پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

 قدیم‌ها که هنوز اداره پایتخت سر و سامان چندانی نداشت، مسئولیت امنیت آن به بیگلربیگی یا کلانتر سپرده می‌شد.

رايحه زندگي

همشهری آنلاین_بهاره خسروی: این کلانتر در هر محله‌ای یک نفر کدخدا داشت که مسئول نظم آن محل بود و مأموران پلیس یا فراش‌ها در استخدام شخص او یا کلانتر بودند. «منصوره اتحادیه» در کتاب «اینجا تهران است...» با اشاره به این موضوع نوشته است: «در دوره امیرکبیر، قراول‌هایی که در اصل سرباز بودند، برای امنیت شهرها تعیین شده بودند، ولی طبق گفته «ویلهم فلور» نقش آنها چندان روشن نیست. فراش‌ها شب و روز در شهر می‌گشتند، شب‌ها دروازه‌ها را می‌بستند و عابران می‌بایست برای عبور ومرور شبانه، نام شب را می‌دانستند.»
ناصرالدین‌شاه بعد از سفر دومش به دیار فرنگ و اروپا برای سر و سامان دادن به اوضاع تهران و برقراری نظم و امنیت، «کنت آنتوان دومونت فرت» ایتالیایی را با هدف اصلاح نظمیه به سبک اروپایی استخدام می‌کند. آقای کنت ۱۲ سال در ایران خدمت می‌کند.

اتحادیه در بخشی دیگر می‌نویسد: «کنت یک سال بعد از استخدام، کتابچه «قانون نظمیه و امنیه و بلدیه» را نوشت و به تأیید شاه رساند و شاه نیز آن را به نایب‌السلطنه، وزیر جنگ، ارجاع داد و سفارش کرد در نخستین دارالشورا قرائت کنند، وزرا هم آن را امضا و در نهایت چاپ و منتشر کنند. این قانون همان‌طور که در پایان آن آمده، نخستین رساله قانون پلیس بود. پلیس دستگاه اجرایی و مسئول اجرای همه قوانین دولتی که به دایره پلیس ابلاغ می‌شد، محسوب شده است. یکی از این وظایف، جمع‌آوری اطلاعات و جلوگیری از بی‌نظمی و بی‌عدالتی بود. از وظایف دیگر پلیس، جلوگیری از دزدی، منازعه، فساد، شرارت و قلب سکه بود.»

کد خبر 624595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خیلی با حالی. خخخخخخ