«احمد ابوحمزه» معتقد است دوران شیوع کرونا فرصت مناسبی برای ایجاد زیرساخت‌های صنعت توریسم شهرری است. ابوحمزه ری‌شناس و صاحب مدرک دکترای تاریخ ایران در دوران اسلامی است. او در گفت‌وگوی زیر به آثار فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری در رکود صنعت توریسم ری پرداخته است.

ری

 شهر ری با وجود سابقه و تمدن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری چرا به‌عنوان یک شهر توریستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟
متأسفانه شهرری در سایه تهران قرار گرفته و بدون توجه به ارزش‌های تاریخی و زیارتی آن، مانند سایر مناطق جنوبی تهران مورد بی‌مهری قرار گرفته است. این شهر ۸ هزار ساله با وجود ظرفیت‌های گردشگری قابل توجه، آثار باستانی و زیارتگاه‌ها و امامزاده‌های فراوان تا تبدیل شدن به شهری توریستی راه درازی در پیش دارد. شهرری که پاره‌ای از شهر تهران است، حتی برای بسیاری از تهران‌نشینان و اهالی ری ناشناخته است. هنوز بسیاری از اهالی ری نمی‌دانند در آرامستان‌های قدیمی ری چه شخصیت‌هایی مدفونند و از جایگاه علمی، تاریخی و محل دفن آنها بی‌خبرند. در حالی که اگر این دفینه‌های ارزشمند و پیشینه ری با فعالیت‌های فرهنگی مانند توزیع بروشور و کتابچه‌های اطلاع‌رسان رایگان در مساجد، ‌سراهای محله و سایر مکان‌های پررفت و آمد یا با استفاده از نرم‌افزارهای امروزی به نسل نو معرفی شود، خودباوری و احساس تعلق این نسل به شهر و کشورشان افزایش پیدا می‌کند.


 موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن شهرری در جنوب تهران باعث شده گردشگران غیربومی و توریست‌های خارجی به بازدید از این مقصد گردشگری رغبت نشان ندهند. برای قرار گرفتن این شهر در ردیف مقصدهای گردشگران غیربومی چه اقداماتی ضرورت دارد؟
به موازات اجرای برنامه‌هایی جهت شناساندن ری به تهرانیان، باید امکانات لازم برای مهمان پذیربودن شهر مهیا شود. متأسفانه مسافری که از مسیر بزرگراه امام علی(ع) وارد شهرری شود، حتی برای پیدا کردن مسیر حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سردرگم می‌شود. البته شهرری با وجود بی‌مهری مسئولان و با تلاش پژوهشگران تاریخ، خوشبختانه در نقاط دور و نزدیک جهان شناخته شده است و پیش از شیوع ویروس کرونا توریست‌ها و گردشگران خارجی مختلف عرب زبان، اروپایی، آسیایی و آمریکایی در قالب تورهای گردشگری از آثار تاریخی شهرری بازدید کردند.

باید این تلاش‌ها در دوران پساکرونا با جدیت بیشتری تداوم داشته باشد. لازم است زمینه‌ای را فراهم کنیم که اگر این بازدیدها خارج از چهارچوب تورهای گردشگری انجام می‌شود، گردشگران به آسانی به آثار باستانی شهرری دسترسی پیدا کنند و در صورتی که در قالب تور برگزار می‌شود، سیمای آراسته‌تر و زیبنده‌تری از این شهر کهن عرضه شود. برای این هدف اقداماتی مانند نصب تابلوها و علائم راهنمای گردشگری در مبادی ورودی شهر ری، ساخت و فعال کردن نرم‌افزارهای موبایلی اطلاع‌رسان و مسیریاب و استفاده از المان‌های شهری برای زیبایی نمای ورودی‌های ری ضرورت دارد.


 اگر دوران شیوع ویروس کرونا را فرصتی برای فراهم کردن زیرساخت‌های صنعت توریسم شهرری به شمارآوریم، چه اقداماتی اولویت به شمار می‌آیند؟
دوران شیوع ویروس کرونا که صنعت گردشگری را به اغما فرو برده، بهترین فرصت برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه این صنعت در دوران پسا کرونا است. برای تحقق این هدف بودجه‌ای مناسب لازم است که باید توسط شورای‌شهر ششم با جدیت پیگیری شود و به‌عنوان گام مهمی در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران مورد توجه قرار گیرد. در کنار نصب احجام و المان‌های مناسب، تابلوهای خوشامدگو و راهنمای گردشگری در ورودی‌ها و معابر مهم شهر ری، باید موزه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی راه‌اندازی شود تا شوق و کنجکاوی برای آشنایی با ری را در گردشگران به وجود آورد. موزه «تماشاگه تاریخ ری» که به تازگی در مرکز ری‌شناسی ایجاد کردیم اقدامی در همین جهت است و برای زائران و گردشگران ری امکان بازدید مجازی از نقاط مختلف شهر را فراهم می‌کند. بازدیدکنندگان پس از تماشای مجازی ری، راغب می‌شوند از این مکان‌ها دیدن کنند.

کد خبر 623846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha