مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری در پرونده ویژه‌ای به بررسی آماری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های ویژه هفته دولت در استان‌ها پرداخته‌است.

طرح استانی

همشهری آنلاین-گروه استانی:

هرسال در هفته‌دولت در نقاط مختلف کشور شاهد بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی هستیم که هدف از اجرای آنها، گره‌گشایی از مشکلات مردم است؛ موضوعی که به‌نظر گاهی اوقات در پس ارائه آمارهای پرحجم ازسوی مسئولان مربوط به فراموشی سپرده می‌شود.

هفته دولت سال‌جاری درحالی در روزهای اخیر پشت‌سر گذاشته شد که کشور در شرایط انتقال از کابینه دوازدهم به دولت سیزدهم بود و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و همچنین اعمال تحریم‌های ظالمانه ازسوی دشمنان ایران، به‌نظر می‌رسید در برخی از استان‌ها با کاهش تعداد طرح‌ها و پروژه‌های افتتاح شده مواجه بودیم؛ موضوعی که در میزان طرح‌های کلنگ‌زنی شده نیز بی‌تأثیر نبود. با توجه به این موضوع در پرونده پیش‌ رو ضمن بررسی آماری پروژه‌ها و طرح‌های افتتاح شده در استان‌ها، به معرفی مهم‌ترین طرح‌های جا مانده در استان‌های مختلف نیز می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

گلستان
 ازجمله محوری‌ترین طرح‌های افتتاح شده در هفته‌دولت امسال در استان‌گلستان ۲هزارو ۵۰۰هکتار زهکشی اراضی استان است که ازسال ۱۳۹۳ جزو طرح‌های مهم استان بوده‌است که علاوه بر افزایش درآمد بخش کشاورزی، اثرات مهمی درحوزه کنترل و مدیریت سیلاب دارد. همچنین بنا به اعلام استانداری گلستان، ۱۰۰کلاس درس در قالب ۱۳مدرسه ازسوی آموزش‌وپرورش استان نیز افتتاح شده‌است. درمجموع در هفته‌دولت ۲ هزارو ۸۶طرح در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و زیربنایی با اعتباری بیش‌از ۳ هزارو ۱۶۵میلیارد تومان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده‌است.

سهم بخش عمرانی و زیرساختی دراین هفته هزارو ۵۴طرح و پروژه با ۱۸هزارو ۷۵۰میلیارد اعتبار و سهم بخش‌های اقتصادی و اشتغال‌زا هزارو۲۹۲ طرح با حدود ۱۲هزارو ۹۲۰میلیارد ریال اعتبار بوده‌است. افتتاح طرح‌های اقتصادی این هفته درمجموع زمینه و فرصت اشتغال برای ۵ هزارو ۶۹۴نفر را فراهم کرده‌است.

با این وجود امسال هم در هفته‌دولت خبری از افتتاح یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین طرح‌های عمرانی استان، یعنی «سد نرماب» نبود. علاوه‌براین، یکی از طرح‌هایی که هنوز به‌سرانجام نرسیده و امسال برای چندمین بار کلنگ آن به زمین خورد، ساخت بیمارستان ۶۰۰تختخوابی گرگان است؛ بیمارستانی که طی یک دهه اخیر، ۳ بار گلنگ اجرایی‌اش به زمین زده شد، اما تاکنون به مرحله ساخت‌وساز نرسیده‌است.

البرز
براساس اعلام استانداری البرز، امسال در هفته‌دولت ۲۱۶ طرح با اعتباری بیش‌از ۲ هزارو ۵۰۰ میلیاردتومان و با ایجاد اشتغال برای هزارو ۵۲ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این تعداد، ۱۸۸ طرح با اعتبار ۴۳۳ میلیارد تومان در بخش دولتی و ۲۸ طرح  نیز با اعتبار ۲ هزارو ۱۱۵ میلیارد تومان به بخش‌خصوصی تعلق داشت.

این طرح‌ها در بخش‌های گاز، برق، آب، آموزش‌وپرورش، مسکن، منابع‌طبیعی، راه و شهرسازی و اشتغال و کارآفرینی و طرح‌های عمرانی، بازآفرینی و خدمات‌شهری بوده‌است. با توجه به شرایط خشکسالی، اجرای طرح‌های مرتبط با بهره‌وری از آب مانند امور آب و آبیاری، سامانه‌های نوین‌آبیاری تحت‌فشار و پوشش بتنی کانال‌های آب، انتقال آب به اراضی کشاورزی، لوله‌گذاری و بازسازی قنوات در اولویت بوده‌است.

در این میان بررسی‌های خبرنگارهمشهری نشان می‌دهد استان البرز در حوزه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، آب وگازرسانی پیشرفت‌های خوبی داشته‌است، اما این موضوع درحوزه بهداشت و درمان، فرهنگ و ورزش چندان چنگی به دل نمی‌زند، چراکه با وجود وعده‌هایی که درباره افتتاح بیمارستان فردیس، کلنگ‌زنی بیمارستان طالقان و بهره‌برداری از ورزشگاه ۶ هزارنفری انقلاب‌اسلامی داده می‌شد، این‌طرح‌ها امسال هم به بهره‌برداری نرسید.

آذربایجان‌شرقی
هزارو ۱۷۹ پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی با صرف اعتباری درحدود ۳ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در آذربایجان‌شرقی به بهره‌داری رسیده‌است. این پروژه‌ها در بخش صنعت با اجرای ۱۲۸ پروژه صنعتی و سرمایه‌گذاری همراه شد و دربخش کشاورزی نیز ۴۸ پروژه با اعتبار ۱۲۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

در بخش برق نیز ۳۶۵ پروژه با ۳۶۶ میلیاردتومان اعتبار گشایش یافت. بخش قابل‌توجهی از طرح‌ها و پروژه‌های هفته دولت امسال در بخش‌هایی ازجمله ارتباطات و فناوری، آموزش‌وپرورش، آب‌وفاضلاب، بهزیستی، بهداشت و درمان، راه و راهداری، عمران‌شهری و روستایی، انرژی، میراث‌فرهنگی و... متمرکز شده‌بود. هرچند امسال از کلنگ‌زنی در استان خبری نبود، اما پروژه راه‌آهن تبریز- میانه که قرار بود در هفته دولت به بهره‌برداری برسد و مهم‌ترین طرح مورد مطالبه مردم نیز بود، به سرانجام نرسید و افتتاح آن بازهم به آینده نزدیک موکول شد.

مرکزی
در هفته‌دولت ۴۵۰طرح وپروژه اقتصادی در استان مرکزی با ۲هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۷۰میلیون یورو سرمایه ارزی به بهره‌برداری رسیده‌ که سهم شهر اراک از این طرح‌ها ۱۱۹پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۵۶میلیارد تومان بوده‌است.

به‌دنبال این اتفاق ۸ هزارو ۵۰۰فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد شده‌است. بهره‌برداری از ۳ طرح آموزشی و عمرانی در اراک با زیربنای ۹۴۲مترمربع و اعتبار ۳۷میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و خیرساز، بهره‌برداری همزمان از ۲طرح آب‌رسانی به پارک علم و فناوری استان مرکزی با اجرای خط انتقال ‌هزارو ۶۰۰ متری با اعتبار ۴ میلیارد ریال و گشایش طرح خط انتقال آب‌ به روستای «هزاوه» با اعتبار ۱۲میلیارد ریال و بهره‌برداری از ۱۸ طرح عمرانی مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان اراک با اعتبار ۸۴میلیارد ریال از مهم‌ترین انجام شده در هفته دولت سال‌جاری در استان مرکزی بوده‌است.

لرستان
بیش‌از ۸۰ درصد از پروژه‌های هفته‌دولت سال‌جاری در لرستان، افتتاحی بودند. در واقع مدیران استان سعی کردند کلنگ پروژه‌های کم‌تری را به‌زمین بزنند تا به‌صورت نیمه‌تمام روی دست دولت نماند تا بتوان پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته را به نتیجه رساند. ازمیان طرح‌ها و پروژه‌هایی که درهفته‌دولت امسال افتتاح یا کلنگ‌زنی شدند، ۶۶پروژه عمرانی و ۳۸پروژه اقتصادی و جمع کل اعتبارات این پروژه‌ها حدود ۴۷۳میلیاردتومان بوده‌است که ۱۹۱میلیاردتومان آن مربوط به حوزه عمرانی و ۲۸۳میلیاردتومان نیز مربوط به حوزه اقتصادی است.

همچنین ساختمان‌های اداری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها تابعه استان شامل ۸ساختمان اداری با زیربنای ۳۵۰۰مترمربع و اعتباری درحدود ۱۱میلیاردتومان در ۵ شهرستان لرستان به بهره‌برداری رسیدند و تعداد زیادی از بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها صاحب ساختمان اداری شدند و می‌توانند از این امکانات برای خدمت به مردم استفاده کنند. بررسی‌های انجام شده در استان نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان درسال‌های اخیر به نتیجه رسیده و بخشی از آنها هم که باقی مانده، تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

هرمزگان
 براساس اعلام استانداری هرمزگان، ۷۴۹طرح و پروژه با اعتبار و سرمایه‌گذاری بیش‌از ۴۳هزارو ۶۶۷میلیارد ریال همزمان با هفته‌دولت درسراسر این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی شده است. از این تعداد، ۲۶پروژه شاخص و بزرگ با ۳۶ هزارو ۱۴۲ میلیاردریال سرمایه‌گذاری اجرایی شده‌اند. بخش عمده این طرح‌ها و پروژه‌ها در ۵حوزه شیلات، گردشگری، ورزش، آب و فاضلاب و طرح‌های زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن، تجارت بوده‌است.

اینها درحالی‌است که با وجود کمبودهای پزشکی قابل‌توجه دراین استان، بخش زیادی از اعتبارات دولتی و بخش‌خصوصی به رفع چالش‌های این حوزه اختصاص پیدا نکرده‌است، درحالی‌که ۳۶پروژه ورزشی با اعتباری بیش‌از ۲۵میلیاردتومان در هفته‌دولت دراستان افتتاح شد. براساس اعلام اداره‌کل ورزش و جوانان هرمزگان، با بهره‌برداری ازاین طرح‌ها، سرانه ورزشی استان  از ۷۴صدم مترمربع به ۷۶صدم مترمربع خواهد رسید و این سرانه درحدود ۲درصد افزایش می‌یابد.

کردستان
امسال در هفته‌دولت ۲۳۶پروژه و طرح در بخش‌های مختلف صنعت برق، گازرسانی، کشاورزی و بنیاد مسکن، با ۲هزارو ۴۰۵میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دراستان‌کردستان به بهره‌برداری رسید. درکنار بهره‌برداری از این طرح‌ها، در سال‌جاری پروژه‌های زیرساختی مهمی دراستان به مرحله بهره‌برداری رسیده‌است که می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم این استان باشد.

ازجمله آنها می‌توان به افتتاح فازنخست فرودگاه سقز یا جاده جدید سنندج - مریوان و همچنین طرح‌های گردشگری مختلف ازجمله افتتاح بزرگ‌ترین پارک آبی غرب کشور در دیواندره اشاره کرد که گام‌های برای توسعه و آبادانی کردستان به‌شمار می‌رود. اینها درحالی‌است که امسال بهره‌برداری از طرح‌های حوزه صنایع‌تبدیلی و فراوری، به‌ویژه در بخش کشاورزی و صنایع معدنی کم‌رنگ بود؛ اجرای چنین طرح‌هایی علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.

ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش درآمد از مهم‌ترین نتایج راه‌اندازی چنین صنایعی است. برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده در منابع و ظرفیت‌های موجود در کردستان، دولت‌ها باید تلاش کنند صنایع‌تبدیلی و کارخانه‌های فراوری را گسترش دهند، چراکه جای‌خالی چنین زیرساخت‌های توسعه‌ای در استان به‌شدت احساس می‌شود.

خراسان‌جنوبی
 سهم خراسان‌جنوبی از هفته دولت امسال هزارو ۱۰۶طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی با اعتبار بیش‌از هزارو ۶۰۰میلیاردتومان بود که افتتاح بزرگراه، گازرسانی، برق‌رسانی، آب‌رسانی و ساخت مسکن در صدر آنها قرار داشت. دراین میان هزارو ۱۰۶پروژه در ۱۱شهرستان خراسان‌جنوبی با اعتبار بیش‌از هزارو ۶۰۰میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که از این تعداد، ۹۰۱پروژه به بهره‌برداری رسید و ۶۵۳پروژه در نقاط روستایی و ۲۴۸پروژه در نقاط شهری تکمیل و تقدیم مردم شد.

ازمجموع پروژه‌های کلنگ‌زنی یا افتتاح شده در هفته دولت در خراسان‌جنوبی، ۶۹۰پروژه در مناطق روستایی و عشایری و ۴۱۶پروژه در حوزه شهری بوده که نشانگر توجه ویژه دولت و مسئولان استانی به مناطق کم‌برخوردار و توسعه مناطق روستایی و عشایری است. همچنین دراین مدت عملیات اجرایی ۲۰۵پروژه در خراسان‌جنوبی آغاز شد که تکمیل آنها اثر بسیارخوبی در توسعه همه‌جانبه و متوازن مناطق مختلف استان برجا می‌گذارد.

باید به این موضوع هم اشاره کرد که با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران و همه‌گیری ویروس کرونا، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در خراسان‌جنوبی متوقف نشد و از دهه‌مبارک‌فجر سال‌گذشته تا هفته دولت امسال هر هفته نظاره‌گر بهره‌برداری از طرح‌های گوناگون دراین استان بوده‌ایم، به گونه‌ای که دراین مدت ۲۸۷پروژه با اعتباری بیش‌از ۸۷۰میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید که هریک می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه، اشتغال‌زایی، درآمدزایی، رفاه بیشتر و ازسوی دیگر افزایش بهره‌وری اقتصادی در خراسان‌جنوبی باشد.

خراسان‌رضوی
۷۷۹طرح عمرانی و خدماتی با ۳۴هزارمیلیارد ریال هزینه، همزمان با هفته‌دولت در خراسان‌رضوی به بهره‌برداری رسید.  بیشترین طرح‌های افتتاح شده به ترتیب مربوط به اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس، سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بوده‌است. همچنین۱۲طرح صنعتی با اعتبار هزارو ۱۸۰ میلیارد ریال و ۶پروژه عمرانی با اعتبار ۱۵۵میلیاردریال، همزمان با هفته‌دولت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به‌بهره‌برداری رسیده‌است.

بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی و مدارس شهری و روستایی، بهره‌برداری از ۲هزارو ۶۴۵میلیارد ریال طرح‌های گازرسانی به روستاها و ۳۲۰واحد صنعتی از دیگر طرح‌های افتتاح شده در استان بوده‌است. بیشتر پروژه‌های افتتاح شده در استان از اهمیت محوری برخوردارند و هریک در پیشرفت اقتصادی استان و حتی کشور تأثیرگذار هستند. طرح‌های عمرانی و صنعتی در استان علاوه بر پیشبرد اهداف اقتصادی، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

بوشهر
در شهریورماه سال جاری و به‌ویژه به‌مناسبت هفته‌دولت، ۶۳۷ پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی به ارزش ۲ هزارو ۴۵۷ میلیاردتومان در استان بوشهر افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده‌است. از این میان، ۴۹۱ پروژه با هزارو ۶۳۰ میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید و کلنگ ساخت ۱۴۶ پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی به ارزش ۸۲۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان نیز به زمین زده شد که بیشترین آنها به ترتیب در شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و کنگان قرار دارد.

اینها درحالی‌است که با نگاهی به فهرست بلندبالای پروژه‌های افتتاحی و قابل کلنگ‌زنی در ۱۰شهرستان بوشهر، چنین به‌نظر می‌رسد که بیش‌از هرچیز، تعدد پروژه‌ها و طرح‌های کوچک و متوسط مدنظر برخی مسئولان استان بوده‌است و نمی‌توان ارزیابی دقیقی از ضریب نفوذ و تأثیر این طرح‌ها در رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم ارائه کرد، چراکه از افتتاح طرح‌های حیاتی و حساس در هفته‌دولت که بتواند در تقویت شالوده‌های اقتصادی و تولیدی استان به‌ویژه در بخش اشتغال نقش محوری داشته باشد، عملا خبری نیست.

همدان
امسال در استان‌همدان ۲۸۷ پروژه در حوزه‌های مختلف و با ارزش بیش‌از ۳هزارو۵۰۰میلیاردتومان تا پایان شهریورماه و به‌مناسبت هفته‌دولت افتتاح می‌شود. به‌گفته مسئولان ارشد همدان، به‌دلیل پایان عمر دولت دوازدهم، هیچ پروژه‌ای کلنگ‌زنی نمی‌شود تا مدیران دولت سیزدهم دراین زمینه تصمیم‌گیری کنند. راه‌اندازی پتروشیمی هگمتانه پس از ۱۸سال و همچنین تأمین آب پتروشیمی ابن‌سینا، از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیران همدان در یک سال اخیر بوده است.

افتتاح بیمارستان فرشچیان با ۲۱۷تخت، بیمارستان بهار با ۸۴تخت، بیمارستان اسدآباد با ۱۲۸تخت، بخش سوختگی بعثت با ۵۰تخت، بیمارستان نهاوند با ۱۵۰تخت و بیمارستان شهید سلیمانی تویسرکان ازجمله مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در حوزه درمانی بوده‌است. بیمارستان هزار تختخوابی اکباتان که بیش‌از ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین افتتاح مرکز جامع سرطان از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در استان همدان بوده‌است.  

اصفهان
امسال ۲ هزارو ۵۴۲پروژه و طرح به‌مناسبت هفته‌دولت در استان‌اصفهان افتتاح شد که ازجمله آنها می‌توان به افتتاح ۷۸سامانه مخابرانی و به‌دنبال آن ارتقای کیفیت دسترسی به اینترنت و توسعه شبکه دیتا در شهرستان‌های اصفهان، خوانسار و شهرضا اشاره‌کرد. ازسوی دیگر افتتاح ۳۱طرح اقتصادی، عمرانی، کشاورزی، آبرسانی و مسکن محرومان در شهرستان‌چادگان، افتتاح ۲۵ پروژه در گلپایگان، افتتاح ۷۶پروژه عمرانی و خدماتی در تیران و کرون، بهره‌برداری از۳۲پروژه عمرانی در نجف‌آباد، گشایش ۷۸پروژه عمرانی در شهرضا، افتتاح ۴۴ پروژه در نطنز و... ازجمله اقدام‌های انجام شده در سراسراستان به‌مناسبت هفته دولت بوده‌است.

اینها درحالی‌است که برخی از این طرح‌ها مانند ساخت مسکن مددجویی، نیمی از آنچه دولت وعده اجرای آن را درگذشته داده بود، به‌شمار و برخی دیگر به‌ویژه در شهرستان‌ها تنها کلنگ‌زنی شده و تا بهره‌برداری از آنها راه درازی درپیش است. دراین میان ۳ طرح سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان، ساخت هزارو ۱۵۰مسکن برای محرومان و بهره‌برداری از قطارشهری اصفهان- شهرجدید بهارستان از طرح‌های شاخص استان است که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

فارس
در هفته‌دولت بیش‌از ٩١٩طرح و پروژه با اعتباری درحدود ۲۴هزارمیلیارد تومان دراستان فارس افتتاح یا کلنگ‌زنی ‌شد. این پروژه‌ها بیشتر در حوزه‌های آب‌رسانی، راه‌سازی، توسعه روستایی و عشایری، گسترش فضاهای آموزشی، فرهنگی، تقویت زیرساخت‌های آموزش وپرورش، امور بهداشت و درمان، برق‌رسانی، عمران شهری، مسکن، ورزش، تولید و اشتغالزایی، کشاورزی، گردشگری و خدمات متمرکز بوده‌است.

به‌گفته مسئولان ارشد استان، آبرسانی به «زرین‌دشت» و بهره‌مندی ۳۵هزارنفر از آب سد «رودبال» ازجمله پروژه‌های مهم دولت بود که به بهره‌برداری رسید. همچنین در زمینه ساخت بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و عشایری، ۴۷پروژه با صرف هزینه‌ای بیش‌از ۴ هزارو ۳۲۱میلیارد تومان در هفته‌دولت افتتاح شد. با این حال آزادراه شیراز به اصفهان با ۲۲۵کیلومتر طول، همچنان در مرحله ۹۴درصد پیشرفت فیزیکی است و با وجود اینکه بیشترین تزریق اعتبار و پیشرفت را در ۲ سال اخیر داشته، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است.  

آذربایجان‌غربی
استان آذربایجان‌غربی درحالی هفته‌دولت سال‌جاری را پشت‌سر گذاشت که ۳ پروژه مهم در مرکز استان که سال‌هاست نیمه‌کاره مانده، به بهره‌برداری نرسید. پروژه کنارگذر دوم، میدان امام(ره) و روگذار ورودی شهر که مطالبه شهروندان است به هفته دولت سال‌جاری نرسید و بخش باقی مانده اتوبان تبریز- بازرگان در قسمت آذربایجان‌غربی هم همچنان نیمه‌کاره ماند، اما ازمجموع پروژه‌های هفته‌دولت، ۳۹۳پروژه عمرانی با ۶۹۷میلیاردتومان افتتاح و ۳۲پروژه نیز با ۱۳۲میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد.

همچنین ۲۹پروژه شهری با ۳۷میلیارد تومان اعتبار ازسوی شهرداری‌ها افتتاح و ۳پروژه نیز کلنگ‌زنی شد. حجم ریالی پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی شده در حوزه‌عمرانی ۸۲۹میلیاردتومان بوده‌است. ازسوی دیگر در هفته‌دولت امسال ۱۶پروژه اقتصادی با هزارو ۴۲۸میلیاردتومان اعتبار افتتاح و ۲پروژه نیز با ۷۵۰میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد. براساس اعلام مسئولان استان، با افتتاح پروژه‌های اقتصادی در هفته‌دولت برای هزارو ۲۶۴نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

نکته مهم در پروژه‌های هفته‌دولت کلنگ‌زنی ۳۲ پروژه بود که باتوجه به پایان کار دولت دوازدهم و آغازبه‌کار دولت سیزدهم و کمبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های فعلی، کارشناسان معتقدند از پشتوانه اجرایی و اعتباری محکمی برخوردار نیستند.

اردبیل
به‌مناسبت هفته دولت ۲۲۱طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی در استان اردبیل به بهره‌برداری رسیده‌است که شامل ۵۶ طرح اقتصادی و تولیدی با ۷۷۵ میلیاردتومان اعتبار و ۱۶۵ طرح عمرانی با حدود ۳ هزارمیلیاردتومان اعتبار بوده‌است. مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده دراستان شامل ۴۱ طرح کشاورزی، ۸۱ پروژه عمرانی درحوزه عشایری، گازرسانی به ۱۴ روستا و اجرای ۲۱ طرح راهداری است.

۴ خطه کردن جاده‌ها از حیاتی‌ترین نیازهای استان است که در هفته‌دولت طرح ۴ خطه کردن ۲۰ کیلومتر از ۶۰ کیلومتر وعده داده شده در سال‌جاری، به بهره‌برداری رسید تا طی ۴ سال‌گذشته میزان بزرگراه‌های استان از ۵۰ کیلومتر به ۱۸۵ کیلومتر برسد و به‌گفته مسئولان ۴۰ کیلومتر باقی مانده تا آخر سال تکیمل خواهد شد. دراین میان راه‌آهن اردبیل را می‌توان مهم‌ترین پروژه‌ای دانست که وعده تکمیل آن تا پایان دولت دوازدهم داده شده بود، اما به سرانجام نرسید و به‌گفته مسئولان، ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.

ازسوی دیگر بهره‌برداری از پل قدس اردبیل نیز به هفته دولت سال‌جاری نرسید. براساس اعلام مسئولان ارشد استان اردبیل، با توجه به تأکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، در هفته‌دولت سال‌جاری آغاز پروژه‌های جدید در اولویت قرار نداشت و فقط پروژه‌هایی که تأمین اعتبار آنها قطعی بوده یا ازسوی سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی انجام می‌شود، کلنگ‌زنی شده‌است.  

چهارمحال‌وبختیاری
۱۱۳ طرح و پروژه عمرانی در هفته دولت امسال دراستان چهارمحال‌وبختیاری به بهره‌برداری رسید که هرچند درجهت رفع نیازهای اهالی مناطق شهری و روستایی موثر بوده‌است، اما برخی پروژه‌های مهم این استان در هفته‌دولت سال‌جاری نیز به بهره‌برداری نرسید که ازجمله آنها می‌توان به راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، آب‌رسانی بن به بروجن، جاده شهرکرد به شلمزار و سایر طرح‌های جاده‌سازی مهم این استان اشاره کرد.

برای اجرای این طرح‌ها ۳ هزارو ۲۵۴میلیارد ریال ازسوی ۱۷دستگاه اجرایی دراستان هزینه شده که با بهره‌برداری از آنها زمینه مناسب برای اشتغال مستقیم ۹۶۴نفر فراهم می‌شود. همچنین در هفته‌دولت امسال‌ عملیات اجرایی ۳۰طرح جدید با ۲هزارو ۳۹۳میلیارد ریال در استان آغاز شد که شامل حوزه‌های آموزشی، زیرساختی، فرهنگی - مذهبی، فضای اداری، کشاورزی، ‌گردشگری و مسکونی است.

اینها درحالی‌است که این استان در حدود هزارو ۵۰۰ طرح عمرانی نیمه‌تمام دارد که برای تکمیل آنها به ۵ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است. کارشناسان اقتصادی استان معتقدند برخی از طرح‌هایی که اجرای آنها در سال‌های گذشته آغاز شده، توجیه فنی و اعتباری نداشته و چنانچه اعتبار موجود برای تکمیل طرح‌های مهم استان اختصاص داده می‌شد، تأثیرهای بهتری در استان برجا می‌گذاشت.  

قم
در هفته دولت امسال ۸۵ طرح و پروژه با اعتباری درحدود ۸ هزارو ۴۲۴ میلیارد ریال در استان قم به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این طرح‌ها برای هزارو ۳۲۶ نفر اشتغال‌زایی مستقیم صورت گرفته‌است. بیشترین حجم ریالی طرح‌های هفته دولت با نزدیک ۳ هزار میلیاردریال اعتبار، به طرح‌های صنعتی اختصاص دارد که دراین بخش، ضمن بهره‌برداری از ۱۶ طرح صنعتی، برای ۷۵۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد شده‌است.

در نخستین روز از هفته‌دولت امسال از ۲ واحد شاخص صنعتی در بخش صنایع لوازم‌خانگی و بسته‌بندی و برخی خطوط تولید دیگر به‌صورت نمادین بهره‌برداری شد که این برنامه نشان دهنده توجه ویژه مسئولان استان به رونق صنایع است.

ازسوی دیگر ۱۱ طرح درحوزه مدیریت‌شهری با اعتباری درحدود ۲ هزارو ۷۶۴ میلیارد ریال، ۲۵ طرح کشاورزی با هزارو ۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۱۶ طرح عمرانی - زیربنایی با ۹۵۸ میلیارد ریال اعتبار، ۱۰ طرح آموزشی با ۵۶۵ میلیارد ریال اعتبار، یک طرح تفریحی - گردشگری با ۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۲ طرح بهداشت و درمان با ۵۱ میلیارد ریال اعتبار و ۴ طرح زیست محیطی با ۲۲ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسیده‌است. از میان طرح‌های افتتاح شده، جای طرح‌های فرهنگی و ورزشی خالی است.

سمنان
 امسال تعداد پروژه‌ها و طرح‌های هفته‌دولت در استان سمنان امسال ۴۰۱ مورد بود که شامل بهره‌برداری از ۳۱۷ طرح و کلنگ‌زنی ۸۴ پروژه جدید می‌شود. برای اجرای این تعداد پروژه هزارو ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار صرف شد. از میان پروژه‌های افتتاح‌شده در سمنان، ۲۸۳ مورد عمرانی است که برای اجرای آنها درمجموع ۴۰۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۳۴ پروژه دیگر شامل طرح‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی است که با ۸۸۱ میلیاردتومان اعتبار به بهره‌برداری رسیده‌است.

علاوه بر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، کلنگ ۸۴ طرح نیز با پیش‌بینی اعتبار ۴۰۵ میلیاردتومان به زمین زده شد. درمیان پروژه‌های عمرانی و زیرساختی افتتاح شده سمنان، بخش عمده طرح‌ها مربوط به کشاورزی، آب‌وفاضلاب و توسعه روستایی بوده‌است. افتتاح ۴۳ طرح بخش کشاورزی سمنان در هفته دولت برای هزارو ۱۹۲ نفر شغل ایجاد و اجرای ۶۱ طرح در حوزه آب و فاضلاب هم بخشی از نیاز ساکنان مناطق مختلف استان به آب آشامیدنی به‌ویژه در روستاها را رفع کرد.

البته عمده طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در سمنان مربوط به حوزه تولید و صنعت و اشتغال هستند. درعین‌حال همچنان پروژه‌های مهمی ازجمله جاده سمنان- فیروزکوه و چند جاده بین‌شهری دیگر، پروژه حرم تا حرم، اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و ساماندهی فاضلاب شهرهای استان، تکمیل ورزشگاه‌ شاهرود و کنارگذرهای استان، نیمه‌کاره باقی مانده‌اند.

مازندران
به‌گفته مسئولان مازندران، امسال سهم این استان از افتتاح‌های هفته دولت ۳۸۸ طرح و پروژه بود که با اعتباری درحدود ۲ هزارو ۵۵ میلیاردتومان به بهره‌برداری رسیدند. از این تعداد پروژه افتتاح شده، ۵۶ طرح در حوزه‌های صنعتی و تولیدی بودند که برای اجرای آنها ۶۰۷ میلیاردتومان هزینه شد و ۷۲۸ نفر نیز درآنها مشغول به کار شدند. ۵۳ طرح نیز مربوط به طرح هادی روستاها و مسکن محرومان بود و ۳۰ پروژه هم در حوزه شهری با صرف ۵۷ میلیاردتومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

۴۵ پروژه نیز در بخش عمران روستایی افتتاح شده‌است. همچنین ۱۰۶ طرح در بخش پروژه‌های خدماتی قرار دارد. کلنگ‌زنی ۴۷ پروژه زیرساختی و عمرانی با ۱۸۲ میلیاردتومان اعتبار نیز از دیگر آمارهای هفته‌دولت امسال در مازندران بوده‌است. اما درمیان پروژه‌های افتتاح شده همچنان جای خالی برخی پروژه‌های مهم و حیاتی استان که سال‌هاست به سرانجام نرسیده‌اند، محسوس است.

نیروگاه زباله‌سوز ساری که یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی مازندران به‌حساب می‌آید همچنان نیمه‌کاره مانده و طرح‌های مهم دیگری مانند مجتمع فرهنگی - هنری تالارمرکزی ساری با گذشت حدود ۱۲ سال از کلنگ‌زنی و پیشرفت فیزیکی بیش‌از ۹۰ درصد، بازهم به بهره‌برداری نرسیده‌است.

خراسان‌شمالی
در خراسان‌شمالی ۵۹۹پروژه به ارزش هزارو۷۰۸میلیارد تومان در هفته دولت به‌صورت متمرکز به بهره‌برداری رسید. دوسوم از این پروژه‌ها در حوزه اقتصادی بود که با بهره‌برداری از آنها برای بیش‌از ۳ هزارنفر اشتغال ایجاد می‌شود. همچنین ۹پروژه بخش راهداری به ارزش ۴۷۶میلیارد ریال در استان بهره‌برداری شده‌است. این پروژه‌ها شامل ساخت ۶دستگاه پل، بهسازی و روکش آسفالت محور چمن بید - گرمه و بجنورد - جنگل گلستان و راه روستایی نظرعلی - نظرمحمد شهرستان شیروان می‌شود که درمجموع به‌طول ۶/۱۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده‌است.

همچنین ۱۷پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰درصد در حوزه رفع نقاط حادثه‌خیز، ساخت پل‌های ضروری و راه‌های روستایی درحال انجام است که به‌تدریج طی هفته‌های آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه‌براینها ۱۸پروژه بخش‌خصوصی و عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان‌شمالی به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری رسیده‌است.

تعداد و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های بخش‌خصوصی شهرک‌های صنعتی نسبت به هفته دولت سال‌گذشته دوبرابر شده‌است. طرح‌های عمرانی و زیرساختی بهره‌برداری شده در هفته دولت امسال نیز نسبت به سال‌گذشته به لحاظ تعداد و اعتبار افزایش سه‌برابری دارد.

قزوین
 در استان قزوین ۵۲۱طرح عمرانی، زیرساختی، صنعتی و کشاورزی در هفته‌دولت سال‌جاری با اعتباری درحدود ۶۰۰میلیاردتومان  به بهره‌برداری رسیده‌است. این تعداد طرح، حدود ۴هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم درسطح استان ایجاد می‌کند. روند ساخت این طرح‌ها به‌صورت میانگین ۱۲ماه طول کشیده‌است. اینها درحالی‌است که امسال تعداد طرح‌های ویژه هفته‌دولت دراستان قزوین، حدود ۱۲۷درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش داشته‌است.

با این وجود پروژه‌هایی ازجمله طرح توسعه امامزاده حسین(ع)، بیمارستان دولتی ۷۰۰تختخوابی، مجموعه تئاترشهر، ورزشگاه ۶هزارنفری، تکمیل محورهای قزوین-الموت - تنکابن و قزوین- کلاچای و...  همچنان نیمه‌تمام باقی مانده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درمجموع ۳۷۴پروژه نیمه‌تمام دولتی در استان قزوین وجود دارد که برای تکمیل آنها به حدود ۲هزارو ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ پروژه‌هایی که به‌طور متوسط درحدود ۴۳درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

ایلام
در هفته دولت امسال ۱۴۹پروژه عمرانی، شهری، خدماتی، کشاورزی و... در استان ایلام با اعتباری بیش‌از ۴۳۸میلیاردتومان و ایجاد  اشتغال برای هزارو۶۵٠ نفر افتتاح یا کلنگ‌زنی شد. پروژه‌ها بیشتر شامل تأمین برق منطقه گردشگری ارغوان، مرکز جامع آسیب‌دیدگان شهر ایلام، هنرستان استثنایی ایلام، توسعه هنرستان مصلی‌نژاد، تعمیر و توسعه اورژانس بیمارستان امام‌خمینی(ره) ایلام، اجرای طرح هادی روستاهای قجر و چنارباشی، بهسازی و کف‌سازی خیابان سعدی شمالی، بازسازی بلوار امام‌خمینی (ره) و... بود.

اینها درحالی‌است که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان ایلام ساخت بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی است که طی ۱۲ سال‌گذشته ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است. به‌گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با افتتاح مرکز اورژانس ۷۱تختخوابی در هفته‌دولت، نیاز درمانی استان تاحدود زیادی مرتفع شده و در ماه آینده نیز بیمارستان ۳۷۶تختخوابی شهرایلام به بهره‌برداری می‌رسد.

کرمانشاه
حدود ۹هزارو ۸۹۰میلیارد تومان پروژه و طرح در هفته‌دولت سال‌جاری در استان کرمانشاه افتتاح و کلنگ‌زنی شده‌ که از این تعداد، ۲۰۹مورد عمرانی و ۲هزارو ۱۴مورد نیز اقتصادی بوده‌است. برای پروژه‌های عمرانی هزارو ۳۸۴میلیارد تومان و برای پروژه‌های اقتصادی نیز ۸ هزارو ۵۰۶میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده‌است.

همه اینها درحالی‌است که برخی پروژه‌های مهم استان همچنان به سرانجام نرسیده‌اند؛ رسیدن راه‌آهن غرب به مرز خسروی یکی از این پروژه‌هاست که جزو برنامه قانون چهارم توسعه کشور بود که با وجود رسیدن به برنامه ششم توسعه، هنوز عملی نشده‌است. پالایشگاه آناهیتا، پتروشیمی اسلام‌آبادغرب نیز ازجمله پروژه‌های زیرساختی استان به‌حساب می‌آیند که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.  

کرمان
امسال در هفته‌دولت درمجموع ۳۵۷طرح و پروژه با اعتباری درحدود ۱۰هزارمیلیارد ریال دراستان کرمان افتتاح و ۸۸پروژه نیز با اعتبار ۱۲هزارمیلیارد ریال کلنگ‌زنی شده‌است. دراین میان پروژهای برق‌رسانی، آب‌رسانی و گازرسانی به روستاها ازجمله پروژه‌های مهم و حیاتی افتتاح شده در سال‌جاری بودند.

هرچند استان کرمان دارای پروژه‌های نیمه‌تمامی با عمر بالای ١٠-١٢ سال است، اما مسئولان ارشد استان معتقدند که بیشتر پروژه‌های کلنگ‌زنی شده در هفته دولت‌سال‌جاری دارای موافقت‌نامه اعتباری یا پشتوانه مالی هستند و پیگیری‌های هر روزه برای به سرانجام رسیدن‌شان ازسوی استانداری انجام می‌شود؛ روندی که با تشکیل شورای راهبردی مدیران ارشد استان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.  

سیستان‌وبلوچستان
۵۵۴پروژه با اعتباری درحدود هزارو۶۷۰میلیاردتومان در هفته‌دولت سال‌جاری دراستان سیستان‌وبلوچستان به بهره‌برداری رسیده‌است که می‌تواند برای ۱۴ هزارو۶۰۰نفر دراین استان شغل ایجاد کند. مقایسه ارزش ریالی ۵۵۴پروژه‌ هفته‌دولت امسال با سال‌گذشته رشد ۴۲درصدی را نشان می‌دهد؛ پروژه‌هایی که در همه بخش‌ها ازجمله بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، آموزشی، ورزشی، شهرداری و دهیاری‌ه متمرکز بوده‌است. همچنین ۳۷درصد از پروژه‌های هفته‌دولت امسال در استان حاصل تلاش بخش‌خصوصی بوده‌است.

فرودگاه سراوان، فاز نخست کارخانه سیمان تیس، پل ماشکید مهرستان و پل خیرآباد ایرانشهر نیز از پروژه‌های شاخص استان هستند که زمان زیادی برای بهره‌برداری از آنها باقی نمانده است. گفتنی است طرح‌های زیادی در استان دردست ساخت است که بهره‌برداری از آنها کمی زمانبر است. همچنین در هفته‌دولت سال‌جاری ۷۹پروژه با اعتباری درحدود ۷۶۳میلیاردتومان کلنگ‌زنی شد.

گیلان
براساس آمارهای اعلام شده ازسوی مسئولان، به‌مناسبت هفته‌دولت ۹۲۳ طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی با ۲هزارو ۳۲۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، دراستان گیلان به‌ بهره‌برداری رسیده‌است. ازاین تعداد، ۶۹پروژه با اعتباری درحدود هزار میلیاردتومان و ایجاد اشتغال برای ۸۹۹نفر، ازسوی بخش‌خصوصی انجام شده‌است. اینها درحالی‌است که با وجود اقدام‌های انجام شده، ساخت مسیر ریلی رشت به بندرانزلی و آستارا هنوز به سرانجام نرسیده‌است.

همچنین تکمیل باقی مانده آزادراه رشت - قزوین، ساخت چند بیمارستان و تجهیز آنها، تجهیز کتابخانه مرکزی رشت، تکمیل ساخت مسکن محرومان و مسکن مهر، تکمیل چند سدمخزنی و لاستیکی نیز به نتیجه نهایی نرسیده‌است. درمجموع حدود ۴هزارو۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام عمرانی دراستان گیلان وجود دارد که نمی‌توان رقم دقیقی برای میزان اعتبار موردنیاز آنها اعلام کرد.  

زنجان
بررسی‌های نشان می‌دهد امسال پروژه‌های افتتاح شده در استان‌زنجان به‌مناسبت هفته دولت، نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته‌ و درمجموع ۴۵۰پروژه با هزینه‌کرد هزارو ۷۴۸میلیاردتومان به بهره‌برداری رسیده‌ یا کلنگ‌زنی شده‌است. این پروژه‌ها هرچند برای استان چندان بزرگ و راهبردی نبودند، اما بخش قابل‌توجهی از دغدغه‌های مردم در حوزه‌های آب، گاز، راه، توسعه شهری و عمران و آبادانی روستاها را رفع می‌کنند.

براساس اعلام مسئولان استان، افتتاح ۱۵ پروژه آبرسانی، ۱۰ پروژه در حوزه میراث‌فرهنگی، ۵ پروژه آبخیزداری و تعدادی پروژه برق‌رسانی از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده به‌مناسبت هفته‌دولت در استان زنجان بوده‌است. دراین میان باید اشاره کرد که از پروژه‌های هفته دولت امسال، فقط ۲ درصد آنها به کلنگ‌زنی مربوط می‌شد و بیشتر فعالیت‌ها بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام متمرکز شده بود.
 
یزد
 در هفته‌دولت سال‌جاری، شاهد افتتاح و آغاز اجرای ۵۳۲طرح و پروژه با اعتباری بیش‌از ۳هزارو۳۱۴میلیاردتومان دراستان یزد بودیم. ازمجموع این تعداد، ۵۱۳طرح با اعتباری افزون‌بر ۲هزارو۵۲۴میلیاردتومان مورد بهره‌برداری قرارگرفت. بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته دراین طرح‌ها را بخش‌خصوصی در حوزه صنایع و معادن، ازجمله در زمینه راه‌اندازی کارخانه‌های کاشی، فولاد و سرب و روی و بخش کشاورزی در حوزه صنایع‌تبدیلی و تکمیلی انجام داده‌است.

امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با توجه به مشارکت بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران، دارای بیشترین میزان سرمایه‌گذاری با اعتباری بیش‌از هزارو۷۵۹ میلیاردتومان بوده‌است و در ادامه جهادکشاورزی، میراث‌فرهنگی و دانشگاه علوم‌پزشکی بیشترین سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را به نام خود ثبت کردند. ازسوی دیگر در بخش دولتی بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط به اقدام‌های زیرساختی ازجمله ساخت پست برق، ایجاد مخزن تأمین آب، گازرسانی به صنایع و شهرک صنعتی بوده‌است.  

خوزستان
در هفته دولت امسال ۳۲۰پروژه با اعتباری بیش‌از ۲هزارمیلیارد تومان در خوزستان افتتاح یا کلنگ‌زنی ‌شد. این پروژه‌ها در بخش‌های کشاورزی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، آموزش و ورزشی در خوزستان هستند و برای حدود ۳ هزارو ۹۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین بخش پروژه‌های امسال هفته دولت در خوزستان، ‌ طرح‌های آب‌رسانی بود.

بنابر اعلام مسئولان شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان، ۱۰پروژه آب‌رسانی شهری و روستایی در خوزستان طی هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسیده که برای بهره‌برداری از آنها بیش‌ازهزارو ۸۹۰ میلیارد ریال هزینه شده بود. با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکل خوزستان در زمینه آب‌وفاضلاب است، پروژه‌های این بخش اهمیت زیادی برای شهروندان دارد و ازسوی دیگر افتتاح طرح‌های کشاورزی هم می‌تواند سهم مهمی در کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشد.

کهگیلویه‌وبویراحمد
براساس اعلام استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد، در هفته دولت سال‌جاری ۵۰پروژه عمرانی و طرح اقتصادی با اعتبار هزارمیلیاردتومان دراین استان به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها در بخش‌های شامل اقتصادی، درمانی، بهداشتی، ورزشی مدارس و زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در حوزه منابع آب و راه‌ها بودند.

مهم‌ترین طرح‌های این استان در حوزه اشتغال‌زایی است که در این بخش، پتروشیمی دهدشت و گچساران و معدن سلیستین بهمئی کار خود را در هفته دولت با ۲۳ هزارمیلیارد تومان اعتبار آغاز کردند. بنابر اعلام معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۲ واحد پتروشیمی دیگر در دهدشت و گچساران و کارخانه کربنات استرانسیم براساس ظرفیت معادن سلستین بهمئی نیز در دهه فجر امسال کلنگ زنی می‌شوند.

کد خبر 625994

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha