جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
۰ نفر

روزگاری محله رستم‌آباد مثل دیگرآبادی‌های خوش آب و هوای شمیران پر بود از باغ‌های سرسبز و کوچه‌باغ‌های باصفایی که دل مسافران و رهگذران را می‌ربود.

رستم آباد

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: اگرچه امروز در رستم‌آباد هم خیابان‌ها، خانه‌ها و آپارتمان‌های نوساز جای آن باغ‌های کهن و بناهای قدیمی را گرفته‌اند اما هنوز هم چند باغ قدیمی و وقفی رستم‌آباد، خاطره روزگار گذشته را برای اهالی قدیمی محله زنده نگه می‌دارند. یکی از ویژگی‌های محله رستم‌آباد سنت حسنه وقف است؛ سنتی که از چند دهه گذشته با حضور واقفان نیکوکار و بنامی که هنوز هم نامشان میان اهالی زنده است منشأ خیر و برکت بسیار در محله بوده است.

باغ وقفی معروف به باغ خاله آسیه که امروز یکی از چند باغ قدیمی به جا مانده از روزگار گذشته رستم‌آباد است، کتابخانه، فضایی برای راه‌اندازی صندوق خیریه محله، موقوفاتی که درآمد حاصل از آن خرج برگزاری عزاداری محرم می‌شود و... یادگاری آن واقفان بزرگ برای ساکنان امروز محله‌اند. در میان این واقفان نام مرحوم «حاج علی محسنیان» و «حاج آخوند رستم‌آبادی» بیش از دیگران برای اهالی رستم‌آباد آشناست. «محمدرضا غفاری» یکی از اهالی قدیمی محله می‌گوید: «رستم‌آباد واقفان بسیاری داشت که زمین‌های زراعی خود را برای برگزاری مجالس عزاداری، تعزیه‌خوانی، کمک به نیازمندان و... وقف کرده‌اند. از میان این واقفان، حاج علی محسنیان به دلیل خدماتش به محله هنوز هم برای اهالی رستم‌آباد نامی آشناست. ملامحمدعلی بن ملاعزیز معروف به حاج آخوند رستم‌آبادی هم یکی دیگر از واقفان بزرگ محله بود که هنوز هم آرامگاهش در بوستان تسلیمی محل اجتماع اهالی در عزاداری‌های محرم است.»

کد خبر 624113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha