چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، در سفری که محافل رسانه‌ای آن را بی‌سابقه توصیف کرده اند، وارد دمشق، پایتخت سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر رئیس‌جمهوری فرانسه، اولین سفر یک رهبر غربی به دمشق از 5سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود. این سفر در حالی انجام می‌گیرد که روابط فرانسه و سوریه پس از ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، به سردی گرایید.

در آن برهه ژاک شیراک، ساکن الیزه بود و روابط شخصی شیراک و رفیق حریری مهم‌ترین دلیل نگاه غیردوستانه فرانسه و سوریه در عصر وی بود.

حضور سارکوزی در الیزه و نیاز مبرم فرانسه به ادامه ایفای نقش در لبنان، سبب شد تا نگاه سیاستمداران فرانسوی به سوریه به‌طور کلی تغییر کند.

از همین روست که سارکوزی اعلام کرده که در این سفر حامل پیام دوستی برای سوریه است. این دیدار 2روزه است و امروز پایان می‌یابد. سارکوزی در ماه ژوئیه در پاریس میزبان بشار اسد در اجلاس اتحاد مدیترانه‌ای بود.

سارکوزی در گفت‌وگویی با روزنامه الوطن که دیروز منتشر شد گفت که سوریه می‌تواند سهم مهمی در حل و فصل مسائل خاورمیانه داشته باشد و نقش مثبتی در منطقه بازی کند.

وی افزود: دستیابی به صلح در خاورمیانه با عبور از راه سوریه و فرانسه امکان پذیر است. اسد و سارکوزی دیشب با هم ملاقات کرده و نخستین دور گفت‌وگوهای 2جانبه را برگزار کردند.

امروز هم قرار است مقامات ارشد ترکیه و قطر برای گفت‌وگو درخصوص مذاکرات غیرمستقیم لبنان و سوریه با رژیم صهیونیستی، با نیکولا سارکوزی و بشار اسد دیدار کنند.

ترکیه واسطه مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و سوریه است و قطرهم در روند آشتی ملی لبنانی‌ها  نقش جدی را ایفا کرده بود.

نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از سفر سارکوزی

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به سوریه، رژیم صهیونیستی از اروپا خواست که در تعامل با سوریه توجه و هوشیاری زیادی به خرج دهد.

پالمور، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: به جز تغییر اندک در لحن دمشق، سیاست‌های سوریه دستخوش تغییر نشده است و دمشق به حمایت‌های خود از سازمان‌های تروریستی ادامه می‌دهد. وی همچنین سوریه را به وخیم کردن تنش دیپلماتیک میان روسیه و اروپا متهم کرد.

کد خبر 62462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز