سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

وزیر صمت گفت: صبح روز رای گیری وزرا، برخی از من می خواستند که صادرات سیمان را ممنوع کنم و من به شدت با آن مخالفت کردم زیرا اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد و تصمیمات خلق الساعه معنایی ندارد.

فاطمی امین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سیدرضا فاطمی امین در نشست با تشکل‌ها و فعالان صنعت سیمان اظهار کرد: در مورد تأمین سوخت صنعت سیمان، معاون امور معادن وزارتخانه برنامه‌ها را آغاز کرده است.

وزیر صمت با بیان اینکه با تصمیمات خلق الساعه مخالفم، افزود: صبح روز رأی گیری وزرا به من اعلام کردند که باید صادرات سیمان را ممنوع کنم و من گفتم که هنوز رأی گیری شروع نشده و از من توقع چه کارهایی را دارید و به شدت با این موضوع مخالفت کردم چرا که عمیقاً معتقدم اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد و تصمیمات یک شبه و خلق الساعه معنایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر تخلفی هم صورت می‌گیرد ما باید خودمان مدعی باشیم نه اینکه کسی از بیرون در مورد این تخلفات ادعایی کند. با وزیر دادگستری مذاکراتی کردیم که در حوزه تعزیرات همانگ تر عمل کنیم. ما قطعاً از صنایع حمایت می‌کنیم.

فاطمی امین با بیان اینکه برنامه‌هایی برای هزینه‌های حمل و نقل و کاهش قیمت تمام شده تدوین خواهیم کرد، گفت: برای برق صنایع نیز برنامه‌هایی داریم که در گام نخست فولادی‌ها برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق پیشقدم شده اند.

برآورد مخاطرات اول هر ماه انجام خواهد شد

وی افزود: همچنین اول هر ماه برای سه ماه آینده برآورد مخاطرات خواهیم داشت. به این معنا که در اول هر ماه بررسی می‌کنیم که طی روزهای آینده احتمال وقوع چه مخاطراتی وجود دارد و باید چه واکنشی نشان دهیم.

وزیر صمت تصریح کرد: اولین دوره را از شهریورماه آغاز کرده ایم و این برنامه هر ماه انجام خواهد شد.

ورود تمام زنجیره سیمان در بورس کالا

فاطمی امین با اشاره به بورس کالا نیز گفت: بورس برای حاکمیت و صنعت مهم است. اگر مازاد تقاضایی باید درآمد به جیب تولید کننده می‌رود و دلال نقشی ندارد. ما در نظر داریم که تام زنجیره سیمان اعم از عاملان فروش، تولید کنندگان، بتن سازان، پروژه‌ها و … را وارد بورس کنیم.

وی افزود: همچنین باید فاکتور فروش در سامانه جامع تجارت ثبت شود. تا مشخص شود سیمان با چه قیمتی فروخته شود. اینکه سیمان در بورس کالا ۲۵ هزار تومان فروخته شود و در ادامه ۵۰ هزار تومان قیمت بخورد معنایی ندارد. تمام عرضه کنندگان باید عضو سامانه جامع تجارت شوند و در غیر این صورت دیگر اجازه عرضه نخواهند داشت.

وزیر صمت به ساخت ۴ میلیون مسکن تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: این موضوع امکانپذیر است چرا که هم برای خانوارها ضرورت بوده و هم منجر به تولید رونق می‌شود.

قیمت گذاری دستوری صنعت سیمان را تضعیف می کند

فعالان صنعت سیمان نیز در این نشست، اصلی‌ترین دغدغه‌های حوزه سیمان را مطرح کردند که از جمله آنها قیمتگذاری دستوری، هزینه حمل و نقل و تأمین سوخت و برق پایدار بود.

محمدرضا احسانفر عضو انجمن سیمان اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته قیمت‌های سیمان نسبت به نرخ تورمی اعلامی توسط بانک مرکزی ۳.۶ برابر عقب بوده است یعنی اگر قیمت افزایش یابد، تازه به نرخ تورم می‌رسیم.

وی افزود: نرخ ارزی فروش سیمان از ۵۰ دلار به ۱۰ تا ۱۲ دلار کاهش یافته است. همچنین طی ۱۲ سال گذشته ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری که از سوی کارخانجات انجام شد، نرخ بازگشت نداشته است. حتماً باید فکری برای این موضوع شود.

در ادامه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان اظهار کرد: وظیفه وزارت صمت این است که روند تولید و اشتغال را حفظ کند اما طی سال‌های گذشته تصمیماتی گرفته شد که ما را به عقب راند. به عنوان مثال اعمال قیمت گذاری دستوری موجب تحلیل صنعت سیمان شد.

وی با اشاره به لزوم تأمین سوخت و برق پایدار برای صنعت سیمان گفت: ما در بخش تأمین سوخت و گاز مشکل داریم و در این رابطه با متولیان فرآورده‌های نفتی صحبت کردیم اما به قدری شرایط را سخت کردند که هیچ نتیجه‌ای از این جلسات حاصل نشد.

شیخان ادامه داد: مخازن ما آماده است و باید به ما مازوت اعتباری بدهند تا تولید در زمستان ادامه داشته باشد.

همچنین شهریار گراوندی عضو انجمن سیمان در این نشست گفت: سیمان در کشور مظلوم واقع شده است. وقتی قیمت افزایش می‌یابد همه تولیدکننده را مقصر می‌دانند و اصل موضوع که قطعی برق است، فراموش می‌شود. موضوع گاز هم در فصل سرما مزید بر علت خواهد شد.

وی افزود: در این صنعت ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و چند میلیون نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. وزارت صمت باید با درایت به این صنعت نگاه کند.

عضو انجمن سیمان گفت: قیمت گذاری دستوری سیمان باعث شده که این صنعت تحلیل برود. قیمت واقعی سیمان، این قیمت‌های دستوری نیست.

در ادامه محمدرضا سلیمیان تولیدکننده سیمان با اشاره به هزینه‌های مترتب در صنعت سیمان اظهار داشت: هزینه‌های زیادی در صنعت سیمان وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها، هزینه حمل و نقل است. متأسفانه از ابتدای امسال نرخ حمل و نقل راه‌آهن ۳۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین حسینی عضو انجمن سیمان در این نشست گفت: طی دو و نیم ماه گذشته که برق صنایع قطع شد، سیمان، گران و خسارات زیادی به این صنعت وارد شد. با این حال هزینه کارخانجات ثابت مانده بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد که در فصل تابستان چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و ما برنامه‌هایی را هم ارائه داده بودیم اما توجهی به آن نشد. در وزارت صمت باید تیمی تشکیل شود تا این پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد.

حسینی به تأمین سوخت کارخانجات سیمان اشاره کرد و گفت: خرید مازوت برای فصل زمستان یک بخش قضیه است. کارخانجاتی که داخل شهر هستند برای تأمین سوخت چه باید بکنند؟ برنامه‌ها در حوزه سیمان باید به نحوی باشد که واسطه‌ها از این مسائل سوءاستفاده نکنند.

کد خبر 626786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha