افشین قطبی به مربیگری در ایران بی‌میل نیست. او در گفت‌وگو با همشهری ورزشی مشکلات مالی را دلیل اصلی جدایی‌اش از تیم چینی عنوان کرده است.

افشین قطبی

همشهری‌آنلاین - محمد زارعی

از لحظه‌ای که خبر رسید افشین قطبی از هدایت کانگ‌ژو در لیگ دسته اول فوتبال چین برکنار شده، با او هماهنگ کردیم برای یک گفت‌وگوی طولانی اما این روند چند روز زمان برد. همان موقع متوجه شدیم که لفظ اخراج درست نبوده و دو طرف برای قطع همکاری با هم به توافق رسیده‌ بودند. این تیم را خود قطبی از لیگ ۲ چین به لیگ یک آورده بود اما ادامه همکاری میسر نبود. هم‌اکنون هم شایعات و بحث‌هایی درخصوص اینکه او در ایران به مربیگری خواهد پرداخت مطرح شده است. همه اینها موضوعاتی بود که درباره آنها با سرمربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی ایران حرف زدیم.

*چطور شد با باشگاه کانگژوی چین قطع همکاری کردید آن هم درحالی‌که خودتان این تیم را به لیگ یک آورده بودید.

در مورد قطع همکاری با کانگژو باید بگویم من این تیم را از لیگ ۲ به لیگ یک چین آوردم. با مدیران تیم هم رابطه خیلی خوبی داشتم اما وقتی تیمی از لیگ ۲ به لیگ لیگ صعود می‌کند باید تقویت شود و بازیکن جدید بگیرد اما آنها (مدیران کانگژو) نمی‌خواستند پول خرج کنند. تیم با بی‌پولی روبه‌رو شد و فشار روی بازیکنان نتایج ضعیف تیم را رقم زد.

*پس به نوعی استارت قطع همکاری شما از اینجا کلید خورد.

می‌خواستیم ادامه دهیم اما نشد. مالک باشگاه سعی کرد با عوض کردن محل این تیم شبیه اینکه مثلا پرسپولیس از تهران به اصفهان برود، مشکلات را حل کند. او ما را به یک ایالت دیگری برد که شهردار آنجا که مقام عالی آن شهر محسوب می‌شد قول داده بود حتما کمک مالی کند اما متأسفانه این مقام هم عوض شد و دیگر به هیچ وجه نمی‌شد کاری کرد. چندین بار با مالک و مدیرعامل باشگاه جلسه گذاشتم که پول بازیکنان را بدهید اما این اتفاق رخ نداد. آنها ۴‌ماه بود که پول نگرفته بودند. نهایتا کار به اینجا کشید که گفتند ما الان پول نداریم. درضمن به‌خاطر بازی‌های تیم ملی آنها ۳‌ماه لیگ‌شان را تعطیل کرده بودند. من همه اینها را به بازیکنان گفتم. به هرحال آنها برای امور زندگی خود و خانواده‌شان نیاز به پول داشتند. من هم دیدم جو تیم خیلی خراب است دوباره جلسه گذاشتم و نهایتا مجبور شدم به این دلایل قطع همکاری کنم. خیلی هم دوستانه با هم قطع همکاری کردیم و جدا شدیم چراکه عملکردم در این تیم اصلا بد نبود.

*این حرف‌تان خیلی عجیب است. مگر باشگاه‌های چینی هم مثل باشگاه‌های ایرانی بد قول هستند؟

در مورد باشگاه‌های چینی اصولا نمی‌توانم بگویم بد قول هستند اما همه‌چیز را در پول می‌بینند و پول‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند باید برگردد. در این شرایط اگر پول برنگردد خیلی ساده قید برنامه‌های بلندمدت تیم را می‌زنند.

*با وجود کرونا چطور توانستید در چین کار کنید؟

کرونا در آن شهری که من بودم کنترل شده بود و مشکلی نبود. هرچند بخشی از همین تعطیلی‌های لیگ به‌خاطر کرونا هم اتفاق افتاد.

*حالا برای آینده مربیگری‌تان چه تصمیمی دارید؟

الان در حال مذاکره با یک‌باشگاه دیگر چینی هستم. البته یک تیم ژاپنی هم وقتی شنید با تیم کانگژو قطع همکاری کردم، از طریق ایجنتم در این کشور برایم پیام فرستاد. با این حال باید ببینیم خدا چه می‌خواهد.

*از ایران پیشنهادی نداشتید و اینکه خودتان دوست ندارید در ایران به مربیگری ادامه دهید؟

البته که هر مربی‌ای دوست دارد در وطن خودش کار کند. من هم برای کار مربیگری نمی‌توانم بگویم اولویتم صددرصد ایران است ولی بی‌میل نیستم در ایران مربیگری کنم. چندوقت پیش مذاکراتی از طریق مدیربرنامه‌هایم برای آمدن به ایران صورت گرفت اما این مذاکرات نتایج مثبتی به همراه نداشت.

*شایعه شد قبل از آمدن اسکوچیچ صحبتی هم برای بازگشت به تیم ملی با شما انجام شد. این موضوع را تأیید می‌کنید؟

نه با من در این مورد مذاکره‌ای نکرده بودند.

*تیم ملی نتایج خوبی در بازی‌های اخیر گرفته، در این خصوص هم صحبت می‌کنید؟

در مورد تیم ملی ایران باید بگویم این تیم بهترین بازیکنان چند سال قبل و بعد فوتبال ایران را در اختیار دارد. شما ببینید ۳‌تا فوروارد تیم یعنی طارمی، آزمون و پشت سر اینها جهانبخش اصلا این ۳ نفر برای هر تیمی در آسیا غیرقابل کنترل هستند. یا درون دروازه بیرانوند است که با آن خط دفاعی بسیار خوب عملکردش بی‌نظیر است. برای همین من می‌توانم بگویم خیلی راحت این تیم باید به جام جهانی برود و ان‌شاءالله در جام جهانی هم از گروه خود صعود کند. این تیم ملی از لحاظ بازیکنان بسیار شایسته است. اغلب بازیکنان این تیم لژیونر هستند و سایر بازیکنان دیگر هم که در تیم‌های خودشان در لیگ ایران بازی می‌کنند، ستاره هستند اما در لیست نهایی تیم ملی تعدادشان خیلی کم است.

*انگار خیلی به موفقیت این تیم ملی امیدوار هستید.

خیلی به این تیم امید دارم و امیدوارم با حمایت مردم تیم ملی با همین روند جلو برود. اعتقاد دارم حضور هاشمیان و باقری کنار ملی‌پوشان بسیار فکر زیرکانه‌ای بوده که توسط سرمربی تیم ملی صورت گرفته است. ما در بازی دوم به عراق اجازه ندادیم کاری انجام دهد و این نکته مثبتی است.

*حرف پایانی؟

آرزو می‌کنم اولا کرونا در ایران ریشه‌کن شود و دوم تماشاگران به استادیوم بیایند چون فوتبال بدون تماشاگر انگیزه را از بین می‌برد. خوشبختانه تیم ملی ما پر از انگیزه است و اگر بازی‌ها در ایران انجام شود و تماشاگران به ورزشگاه بیایند دیگر هیچ تیمی جلودار این تیم ملی نخواهد بود.

کد خبر 626133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha