واکسن رازی کووپارس اولین واکسن تزریقی- استنشاقی جهان است که در موسسه سرم‌سازی رازی تولید و با ورود به فاز سه امیدها برای تزریق این واکسن در ایران و بررسی اثربخشی واکسن‌های استنشاقی با هدف پیشگیری از ناقل بودن افراد بیشتر می‌شود.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فلاح معاون تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی و سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اظهار کرد: فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی از امروز آغاز می‌شود و ٢ سایت ایران‌مال در تهران و سرم‌سازی رازی در استان البرز برای تزریق واکسن رازی کووپارس به داوطلبان شرکت کننده برای کارآزمایی بالینی فاز سه آماده شده است.

فلاح گفت: ۴٠ هزار داوطلب در فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس مشارکت می‌کنند که به ۵٠ درصد داوطلبان واکسن رازی و به ۵٠ درصد داوطلبان واکسن سینوفارم تزریق می‌شود و در واقع همه داوطلبان واکسن دریافت می‌کنند.

سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس درباره شرایط شرکت در فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: محدودیت خاصی برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کووپارس نداریم و افراد بالای ١٨ سال می‌توانند در این فاز واکسن شرکت و واکسن دریافت کنند. البته افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده باشند نمی‌توانند در کارآزمایی فاز ٣ واکسن رازی شرکت کنند. در این فاز فقط از افراد به صورت شفاهی سوال می‌کنیم و آزمایش گرفته نمی‌شود و اطلاعات به صورت خوداظهاری ثبت می‌شود.

 فلاح با بیان اینکه هنوز امکان شرکت داوطلبان در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن واکسن رازی کووپارس وجود دارد، گفت: داوطلبان می‌توانند برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس به سایت covid.rvsri.ac.ir مراجعه و ثبت نام کنند و این فرصت مناسبی است برای کسانی که اولویت واکسیناسیون آن‌ها چند ماه دیگر است. چرا که همه داطلبان واکسن دریافت می‌کنند.

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی درباره تست واکسن رازی کووپارس بر روی نوجوانان اظهار کرد: برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا در صورت موافقت وزارت بهداشت ظرف یک ماه آینده در طول اجرای فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس به گروهی از داوطلبان ١٢ تا ١٨ سال تزریق شود و برای این کار یک مطالعه طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

فلاح با اشاره به زمان احتمالی صدور مجوز مصرف اضطراری برای تزریق واکسن رازی کووپارس به عموم مردم بیان کرد: روند صدور مجوز اضطراری واکسن برکت و پاستوکووک به این صورت بود که مجوز مصرف اضطراری بعد از انجام یک سوم کارآزمایی فاز سه صادر شد و در صورتی که نتایج کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس رضایت‌بخش باشد و تغییراتی در روند صدور مجوز رخ ندهد، مجوز اضطراری را وزارت بهداشت صادر خواهد کرد. پیش بینی ما این است که تا پایان مهرماه مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی کووپارس برای تزریق به عموم مردم صادر شود.

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی درباره انتشار مقالات مراحل کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: مقاله مطالعه پیش بالینی و فاز یک ما آماده است و برای مطالعات اولیه، مقاله را برای افرادی که در تحقیقات واکسن نقش داشتند، ارسال کرده‌ایم و امیدواریم این ٢ مقاله را تا پایان ماه برای چاپ و انتشار به یک ژورنال معتبر ارسال کنیم.

کد خبر 624750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha