رئیس کل بانک مرکزی گفت: در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت نرخ ارز در بازار از ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان بودیم و انتظارداریم این روند ادامه یابد.

اکبر کمیجانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «اکبر کمیجانی» در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی افزود: سال گذشته اقداماتی برای تامین ارز مورد نیاز برای تامین واکسن شروع شد و این روند در ماه های اخیر سرعت یافت و هم اکنون مشکلی در تامین واکسن نداریم.

وی افزود: در حال حاضر تامین ارز برای خرید واکسن انجام شده است و در روزهای اخیر شاهد آرامش بازار ارز و شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و انتظار داریم این روند ادامه یابد.

به گفته کمیجانی، در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت نرخ ارز در بازار از ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزارتومان بودیم و انتظارداریم این روند ادامه یابد. 

وی همچنین گفت: تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی را برای بانک مرکزی در تامین کالای اساسی ایجاد کرد که برای حل این مسائل دو ابزار تشکیل بازار متشکل ارزی و سامانه نیما راه‌اندازی شد و در کنار آن با بهبود نسبی درآمدهای نفت و گاز و آزادسازی منابع ارزی تامین اعتبار وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و بهداشت و درمان بهبود یافت.

کمیجانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۹۷ رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دستاوردهای بزرگ انقلاب پرداختند و توصیه‌های اساسی و مهمی برای حرکت به سمت جهاد بزرگ برای ساخت ایران اسلامی را فرمودند.

وی با بیان اینکه پرداختن به علم و دانش و مبارزه با فساد و استقلال و آزادی و روابط خارجی و همچنین سبک زندگی و مرزبندی با دشمن به عنوان سرفصل های بیانیه گام دوم انقلاب است، ادامه داد: وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست و نگاه به خارج و استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور و بودجه‌بندی نامتوازن و عدم سیاست‌های اجرایی اقتصاد و همچنین هزینه‌های زائد در دستگاه‌های حکومتی از جمله ناکامی‌های مطرح شده از در بیانیه گام دوم بود و رهبر معظم انقلاب  راه حل این چالش‌ها را اجرای کامل سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست های ارزی و بانکی ‌تاکید کرد: نظام بانکی جایگاه بسیار بزرگی در اقتصاد ایران دارد و نقش محوری را در تامین مالی اقتصاد  می‌کند. امروزه هنوز با وجود توسعه و رشد فعالیت بورس و اوراق بهادار، کماکان نقش محوری بر عهده نظام بانکی است و ۷۰ تا ۸۰ درصد تامین مالی پروژه‌ها از طریق بانک ها انجام می شود.

کمیجانی تصریح کرد: منابع جذب و تجهیز شده در بانک‌ها در قالب تسهیلات بانکی و با توجه به عقود اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و به بهره برداری می‌رسند. عقود مبادله ای و مشارکتی را داریم و بنا به ماهیت این عقود، ‌ ماهیت کار اجازه می‌دهد در عقود مبادله‌ای نرخ سود توافق شده با نرخ ثابت باشد و در عقود مشارکتی سود و زیان شرکا مدنظر است.

وی درخصوص اقدامات انجام شده در بانک مرکزی گفت: خرید اوراق مالی اسلامی توسط بانک مرکزی توسط کمیته فقهی در سازمان بورس، ‌بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تایید شده و از سال گذشته عمدتا برای رفع کسری بودجه دولت مورد استفاده قرار گرفته است.

کمیجانی اظهار کرد: انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالیانه از دیگر اقدامات انجام شده در بانک مرکزی است  که در شورای پول و اعتبار تصویب شده اما تاکنون به کار گرفته نشده است و در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال های ۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شد.

وی افزود:‌ عقد مرابحه از دیگر عقود اسلامی در بانکداری است که در شورای فقهی مورد بازنگری قرار گرفت و برخی از عقود در قالب عقد مرابحه و جعاله هم اکنون اجرا می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود درخصوص تحولات اقتصاد کلان گفت: در  سه سال گذشته ظالمانه‌ترین تحریم ها از طرف آمریکا و اروپا را داشتیم که شامل تحریم‌های نظام بانکی، ‌بانک مرکزی،  نفتی و تجارت خارجی ایران بوده و درآمدهای نفتی را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داده شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت و مجلس سیاست هایی برای مقابله با این تحریم ها به کار گرفتند، افزود: از اوایل سال ۹۸ اقتصاد در حال خروج از رکود بود، اما متاسفانه با ورود ویروس کرونا، در فصل چهارم سال با رشد منفی مواجه شدیم اما با این حال در سال ۹۹ موفقیت‌های قابل قبولی را در اقتصاد ایران داشتیم و در سال گذشته رشد اقتصادی با نفت ۳.۵ درصد و بدون نفت ۲.۵ درصد را داشتیم.  
این مقام مسوول اظهارداشت: در شرایط کرونایی وضعیت قابل قبول است و امیدوارم در سال جاری نیز شاهد رشد اقتصادی باشیم و شاهد این امر آمارهای بانک جهانی است که حکایت از این دارد که در سال ۹۹ رشد اقتصادی جهانی منفی ۳.۶ درصد بوده و اغلب کشورهای توسعه یافته صنعتی با رشد منفی به دلیل کرونا مواجه هستند.

وی گفت: استفاده از ابزار عملیات بازار باز به عنوان یک سیاست نوین در نظام بانکی ایران و اقتصاد ایران برای مدیریت نقدینگی و نرخ سود بانکی استفاده می‌شود و از این منظر بهبود ترازنامه بانک‌ها در دستور کار است و به شدت دنبال می‌شود.

کمیجانی درباره دارایی‌ بانک‌ها گفت: سال گذشته برای جلوگیری از انباشت دارایی موهوم بانک‌ها تکلیف شد که سه درصد از کل سپرده های خود را به صورت اوراق مالی و اسلامی نگهداری کنند و از این ابزار در مواقع لزوم برای رفع کمبود نقدینگی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به فروش حراج اوراق مالی اسلامی در سال گذشته افزود: بانک مرکزی سال گذشته ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی فروخت که ۵۶ درصد آنها توسط بانک‌ها و ۴۹ درصد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای تامین مالی دولت خریداری شد و امسال نیز این ابزار به کار گرفته می‌شود و تا کنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده است.  

رییس کل بانک مرکزی درخصوص تامین مالی کسری بودجه از تنخواه گردان، گفت: عمده تامین مالی کسری بودجه در سال‌های گذشته سه درصد از اعتبار تنخواه گردان بود و امسال این مبلغ حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که موجب افزایش ذخایر مازاد بانک‌ها شده است و برای جذب این ذخایر و جلوگیری از رشد نقدینگی اقدام به فروش اوراق مالی و اسلامی کردیم.  

وی درخصوص پرداخت تسهیلات بانکی نیز گفت: سال گذشته بانک‌ها ۹۸ معادل ۶۳ درصد تسهیلات بیشتر پرداخت کردند و در چهار ماهه امسال ۷۰۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است یعنی ۵۵ درصد رشد را شاهد بودیم.  

به گفته کمیجانی در چهار ماهه امسال ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به ۴۰۰ هزار نفر پرداخت شده است.  

 سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی ۹ و ۱۰ شهریور ماه به صورت برخط برگزار می‌شود.

کد خبر 623796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فرهاد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    20 6
    من خودم اقتصاد کلان خوندم.در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از وضع موجود فروش اوراق قرضه با نرخ 25 درصد سوده. چون تورم تقریبن دو برابر بالاتر از این میزانه.نقدینگی رو بشدت وبا سرعت زیاد میشه جمع کرد.واین میزان نقدینگی میتونه صرف پروزه های نیمه تمام و بدهی های دولت به بخشهای مختاف وانگیزه برای مصرف رو بالاتر بردو به تبع ان تولید رو بیشتر کنه.اقدامات دستوری همیشه مخربه.دولت باید نطارت کنه نه دخالت.بازار ازاد خودش به تعادل میرسه.برداشتن سریع تحریم. صادرات اسان.واردات سریع مواد اولیه کشاورزی وصنعت.مجازات سنگین رانت وفساد.ودیگر هیچ
    • وطن پرست DE ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      10 4
      شما بقول خودتان با ایتهمه تحصیل ، چرا از حقیقت وضع اسفناک اقتصاد و تولید حرف نمیزنید ؟ که از تواید خالص و کارخانه وووووووووو خبری نیست ؟ چرا ما عادت داریم حقیقت را تحریف کنیم ؟ چرا وابسته به نفت هستیم؟ حرفی دارید بفرمائید ولی من برای امثال شماها متأسفم
    • ناشناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      بله، ولی وقتی دولت قبل اوراق قرضه را فروخته و سودش را خورده چه کار می‌شود کرد؟ باید اول جلوی فساد را گرفت، دوم جلوی ریخت‌وپاش و سوم اوراق قرضه، چهارم نرخ ارز متعادل کند. یعنی ارز ۴۲۰۰حذف شود و ارز تک‌نرخی ۱۶ الی۱۷هزار تومانی بیاورند.
  • Farzad AE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 2
    الان سرمایه دارها این چند روز میلیاردها دلار خریدند انبار کردند خدا را خوش نمیاد ضرر کنند ! ملت شریف خریدند سود کنند! بنده های خدا پیش خودشون گفتند دلار میشه ۴۰ هزار تومن
  • نگاد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 4
    دولت ارز۲۴ تومنی در یک ماه رفت ۲۸ بعدش میاد ۳۶ میگه ارزان شد نه فقط زورتون به سرمایه مردم در بورس میرسه
  • موسوی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 3
    با همون ارز هایی که رفتید واسه کرونا دارو جهت درمان خریدید میشد دوبار ایران رو واکسینه کرد،
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 2
    ریزش قیمت دلار؟الان دقیقا ساعت شش و یک دقیقه عصر روز سه شنبه 9 شهریور قیمت دلار بیست و هفت هزار و پانصد و پنجاه تومن است.شما دیگه راه روحانی رو نرین
  • مرندی GB ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 2
    خواهیم دید اقای اقتصاددان!!!! خواهیم دید. یک ماه دیگر صبر کن.
  • امیر IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 1
    کجا ۲۶ تومن شده،یه روزشد ۲۶/۹۰۰ فرداش رفت بالای ۲۷ هزارتومن مطمئن باشید چند روز دیگه اگر نتوانندکانال ۲۶ تومن بشکونند،دلاررابالای ۳۰ تومن میبینید. خودتون رو گول نزنید. دلار باحرف که پایین نمیاد، مگر یه اتفاق مثبت بیفته، با این کسری بودجه شدید و بدهی دولت هیچ اتفاق مثبتی نمیفته. با نمایش دادن چیزی درست نمیشود بلکه فنر تورم ایندفعه شدیدتر در میرود.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 4
    مثل اقای ریسی که رفتند سیزده ابان وگفتند دارو هست ایشان هم از کجا برداشت کردند که اجناس ارزان شد ودلار پایین امد
  • وطن پرست DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 3
    بغیر از خرید و فروش ارز، مردم چه نفعی از تغییرات قیمت ارز دارند؟ کدام معاملات رسمی بغیر از قاچاق را انجام میدهیم؟ما مشکل نداریم غیر از ارز!؟!؟!؟!؟!؟!؟ نظر من چاپ نمیشود چون شاید حقیقت خوش آیند نیست
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 2
    باید از رئیس بانک مرکزی تشکر کنیم، انشاا... قیمت ارز را به عدد15تومان برساند. مطمئن باش جامعه ایرانی به شما افتخار خواهد کرد. درود برشما. مامنتظر بزرگی شما هستیم.
  • آکو IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 9
    دلار ۲۰ هزارتومان تا چند روز دیگر خیالتون راحت راحت باشه
  • عبدالرضا زاهدی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 13
    جناب آقای دکتر کمیجانی دارای درجه دکترای اقتصاد پولی و بانکی از آمریکا هستند و تالیفات زیادی در زمینه سیاستهای پولی داشته اند و کتابهای زیادی توسط ایشان ترجمه شده است و ضمنا شاگردان زیادی نیز از محضر درس ایشان کسب علم نموده‌اند میتوان گفت یکی از نظریه پردازان در زمینه اقتصاد پول ارز بانکداری هستند همیشه معتقدم کار را باید به کاردان سپرد و امیدوارم سکان بانک مرکزی در دست چنین فرد عالم و مسلط به علم اقتصاد باشد در پایان برای آقای دکتر کمیجانی آرزوی سلامتی و موفقیت از خداوند متعال مسئلت دارم
    • بی طرف IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      6 2
      😂😂😂😂😂خدایا کی این ملت بیدار میشوند
  • ناصر IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 5
    دولت وبانک مرکزی برنامه ها دارندوتا ده روز آینده ریزش نرخ ارز وجود داره که یکی از راهکارهای بانک مرکزی همین فروش اوراق دربانکها وتعیین مدت فروش روی درصد آن می گذاره که نقدینگی را کم کنه .ویکی دیگر ازکارهای پیش روی دولت کم کردن حقوق نجومی بگیرهاست که دارن روی آن کارمی کنند