شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

محمدجواد پاینده: دایی در نبرد بزرگان فوتبال غرب آسیا همچنان نقش ستاره برتر را بازی می‌کند، ‌حتی زمانی که از روی نیمکت شاهد دیدار ایران و عربستان است.

او تنها کسی است که در زمان مربیگری هم می‌تواند بیش از ستاره‌های داخل زمین ستاره باشد. کارشناس ورزشی تلویزیون دبی‌اسپورت پنجشنبه شب با اشاره به بازی حساس ایران و عربستان، دایی را چهره اصلی این مسابقه دانست و گفت: «او از روی نیمکت هم می‌تواند تاثیر همیشگی خودش را داشته باشد.»

نبرد نوستالژیک ایران و عربستان، غول‌های فوتبال غرب آسیا  با حضور  و درخشش دایی پیوند خورده است. سرمربی تیم‌ملی ایران 4 بار در دیدارهای حساس ایران و عربستان موفق به گشودن دروازه حریف شد و از نگاه فوتبال دوستان این کشور محبوب‌ترین بازیکن ایرانی است.

ملاقات پس از حدود7 سال

همگروهی ایران و عربستان  در مراحل مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی برای چهارمین بار اتفاق می‌افتد. عرب‌ها به موفقیت در این دوره امیدوارند چراکه در 3 دوره قبلی رقابت‌های مقدماتی جام‌های جهانی 94،‌ 98 و 2002 بالاتر از ایران قرار گرفتند و به جام جهانی صعود کردند، دایی اما به شکست این طلسم امیدوار است.

ایران و عربستان برای دوازدهمین بار در تاریخ به مصاف هم خواهند رفت در حالی که طی 11 بازی گذشته تیم ملی ایران 4 بار موفق به شکست حریف سبزپوش شده است. عربستان در 5 بازی ایران را شکست داده که  البته 2 بار در ضربات پنالتی موفق به این کار شده است. آخرین بازی 2 تیم اما نزدیک به 7 سال پیش برگزار شد. در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی 2002 ایران در جده با نتیجه 2 بر 2 این تیم را متوقف کرد که دایی زننده گل اول تیم کشورمان در آن بازی حساس بود. سرمربی تیم ملی در بازی رفت همان دوره از رقابت‌ها 2 بار دروازه عربستان را گشود.

ترکیب 2 تیم

دایی با آرایش 1-3-2-4 تیمش را به مصاف عربستان می‌فرستد. رحمتی شانس اول حضور در دروازه تیم‌ملی خواهد بود هرچند مصدومیت این بازیکن مربیان را در آستانه این مسابقه تا حدی نگران ساخته اما گفته می‌شود مشکل مصدومیت سنگربان اول تیم‌ملی رفع خواهد شد.

عقیلی و حسینی،  زوج مرکزی خط دفاع را تشکیل می‌دهند. در سمت راست با توجه به غیبت کعبی، غلام‌نژاد شانس بازی دارد و در سمت چپ مجتبی شیری و ستار زارع از شانس مساوی برخوردار خواهند بود. زوج تیموریان و نکونام به عنوان هافبک‌های میانی در مرکز زمین شکل می‌گیرد اما دایی در انتخاب 3 هافبک هجومی تیمش که پشت‌سر تک مهاجم قرار می‌گیرند تردید دارد.

 رضایی، شجاعی و معدنچی گزینه‌های اصلی به شمار می‌روند اما احتمال حضور زندی و حتی جباری هم در ترکیب اصلی وجود دارد. تنها مهاجم تیم‌ملی در این بازی  باید وحید هاشمیان خواهد باشد البته رسول خطیبی هم شانس زیادی برای حضور دراین بازی دارد. تیم‌ملی عربستان اما با آرایش 2-4-4 به میدان می‌آید. این تیم نسبت به بازی با قطر 2 تغییر خواهد داشت.

یاسر قحطانی و  حسین عبدالغنی می‌توانند در ترکیب اصلی قرار بگیرند که این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کادر فنی سبزپوشان است. ناصر جوهر درون دروازه منصور نجعی را قرار می‌دهد. شهیل، هوساوی و رضا تکر به همراه حسین عبدالغنی خط دفاعی 4 نفره عربستان را تشکیل می‌دهند. خالدعزیز، احمد عطیف، عبده عطیف و محمد شلهوب در خط میانی بازی می‌کنند و یاسر قحطانی در کنار فیصل سلطان زوج خط حمله را شکل خواهند داد.

آخرین تمرین

ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پنجشنبه‌شب اولین تمرین خود را در ورزشگاه فیصل بن فهد شهر ریاض برگزار کردند. دومین تمرین بازیکنان تیم‌ملی هم روز جمعه در ورزشگاه ملک فهد، محل برگزاری مسابقه انجام شد.

در این تمرین دوساعته که به صورت کاملاً جدی و سنگین برگزار شد، بازیکنان تیم‌ملی آخرین مراحل آماده‌سازی خود پیش از دیدار با عربستان را پشت‌سر گذاشتند. علی دایی برای مخفی نگه‌داشتن برنامه‌هایش برای بازی شنبه‌شب به شبکه‌های تلویزیونی عربستان تنها اجازه‌ تصویربرداری از 15 دقیقه‌ اول تمرین را داد و پس از اینکه تمرینات با توپ بازیکنان آغاز شد، شبکه‌های تلویزیونی عربستانی اجازه‌ تصویربرداری نداشتند. به گزارش ایسنا در حالی که دایی قصد داشت برنامه‌های تیم ملی برای بازی با عربستان از چشم کادرفنی عربستان دور بماند، 13 دوربین مخفی اطراف  ورزشگاه به سمت محل تمرین تیم ملی زوم کرده بودند.

البته این مسئله از چشم مسئولان تیم‌ملی دور نماند و آنها بدون واکنش خاصی با این مسئله برخورد کردند. تمرین تیم‌ملی فوتبال ایران شب گذشته از ساعت 15/22 به وقت محلی در ورزشگاه ملک‌فهد ریاض و پشت درهای بسته برگزار شد. تمرینات شاداب شب‌گذشته تیم‌ملی موجی از امیدواری را برای کسب نتیجه‌ مناسب ایجاد کرده است. دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان ساعت 45/ 23 در ورزشگاه ملک‌فهد شهر ریاض برگزار می‌شود. در همین روز تیم ملی امارات در این گروه میزبان کره شمالی خواهد بود. کره‌جنوبی در دور اول رقابت‌های این گروه با قرعه استراحت مواجه شده است.

کد خبر 62554

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز