مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

مشگین شهر به شهر انگورهای ناب و شیرین معروف است اما با وجود کیفیت ممتاز، باغداری سنتی باعث کاهش باردهی تاکستان های این شهرستان شده است.

برداشت انگور

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله بنی هاشم رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر عنوان می کند: بیش از 2 هزار و یکصد هکتار از باغات مشکین شهر را تاکستان های انگور به خود اختصاص داده اند و همه ساله حدود 27 تا 30 هزار تن انگور از این تاکستان ها برداشت می شود.

وی می افزاید: ویژگی خاص انگور مشگین شهر؛ بی دانه بودن، تردی و قند 24 درصدی آن است که این کیفیت به علت وجود سیلیس در خاک و اختلاف دمای شب و روز در این شهرستان است.

بنی هاشم اظهار می کند: محصول تاکستان های مشگین شهر به صورت عمده به استان‌های همجوار و تهران صادر می شود و تا کنون صادرات خارج کشوری نداشته است

به گفته این مسئول در حال حاضر حدود  ۴۰۰ هکتار از تاکستان‌های مشگین شهر به روسیمی کشت می شود و برداشت 45 تن محصول از هر هکتار در این تاکستان ها در مقایسه با تاکستان های سنتی با راندمان 13 تن ثمردهی فوق العاده محسوب می شود.

کارشناسان معقتد هستند اگر کشت انگور به صورت روسیمی رواج پیدا کند میزان برداشت محصول تا سه برابر افزایش می یابد و می توان برای صادرات فرامرزی برنامه ریزی کرد.

انگورکاران نیز در مورد مشکلات خود می گویند بیشتر تاکستان های این منطقه به روش سنتی کشت می شوند و فعالیت های هرس و برداشت محصول پرزحمت و با مشکلات زیادی همراه است با بارش باران انگورها به خاک چسبیده و له و فاسد می شوند در حالی که اگر این تاکستان ها به  روش ‌های رو سیمی مجهز شوند میزان خرابی محصول کم شده و باغ ها پربارتر خواهند بود.

مشکل دیگر انگورکاران نقش دلالان است که سود باغ ها را به جیب می زنند. دلالان انگور را کیلویی 6 هزار تومن می خرند در حالی که این انگورها در بازار به قیمت بالای 20 هزار تومان به فروش می رسد.

صنایع تبدیلی برای انگور در مشگین شهر وجود ندارد و صاحبنظران معقتد هستند انگور مشگین شهر برای تولید کشمش و یا صنایع تبدیلی مقرون به صرفه نیست چرا که محصولات تولیدی این شهرستان بیشتر برای مصارف رومیزی و تازه خوری است.

کد خبر 626307

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha