همان ابتدای ورود به محله «کن» با دیدن تیرهای برق چوبی در کوچه، ناخود آگاه تصویری از کوچه‌پسکوچه‌های قدیمی از ذهنم می‌گذرد.

همسایه خطرناک

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  وجود تیرهای برق چوبی، جلوه ناخوشایندی به محله داده‌اند و به هر سو که می‌نگرم یکی از آنها در تیررس نگاهم قرار می‌گیرد. عمر این تیرها از یک قرن بیشتر است و به گفته اهالی کن، محل قرارگرفتن، فرسوده و شکسته شدن ۲۰۰ تیر برق در کوچه و معابر محله، عبور و مرور را برای اهالی مشکل کرده است. حتی خودروهای امدادی نیز از این معبر به سختی عبور می‌کنند. مشکلات به وجود آمده از سوی تیرهای چوبی در این معبر، بهانه‌ای شد تا سری به این محله بزنیم و حرف‌ها و خواسته‌های ساکنان آن را بشنویم. هم‌چنین با مسئولان شهری منطقه که آنها هم از این موضوع گله‌مند بودند، صحبت کردیم.

  • تیرها با هر بادی می‌لرزند!

هنگامی که در کوچه‌های محله کن قدم می‌زنم، متوجه این نکته می‌شوم که تقریباً بیشتر کوچه‌های این محدوده، باریک و کم‌عرض هستند. ۲ سوی این کوچه‌ها به سبب خانه‌های فرسوده محصور شده‌اند. افکارم را در صداهای مردمی که مدام می‌گویند: «برو عقب، فرمان را کج کن، خب» گره زدم و علامت‌ سؤال‌های ذهنم را به سمت تیرهای برق کوچه کشاندم. تیرهای برقی که ظاهرشان از قدمتشان حکایت می‌کند. کوچه‌های تنگ و باریکی که گاهی تیرهای برق در میان آنها رفت‌وآمد را برای اهالی سخت‌تر کرده‌اند. «محمد حصارکی» از شهروندان این محله، درباره مشکلات تیرهای برق چوبی توضیح می‌دهد: «به یاد دارم از روزی که به این کوچه آمدم این تیرها در همین جایی که اکنون قرار دارند، بودند. قرارگیری تیرهای چوبی در اواسط کوچه «درویش» سبب ایجاد مشکل برای‌ تردد خودروها در این کوچه شده‌اند. وجود این تیرها در میان کوچه موجب شده است تا تردد خودروها به آسانی صورت نگیرد و اغلب ساکنان این کوچه هنگام اسباب‌کشی با مشکل ورود خودرو باربری به کوچه مواجه می‌شوند. این‌گونه مشکلات باید از سوی مسئولان برطرف شود.

سال‌ها است که این تیرها برای اهالی مشکلاتی ایجاد کرده‌اند، اما تاکنون با وجود این مسئله، هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است. هم‌چنین وجود تیرهای چوبی سبب شده است تا ساکنان نتوانند خودروهایشان را به راحتی داخل کوچه بیاورند. البته فرسودگی این تیرها هم از دیگر مشکلات اهالی این کوچه است چراکه آنها همیشه نگران این هستند که به یک‌باره این تیرها برسرشان سقوط نکنند.» او بر این باور است که عمر طولانی این تیرها و کابل‌های برقش، باعث شده تا تأمین روشنایی خانه‌ها و کوچه به خوبی صورت نگیرد. هم‌محله‌ای در حالی‌که به مشکلاتی که این تیرها به وجود می‌آورند اشاره می‌کند و می‌گوید: «بارها به دلیل فرسودگی این تیرها برق کوچه برای ساعت‌هایی قطع شده است و متأسفانه به دلیل عرض کم کوچه، اداره برق هنگام قطعی نمی‌تواند به آسانی مشکل را برطرف و به موقع خدمت‌رسانی کند.

چندین بار هنگام تعمیرات کابل‌های این تیرها، نوسانات برقی سبب شد تا وسایل برقی اهالی بسوزد. این تیرهای برق چوبی ایمن نیستند و بی‌نهایت خطرناک هستند. با توجه به مشکلاتی که این تیرهای برق چوبی برای اهالی محله ایجاد می‌کنند، باید هرچه زودتر جمع‌آوری شوند تا از بروز اتفاقی تلخ جلوگیری شود. علاوه بر اینکه اگر یکی از خودروهای انتهای کوچه قصد بیرون آمدن داشته باشد، باید خودروهای جلویی بیرون بیآیند.»

ماجرای ۲۰۰ همسایه خطـرنـاک

  • تیرهای برق قدیمی امنیت کوچه را کم کرده است!

خانه‌اش در انتهای بن‌بست قرار دارد. وجود یکی از تیرهای چوبی کوچه در روبه‌روی خانه‌اش سبب شده است تا همواره نگرانی‌هایی داشته باشد. یکی دیگر از ساکنان «دره قاضی» می‌گوید: «سر کوچه ما تیر چراغ‌برق درست در میان کوچه قرار دارد و خودروها به سختی از کنارش عبور می‌کنند. این موضوع رفت و آمدها را بسیار مشکل کرده و متأسفانه هیچ اداره‌ای قدمی برای درست کردن آن برنداشته است.
چون ارتفاع این تیرها کوتاه است، به دلایل مختلفی لامپ‌های آن می‌شکنند. به همین دلیل این کوچه‌ها همواره خاموشند. به همین دلیل امنیت کوچه کم شده و هر شب معتادان و کارتن‌خواب‌ها از این تاریکی سوء‌استفاده می‌کنند. اهالی می‌ترسند شب‌ها تنها بیرون بروند. هم‌چنین فرسودگی تیرها سبب شده است تا در زمان باد و طوفان همواره نگران سقوط آنها باشیم. در بیشتر مکان‌های این نوع تیرها در نقاط مختلف جای خود را به تیرهای سیمانی داده‌اند، اما هنوز هم در کوچه ما کابل‌های برق بر روی این تیرها نصب هستند.» او در ادامه در حالی‌که به دیگر خطرات تیرهای چوبی اشاره می‌کند، می‌افزاید: «جنس چوبی تیرها، خطر آتش‌سوزی را به دنبال دارد. به همین دلیل همواره نگران آتش‌سوزی و خطرات ناشی از آن در کوچه هستم.»

  • ۱۲ تیر خطرآفرین

تعداد این تیرهای چوبی در محله کن بی‌شمار است. اغلب این تیرها به دلیل قدیمی و فرسوده بودن مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورده‌اند، اما در این میان اداره برق استان تهران، ۱۲ تیر برق چوبی را به‌عنوان تیرهای حادثه‌خیز و بحرانی شناسایی کرده و آنها را در وضعیت خطر قرار داده‌اند و باید در نخستین زمان، تعویض و جمع‌آوری شوند. «علیرضا حاج آقا بزرگی»، شورایاری محله کن، درباره تعداد تیرهای برق چوبی خطرآفرین می‌گوید: «براساس گفته این کارشناسان، امکان دارد این ۱۲ تیر هر لحظه برای شهروندان و اهالی خطر ایجاد کنند. به همین دلیل مقرر شده بود تا در شهریور ماه سال گذشته، این تیرها تعویض شوند. ولی متأسفانه برای خاموش کردن این زنگ خطر، اقدامی انجام نشده است. پایه تیرهای چوبی پوسیده‌اند و همین موضوع موجب شده است تا برخی از آنها به سبب شکستگی، درحال افتادن باشند و تنها سیم‌های برق از ۲ طرف آنها را کشیده‌اند و از افتادن تیرها جلوگیری می‌کنند.

باتوجه به فوریت اعلام شده، اداره برق در این زمینه کوتاهی می‌کند. بیش از ۲۰۰ تیر قدیمی و فرسوده در این محدوده وجود دارد. هم‌چنین اکنون برخی از آنها به دلیل ساخت‌وساز بناهای جدید و عقب‌نشینی سازه‌ها در وسط معبر قرار گرفته‌اند. برای همین این معضل باعث شده است تا رانندگان به سختی از این معابر عبور کنند یا به‌طور کامل به کوچه و معبر دسترسی نداشته باشند. این تیرها با کوچک‌ترین ضربه و برخورد خودرو فرو می‌ریزند. از سوی دیگر، مشکل دیگری در این‌باره دست مسئولان را بسته است. برای مثال، اداره برق می‌خواهد تیر را جابه‌جا کند، اما برخی از شهروندان به آنها اجازه نمی‌دهند که تیرهای جدید را در کنار خانه‌شان نصب کنند. چون باور دارند راهی برای دزدی به خانه‌هایشان باز می‌شود. به همین دلیل مانع این اقدام می‌شوند.»

ماجرای ۲۰۰ همسایه خطـرنـاک

  • ۲۰۰ تیر چوبی برق در محله کن

تیرهای چوبی برق محله کن بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. به همین دلیل اغلب آنها فرسوده و کج شده‌اند و کوچک‌ترین حادثه‌ای سبب خواهد شد تا این تیرها آتش بگیرند و سقوط کنند. اما این بار شهردار ناحیه تعداد تیرهای خطرآفرین را ۱۵ اصله عنوان می‌کند. «پوریا غلامی»،
شهردار ناحیه منطقه ۵، با بیان این موضوع به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعداد تیرهای چوبی در سطح ناحیه ۲ و در محله کن بالغ بر ۲۰۰ اصله است که بیشتر آنها در محله‌های «دره قاضی»، «تختک»، «ده بالان» و «اسماعیلی» قرار دارند. از نظر کارشناسان اداره برق، تعویض ۴۴ مورد از این تیرها ضروری است و باید با فوریت انجام شود. اما ۱۵ مورد از آنها نسبت به بقیه در شرایط خطرناک‌تری قرار دارند. باتوجه به اینکه معابر، کوچه و خیابان‌های محله کن کم‌عرض و باریک هستند، افتادن و آتش گرفتن آنها مساوی با مسدود شدن راه اهالی و غیرممکن بودن‌ تردد و وقوع حوادث غیرقابل جبران در این معابر است. برای پیشگیری از این اتفاقات باید تیرهای چوبی در سریع‌ترین و کمترین زمان ممکن تعویض شوند. در همین راستا مکاتباتی به اداره برق صورت گرفته و در این نامه‌ها خطرات و ضرورت تعویض این تیرها اعلام شده، اما تاکنون اقدام اساسی انجام نشده است.»

  • جان شهروندان در خطر است

جابه‌جایی و تعویض تیر برق‌های مزاحم در کوچه و خیابان‌های منطقه به جز رفاه و آسایش شهروندان سبب سهولت خدمت‌رسانی نیروهای امداد و نجات می‌شود. وضعیت برخی از کوچه‌ها و خیابان‌ها به گونه‌ای بود که آمبولانس، ماشین‌های آتش‌نشانی و اروژانس نمی‌توانند از این معابر عبور کنند و در راه می‌مانند. به همین دلیل نمی‌توان امید داشت تا نیروهای خدمت‌رسانی و امدادی بتوانند در زمان بحرانی خود را به محل حادثه برسانند و جان مصدومان را نجات دهند. «علیرضا حاجی حسینی»، دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران منطقه، درباره حوادث و خطرات تیرهای چوبی در این منطقه می‌گوید: «این تیرهای چوبی قابل اشتعال و خطرآفرین هستند. به همین دلیل باید جمع‌آوری شوند. اگر آتش‌سوزی و حریق رخ دهد، به سرعت آتش را انتقال می‌دهند و به بالای تیر می‌رسند و سیم‌ها را مشتعل می‌کنند.

این موضوع می‌تواند عمق حادثه را بیشتر کند. ستاد مدیریت بحران از آنجایی که وجود تیرهای چراغ‌برق مزاحم، سبب به خطر افتادن جان شهروندان به‌ویژه در زمان وقوع زلزله و... می‌شود، با جدیت وارد میدان شده است تا کارهای جابه‌جایی تیرهای چراغ‌برق مزاحم و معیوب هرچه سریع‌تر اجرا شود، اما اداره برق پاسخی به مکاتبات و درخواست‌ها نمی‌دهد.» رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه، وجود تیرهای چوبی را یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری منطقه به‌ویژه ستاد مدیریت بحران می‌داند و می‌گوید: «وجود تیرهای چوبی در معبرهای کم‌عرض همواره از جمله دغدغه‌های ما در مواقع بحرانی است. حل این معضل همکاری اهالی را می‌طلبد. چراکه وجود خانه‌های فرسوده و ریزدانه در کوچه‌ها سبب شده است تا خدمات تعویض تیرهای چوبی با تیرهای سیمانی ممکن نباشد. متأسفانه عرض کم کوچه‌ها عملیات تعویض تیرها را با مشکل مواجه کرده است. البته برای حل موقت این مشکل تنها راه انتقال کابل‌های برق به زیر زمین است که اجرای این اقدام همکاری اداره برق را می‌طلبد.»

ماجرای ۲۰۰ همسایه خطـرنـاک

۵۵ هزار و ۵۴۹ نفر در محله کن سکونت دارند و ساکنان این محله سال‌ها است که با مشکلات تیرهای چوبی برق دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱۰۰ سال قدمت تیرهای چوبی برق در محله است.

ماجرای ۲۰۰ همسایه خطـرنـاک

  • کارشناس روابط‌عمومی اداره برق منطقه قدس

تیرهای قدیمی به‌زودی تعویض می‌شوند

براساس پیگیری‌های خبرنگار همشهری محله از شرکت برق قدس استان تهران، اداره بهره‌برداری طرح تعویض تیرهای پرخطر محله کن را تأیید می‌کند.
«پریسا لطیفی»، کارشناس روابط‌عمومی اراده برق قدس، در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: «اقدامات اولیه برای تعویض تیرهای چوبی فرسوده محدوده کن آغاز شده است. اکنون مناقصه این طرح در حال اجرا است و با مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. به دلیل پیک کار و حجم زیاد فعالیت‌های شرکت برق در ایام تابستان، پیش‌بینی می‌کنیم که روند این فعالیت‌ها تا یک ماه آینده سپری و طرح تعویض انجام شود. هرچند به دلیل شرایط موجود در این محدوده، از جمله باریک و کم‌عرض بودن معابر و هم‌چنین همکاری نداشتن برخی از اهالی با مجریان طرح، کار کردن در این بخش بسیار دشوار خواهد بود.»

کد خبر 626222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha