چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

عبارت مدافع حرم از اوایل سال ۱۳۹۲ در جامعه ایران رایج و به کسانی اطلاق شد که برای دفاع و جلوگیری از تخریب حرم حضرت زینب(س) برای جنگ با تکفیری‌ها به سوریه اعزام شدند.

یوسف عباسی

یوسف عباسی/ رئیس امور ایثارگران شهرداری منطقه ۱۸ : بعدها معلوم شد که هدف گروه‌های تکفیری نه تنها تسلط و اشغال سوریه، بلکه ضربه زدن و تصرف عراق، ایران و افغانستان برای ایجاد امارات اسلامی بوده است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «این کسی که از اینجا بلند می‌شود، می‌رود در عراق یا در سوریه به‌عنوان دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) در مقابل این تکفیری‌ها می‌ایستد، در واقع دارد از شهرهای خودش دفاع می‌کند. البته نیت آنها خداست، اما واقع قضیه این است؛ این دفاع از ایران است، دفاع از جامعه اسلامی است.»
در آستانه هفته دفاع‌مقدس پیکر پاک شهید مدافع حرم «مرتضی کریمی» پس از ۴ سال در سوریه در عملیات تفحص کشف شد و به جمع شهدای منطقه ۱۸ پیوست و در جوار همرزمانش در آرامستان بهشت زهرا(س) آرام گرفت. منطقه ما این افتخار را دارد که ۱۲۰۰ خانواده شهید در این نقطه سکونت دارند و از میان این تعداد، ۲ خانواده با ۳ شهید و ۲۴ خانواده با ۲ شهید وجود دارند. همچنین شایان توجه است که منطقه ۱۸، ۱۸ شهید مدافع حرم تقدیم امنیت انقلاب اسلامی کرده است.

شهید کریمی در چنین محیطی زندگی کرد و اکنون نامش در زمره شهدای محله می‌درخشد.
در همین حال، تعداد قابل توجهی از رزمندگان مدافع حرم در منطقه ما حضور و فعالیت دارند. اکنون حدود ۴۰۰ نفر از این عزیزان در قرارگاه جهادی و محرومیت‌زدایی جنوب تهران مشغول فعالیت‌های جهادی و خدمت‌رسانی به حاشیه‌نشینان و کپرنشینان جنوب تهران هستند. این نیروها در طرح‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و امدادی فعالند؛ از حضور در مناطق بحران‌زده برای ساخت خانه و سرپناه تا تهیه و ارسال بسته‌های معیشتی و ارزاق برای خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست.
شهید مرتضی کریمی هم در این قافله پیشرو بود و اگر حادثه‌ای در کشور اتفاق می‌افتاد در صف اول خدمت‌رسانی قرار می‌گرفت. خود را کنار مردم و مستضعفان می‌دید و از هیچ خدمتی به محرومان دریغ نمی‌کرد. زندگی و منش شهید کریمی و شهادت غریبانه او در سوریه پیامی مهم برای ما دارد و آن خدمت بی‌منت به مردم است.
امور ایثارگران شهدای منطقه ۱۸ برای شناساندن سیما و سلوک این بزرگواران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ۴ سال گذشته توانسته است طرح سرگذشت‌ پژوهشی شهدای منطقه ۱۸ را محقق کند و تاکنون کتاب شهدای ۷ ناحیه به تفکیک هر ناحیه تهیه و چاپ شده است. بی‌تردید، مسیری که شهدای مدافع حرم انتخاب کردند امتداد راه شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع‌مقدس است و امیدواریم با این تلاش‌های فرهنگی این راه همچنان پررهرو بماند.

کد خبر 626643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha