از سال‌ها قبل زمزمه‌های راه‌اندازی موزه‌های محلی در مناطق مختلف شهر تهران به گوش می‌رسید، اما آن زمان کسی به درستی نمی‌دانست که موزه محلی چیست و چه کاربردی برای شهروندان خواهد داشت.

ستاره های نازی آباد

همشهری آنلاین _ رضانیکنام: به مرور زمان این موزه‌ها در تعدادی از محله‌ها به بهره‌برداری رسید. بارزترین ویژگی موزه‌های محلی معرفی چهره‌های ماندگار است که کارها و آثارشان دارای اثرگذاری ملی بوده است؛ از جمله هنرمندان، بازیگران، نویسندگان، ورزشکاران، شهدای شاخص و سایر افرادی که جزو افتخارات محله بوده یا هستند و با راه‌اندازی این موزه‌ها تلاش می‌شود تلاش‌های این بزرگان در یک جا ثبت و نگهداری شود. موزه مشاهیر و مفاخر محله نازی‌آباد، که سال ۱۳۹۹ به همت شهرداری منطقه ۱۶ ساخته و راه‌اندازی شد از این دست موزه‌هاست. برای آشنایی بیشتر با این موزه محلی با «مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶، صحبتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید ...۳

موزه مشاهیر و مفاخر محله نازی‌آباد، در خیابان شهید علیرضا وفایی، نزدیک میدان تره‌بار بهمن در ساختمان شهرداری منطقه ۱۶ واقع است. این موزه محلی به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد و همچنین سهولت دسترسی از معابر اصلی از جمله بزرگراه شهید تندگویان و میدان بهمن می‌تواند به راحتی مورد استفاده شهروندان این محله قرار گیرد.

آشنایی با نخستین موزه مشاهیر و مفاخر محلی در تهران | دورهمی ستاره های نازی آباد!
«مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶
  •  اینجا نخستین موزه محلی مشاهیر و مفاخر است

«تاکنون در تهران موزه محلی که به‌صورت اختصاصی برای معرفی چهره‌های معروف و مشهور محلی راه‌اندازی شده باشد وجود نداشته و اینجا نخستین نمونه از این نوع موزه‌هاست.» مهدی پورآقایی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ با بیان این مطلب می‌گوید: «یکی از دلایلی که باعث شده تا مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ به فکر راه‌اندازی این موزه محلی بیفتند تعداد فراوان چهره‌های مشهور و تأثیرگذاری بوده که در کوچه‌پسکوچه‌های محله‌هایی چون نازی‌آباد، جوادیه، یاخچی‌آباد، علی‌آباد، بعثت، باغ آذری، خزانه شهید بخارایی و... تولد یافتند و بزرگ شدند و به زادگاه‌شان تعلق خاطر ویژه‌ای دارند.

اگر بخواهیم تعدادی از چهره‌های معروف ساکن در محله‌های منطقه ۱۶ را نام ببریم می‌توان از «اکبر عبدی» بازیگر پیشکسوت وبچه‌محله نازی‌آباد، «حسین چنگی» بازیگر پیشکسوت و کاسب قدیمی محله باغ آذری در بازارچه شهید صابونیان، «پرویز پرستویی» پیشکسوت بازیگری و بچه‌محله خزانه بخارایی، «محمد مسلمی» مجری باسابقه برنامه کودک‌درصدا و سیما، مرحوم «علی سلیمانی» و «سیروس همتی» از بازیگران محبوب سینما و تلویزیون و از بچه‌های محله جوادیه و چهره‌های ورزشی، هنری، سیاسی و... از جمله فوتبالیست‌های مشهور همچون «امیر قلعه‌نویی»، «یحیی گل‌محمدی»، «فرشاد پیوس»، «مهدی» و «مرتضی فنون‌زاده» با لقب اعجوبه‌های فوتبال در دهه ۶۰، «فرشته کریمی» عضو تیم‌ملی فوتسال، «شادی پریدر» استاد بزرگ شطرنج کشور، شهدای شاخص، رجال سیاسی و فعالان فرهنگی محله نازی‌آباد و... نام برد.»

  •  جمع‌آوری و نگهداری بیش از  یک‌صد اثر ارزشمند

پورآقایی عنوان می‌کند که از لحظه راه‌اندازی موزه مشاهیر و مفاخر محله‌های منطقه ۱۶ تاکنون بیش ازیک‌صد اثر در موضوعات مختلف از طریق چهره‌های مشهور و معروف جمع‌آوری و در گنجینه موزه و در جای مناسب نگهداری و در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است. آثاری که در این موزه محلی گردآوری شده بسیار متنوع است از کتاب، لباس و وسایل ورزشی تیم‌های ملی، گرفته تا کاپ‌ها و مدال‌ها و نشان‌های قهرمانی، عکس‌ها و فیلم‌ها و آثاری که هویت تاریخی و فرهنگی محله‌های منطقه ۱۶ را نشان می‌دهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردارمنطقه ۱۶ می‌گوید: «یکی از بخش‌های جذاب و پرمخاطب این موزه مربوط به ابزار و وسایل قدیمی در حوزه آموزش است که از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ به این موزه اهدا شده است. این وسایل از قبیل سه تار، ویولن، ‌ترومپت، گیتار، تار و... جزء قدیمی‌ترین ابزار آموزشی بودند که در هنرستان‌ها و مدارس قدیمی به کار گرفته می‌شدند. در این موزه لباس ورزشی تیم‌ملی یحیی گل‌محمدی، کاپ قهرمانی تیم‌ملی فوتسال فرشته کریمی، مدال قهرمانی مسابقات چندجانبه فوتبال برادران فنونی‌زاده، کاپ قهرمانی «محسن خلیلی» و... در بخش‌های جداگانه نگهداری می‌شود.

آشنایی با نخستین موزه مشاهیر و مفاخر محلی در تهران | دورهمی ستاره های نازی آباد!

  • معرفی چهره‌ها به شهروندان در چند ثانیه

اگر بخواهید با چهره‌های معروف و نام‌آوران منطقه ۱۶ بیشتر آشنا شوید می‌توانید در طول هفته زمانی را برای بازدید از موزه محله‌های منطقه ۱۶ اختصاص دهید. مهدی پورآقایی بابیان اینکه برخلاف سایر موزه‌ها بازدید از این موزه محلی هیچ هزینه‌ای برای شهروندان ندارد و کاملاً رایگان است می‌افزاید: «ساعت‌کاری این موزه محلی در شرایط کنونی از ۸ تا ۱۶ تعیین شده و به جز ساکنان محله‌های منطقه ۱۶ دیگر شهروندان شهر تهران نیز می‌توانند از این موزه بازدید کنند. البته این نکته را هم باید تأکید کرد که نیروهای خدمات به‌طور روزانه فضای داخلی و بیرونی موزه محلی را با محلول ضد عفونی‌کننده پاکیزه می‌کنند تا شهروندان با خیالی راحت و آسوده در این محل حضور پیدا کنند. همچنین بازدیدکنندگان موزه باید ماسک بزنند و حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنند.»

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ از به کارگیری روش‌های نوین برای معرفی چهره‌های محلی در این موزه صحبت می‌کند و می‌گوید: «در فضای داخلی موزه محله‌های منطقه ۱۶ بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است و جالب‌ترین آن استفاده از فناوری و نرم‌افزار «کیو آر کد» است، به این صورت که کارشناسان فرهنگی همه اطلاعات مربوط به هنرمندان و چهره‌های شناخته شده را به‌صورت انفرادی برای هرکدام ذخیره‌ کرده‌اند و شهروندان با روشن کردن گوشی همراه‌شان و اسکن کد نقش بسته روی تخته شاسی در ظرف چند ثانیه اطلاعات مورد نظر را دریافت می‌کنند.»

آشنایی با نخستین موزه مشاهیر و مفاخر محلی در تهران | دورهمی ستاره های نازی آباد!

  • موزه مفاخر منطقه ۱۶ کجاست؟

موزه مفاخر محلی منطقه ۱۶ در ناحیه ۲ و در خیابان شهید علیرضا وفایی، روبه‌روی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع)، داخل بوستان سردارجنگل واقع شده است و از مسیر بزرگراه شهید تندگویان و میدان بهمن دسترسی خوبی دارد. ساعت‌کاری این موزه محلی از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر تعیین شده و همه خدمات آن برای بازدیدکنندگان رایگان است.

  •  از آثار تاریخی محلی شهروندان نگهداری می‌شود

مدتی پس از اینکه موزه محله‌ها منطقه ۱۶ در محله نازی‌آباد راه‌اندازی شد و شهروندان تا حدودی با اهداف آن آشنا شدند میل و علاقه آنها برای مشارکت در تکمیل آثار باارزش این موزه قوت گرفت وخیلی‌ها استقبال کردند. نمونه آن اهدای تابلو قدیمی نخستین انجمن محلی جوادیه بود که قدمت زیادی دارد و اکنون در این موزه محلی نگهداری می‌شود. مهدی پورآقایی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ ضمن دعوت از اهالی برای حفظ آثار باارزش و تاریخی محله‌ها تأکید می‌کند: «در این موزه از آثار و اسناد تاریخی و فرهنگی که شهروندان اهدا می‌کنند با دقت نگهداری می‌شود. جالب است که تاکنون آثاری از مشاغل قدیمی شهر در زمینه قالیبافی، کفش‌دوزی، قصابی، عکاسی و بنایی به دست ما رسیده که تماشای آن برای شهروندان جذابیت دارد.»

کد خبر 623802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha