجرای طرح شهرک بزرگ صنعتی کردستان، به‌عنوان مطالبه عموم مردم این استان، با حمایت‌های همه‌جانبه ظرفت ۵،۶ سال آینده به نتیجه برسد تا حلقه‌ای از زنجیره صنعتی شدن استان تکمیل شود.

کد خبر 626816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha