هر یک از آنها شاید «حمیده عباسعلی» دیگر یا «سمانه خوشقدم» دیگری باشند.

درخشش دختران

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری: با همان استعداد و توانایی و غیرت جنوب شهری، اما وقتی در المپیاد هنرهای رزمی ترکیه رقبای قدر خود از چهارگوشه دنیا را کنار زدند و مدال‌های رنگارنگ این رقابت‌ها را به گردن انداختند، هیچ نهاد و مسئولی برای آنها فرش قرمز پهن نکرد و تقدیر و تشویق نشدند. نخستین بار نیست که شاگردان کاراته‌کای «اعظم میرزایی نسب» در گمنامی و بدون امکانات در رقابت‌های بین‌المللی خوش می‌درخشند، اما آنها از مسئولان ورزش ری انتظار دارند عباسعلی‌های گمنام این شهر را قدر بدانند. المپیاد هنرهای رزمی ترکیه در سطح بین‌المللی و با حضور بیش از ۴ هزار ورزشکار هنرهای رزمی به‌صورت مجازی برگزار شد و ۱۲ شاگرد میرزایی نسب جزو کاراته‌کاهای برتر این رقابت‌ها بودند.

  • نخستین شاگرد خانم مربی

سال ۱۳۹۵ که خانم مربی باشگاهش را در سرای محله استخر راه انداخت، «دیانا» نخستین شاگردی بود که در کلاس او ثبت‌نام کرد. دیانا وقتی باخبر شد در سرای محله باشگاه کاراته راه افتاده وسوسه شد که استعدادش در این رشته را محک بزند. قرار بود او فقط چند جلسه در کلاس‌های این رشته شرکت کند، ولی تشویق‌های خانم مربی باعث شد تا امروز که به کمربند مشکی رسیده کاراته‌کا بماند و در مسابقات مختلف بدرخشد. «دیانا صلابی» مقام اول المپیاد هنرهای رزمی ترکیه را کسب کرده است.

  • کاراته‌کای جسور و خوش تکنیک

نیایش وقتی نخستین کاتا را یاد گرفته بود، جسارت نشان داد و در مسابقات استانی شرکت کرد. قرار بود به‌عنوان یک کاراته‌کای مبتدی فقط تکنیک بزند، ولی با دیدن جنب‌وجوش مسابقه از مربیش خواست اجازه دهد بختش را بر روی تاتامی بیازماید. اعتماد مربیش را هم به شایستگی پاسخ داد و مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کرد. نیایش آن زمان ۸ سال داشت و حالا که ۳ سال در این رشته تمرین کرده، به مقام سوم المپیاد بین‌المللی ترکیه دست پیدا کرده است.

  • تماشاچی که قهرمان شد

حدود ۵ سال پیش که «محدثه بصیری پور» برای تماشای تمرینات دوستش به باشگاه کاراته محله استخر رفت، فکر نمی‌کرد روزی این ورزش به بخش خاطره‌ساز و لذت‌بخش زندگی او تبدیل شود. بصیری‌پور از شاگردان مدال‌آور میرزایی نسب است و مقام دوم المپیاد ترکیه را به دست آورده است. بصیری‌پور دانشجوی سال آخر رشته تربیت‌بدنی است و برای آینده ورزشی خود برنامه‌های زیادی دارد.

  • راه دراز موفقیت

«سارا قشقایی» ساکن روستای قلعه‌نو است و به دلیل کمبود امکانات ورزشی قلعه‌نو راه زیادی را طی می‌کند تا در کلاس‌های باشگاه «ری رزم» محله شهید غیوری حضور داشته باشد. قشقایی تمرینات خود را در سال ۱۳۹۵ زیر نظر میرزایی نسب آغاز کرده و اکنون عناوینی مانند مقام دوم مسابقات بین‌المللی ایران زمین، مقام دوم المپیاد ترکیه و ده‌ها مقام برتر استانی و کشوری را در کارنامه خود دارد.

  • هدیه عروس خانم

نظم و انضباط از اصول کار میرزایی نسب است و شاگردانش می‌دانند اگر در تمرینات منظم شرکت نکنند، سختگیری او بر مهربانیش می‌چربد و آنها را از حضور در مسابقات محروم می‌کند. «محدثه عرب» که همیشه کاراته‌کایی منضبط بود، بعد از ازدواج نتوانست در تمرینات شرکت کند و فکر می‌کرد مربی اسم او را از رقابت‌های مجازی ترکیه خط زده، ولی میرزایی نسب ویدئوی کاتا زدن شاگرد نوعروسش را برای شرکت در مسابقات ارسال کرده بود و مقام سوم مسابقات، شیرینی آغاز زندگی مشترک محدثه را دوچندان کرد.

  • عاقبت خوش بازیگوشی

فرستادن یلدا به کلاس کاراته تدبیر پدر و مادرش برای کم کردن شیطنت و بازیگوشی دختر کوچولوی خانواده بود. آن زمان یلدای ۵ ساله از این تصمیم پدر و مادر چندان راضی نبود و از اجرای فنون و تکنیک‌های کاراته لذت نمی‌برد، ولی یک سال بعد که مدال طلای مسابقات کشوری را به گردن آویخت، دلبسته تاتامی کاراته شد. «یلدا احمدوند» حالا ۱۸ مدال برتر کشوری و مقام سوم مسابقات بین‌المللی ترکیه را در کلکسیون افتخاراتش دارد.

  • نخستین تجربه بین‌المللی

المپیاد هنرهای رزمی ترکیه نخستین رقابت بین‌المللی است که «ساره شهنازی» شرکت کرد. از نتیجه آن هم بسیار نگران بود، اما این انتظار سخت فرجام خوشی داشت و مقام دوم این رقابت‌ها را کسب کرد. ساره ۱۳ سال دارد و از ۹ سالگی تمریناتش در رشته کاراته را زیر نظر میرزایی نسب آغاز کرده است. او از کاراته‌کاهای مدال‌آور کشور به شمار می‌آید و در چند رقابت استانی و کشوری خوش درخشیده است.

  • تکنیک زنی به روش بزرگ‌ترها

«رها» کمربند سبز دارد، ولی به زیبایی و مهارت کاراته‌کارانی تکنیک می‌زند که صاحب کمربند قهوه‌ای هستند. رها از زمان شیوع ویروس کرونا در تمرینات حضوری باشگاه شرکت نمی‌کند، ولی عضو ثابت و منظم کلاس‌های مجازی باشگاه است و میرزایی نسب در هر جلسه تمرین با دیدن پیشرفت شاگردش به آینده‌دار بودن او بیشتر امیدوار می‌شود. «رها امیررشیدی نیا» جزو نفرات اول رقابت‌های ترکیه است.

  • تمرینات نفسگیر

مقام دوم «شعرا فرجام» در رقابت‌های ترکیه ثمره تمرینات سخت و مداوم او بوده است. شعرا تعریف می‌کند: «به دلیل شیوع کرونا در فضاهای باز و در گرما تمرین می‌کردیم. با آنکه مجبور بودیم ماسک بزنیم، تمرینات حرفه‌ای زیادی داشتیم. گاهی با وجود ماسک و گرمای هوا تمرینات خیلی نفسگیر و دشوار می‌شد، اما تحمل می‌کردیم تا برای مسابقات آماده شویم.» او بارها لحظات خوش ایستادن بر روی سکوهای قهرمانی مسابقات مختلف را تجربه کرده است.

  • کارنامه‌ای پرافتخار

خانواده «هستی» دختر کمرو، کم حرف و خجالتی خود را وارد دنیای هنرهای رزمی کردند تا جسارت و اعتماد به نفس به دست آورد و در برنامه‌های جمعی عضوی فعال باشد، ولی ۶ سال پیش که او را در باشگاه کاراته سرای محله ثبت‌نام کردند، فکرش را هم نمی‌کردند هستی در نوجوانی نه تنها دختری اجتماعی شود، بلکه کارنامه‌ای با ۱۷ مدال رنگارنگ کشوری و بین‌المللی داشته باشد.

  • جشن قهرمانی

مسئولان ورزش شهرری حال کاراته‌کاهای سرای محله استخر را نمی‌پرسند، ولی خودشان گاهی همدیگر را شاد و غافلگیر می‌کنند. این لحظات جزو خاطرات خوش «ملیکا مقدسیان» است. او تعریف می‌کند: «خودمان قهرمانی خود در مسابقات ترکیه را با کیک و شربت جشن گرفتیم! ‌»ملیکا در رقابت‌های ترکیه نایب قهرمان شده است. او ۱۳ سال دارد. از کودکی عاشق و شیفته هنرهای رزمی بوده و در رشته کاراته افتخارات زیادی کسب کرده است.

درخشش دختران کاراته‌کای ری در المپیاد هنرهای رزمی ترکیه

  • خانم پهلوان

دختر قهرمان خانواده «تنهایی» فرزند پدری کشتی‌گیر است و در خردسالی به تقلید از پدر، به بازی‌های پسرانه و کارهای مردانه علاقه نشان می‌داد. پدر و مادر هم احساس کردند ورزش‌های رزمی با روحیه کیانا سازگار است و او را به تاتامی کاراته هدایت کردند. حالا از تمرین «کیانا» در رشته کاراته ۳ سال می‌گذرد و او نه تنها قهرمانی مدال‌آور شده، بلکه اصول اخلاق پهلوانی را هم آموخته و می‌داند پدر کشتی گیرش بر روی تشک کشتی بیش از تمرین فیتیله پیچ و بارانداز، رسم جوانمردی می‌آموزد.

  • موفقیت ما را نادیده گرفتند

مربی باشگاه کاراته سرای محله استخر، اهل شهر بابک است. او الفبا تا اصول اخلاقی ورزش کاراته را در شهرش آموخته و با آنکه سابقه داوری در رقابت‌های حساسی را در کارنامه ورزشیش دارد و به‌عنوان مربی قهرمانان زیادی پرورش داده، هنوز هم از مبارزه بر روی تاتامی کاراته لذت می‌برد و در مسابقات مختلف همپای شاگردانش با رقبای بزرگسال به رقابت می‌پردازد. «اعظم میرزایی نسب» جزو کاراته‌کاهای برتر المپیاد هنرهای رزمی ترکیه است و در این مسابقات مدال طلا را کسب کرده است. میرزایی در سال ۱۳۹۳ پس از شروع زندگی مشترکش با کوله‌باری از تجربیات ورزشی به شهرری آمده و در مدت فعالیتش در باشگاه ورزشی سرای محله استخر و باشگاه شهید غیوری نام بسیاری از دختران کاراته‌کای ری را در محافل بین‌المللی مطرح کرده است.

او درباره المپیاد ترکیه می‌گوید: «من و شاگردانم برای موفقیت در این مسابقات ماه‌ها سخت تمرین کردیم. به دلیل جلوگیری از بیمار شدن بچه‌ها، در فضای باز و در زمین‌های فوتبال واسکیت تمرینات را انجام می‌دادیم وشرایط بسیار سختی داشتیم.» المپیاد ترکیه به‌صورت مجازی برگزار شده است. میرزایی می‌گوید: «مجبور بودیم چندین بار از بچه‌ها تصویر بگیریم و ویدئوها به سختی ارسال می‌شدند. با وجود همه مشکلات خودم و ۱۲ شاگردم مقام‌های برتر مسابقات را به دست آوردیم، اما به جز سرای محله استخر، هیچ نهاد و مسئولی از کاراته‌کاهای ری تقدیر نکرد و مدیران ورزش ری موفقیت آنها را نادیده گرفتند.»

کد خبر 623807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha