ژنرال عبوسی گفت: صدام در طول جنگ علاقه و محبت خاصی به نیروی هوایی داشت و در دورانی که فرمانده پایگاه هوایی بودم، سه دستگاه مرسدس بنز به من هدیه داد.

صدام و فرماندهانش

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام»، توسط پنج نفر از پژوهشگران آمریکایی تالیف و توسط عبدالمجید حیدری در ایران ترجمه شده است. نویسندگان کتاب طی مصاحبه‌های مفصلی با تعدادی از فرماندهان بلند پایه ارتش عراق تلاش کرده‌اند تا زوایای پنهان و مختلفی از جنبه‌های سیاسی و نظامی تجاوز نظامی رژیم بعث عراق به ایران را روشن کنند.

ژنرال عبوسی یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش بعثی صدام است که مصاحبه با او در این کتاب منتشر شده است.

ویلیامسون مورای استاد دانشگاه مارین کورپس و مشاور دفاعی در امور تاریخی و نظامی: در تعاملاتی که در طول جنگ‌ با صدام داشتید، او را چگونه رهبری یافتید؟

عبوسی: صدام در طول جنگ علاقه و محبت خاصی به نیروی هوایی داشت در طول دورانی که فرمانده پایگاه هوایی بودم سه دستگاه مرسدس بنز به من هدیه داد. من در سال ۱۹۹۳میلادی درست پس از حمله هوایی تلافی‌جویانه آمریکایی‌ها به بغداد با صدام عکس یادگاری گرفتم.

در آن حمله نیروهای آمریکایی پس از تلاش عراقی‌ها برای ترور بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا اقدام به شلیک ۶۰ فروند موشک کروز به ستاد فرماندهی اطلاعات نظامی عراق کردند. به همین خاطر، صدام همه فرماندهان را دور خود جمع کرد و با آنها عکس‌های یادگاری گرفت.

وودز: ممکن است در مورد ملاقاتی که در طول جنگ با صدام داشتید برایمان توضیح دهید؟

عبوسی: صدام علاقه زیادی به نیروی هوایی داشت و در تخصیص بودجه دفاعی عراق نیمی را به‌طور اختصاصی به این نیرو می‌داد و نیمی دیگر را به‌طور مشترک بین نیروهای زمینی و دریایی تقسیم می‌کرد.

مورای: صدام در آن دوران تا چه اندازه به توصیه‌های شما گوش می‌داد؟

عبوسی: صدام دید نظامی خاصی در مورد نیروی هوایی نداشت و بیشتر آنچه را در این زمینه می‌دانست از عدنان خیرالله یاد می‌گرفت. البته به پرواز با هواپیما هم علاقه مند بود ولی احساس می‌کرد زمینه پذیرشش در نیروی هوایی وجود ندارد و لابد با لحن غم‌انگیزی از خود می‌پرسید:« اگر آنها می‌توانند عدنان را بپذیرند، چرا نمی‌توانند مرا بپذیرند؟ »

کد خبر 624763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha