یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دوز سوم یادآور واکسن کرونا برای افراد آسیب‌پذیر «تجملی» نیست و راه خوبی برای محافظت آنها است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای اروپای سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت: «دوز سوم واکسن کرونا چیزی تجملی نیست  و راهی برای ایمن نگه‌داشتن آسیب‌پذیرترین افراد است.»

به نظر می‌رسد این اظهارات با مواضع قبلی مقامات سازمان جهانی بهداشت در این ماه تطبیق نداشته باشد که گفته بودند با توجه به داده‌های موجود فعلا نیازی به دوز سوم یادآور واکسن وجود ندارد. این سازمان در آن هنگام هشدار داده بود که تجویز دوزهای بیشتر واکسن به افراد کاملا واکسینه‌شده فقط باعث افزایش نابرابری در میان کشورهای ثروتمندتر و فقیرتر از لحاظ دسترسی به واکسن کرونا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

به گفته کلوگ، بیش از ۳۰ کشور از ۵۳ کشور منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر را در میزان ۱۴ روزه بروز کووید-۱۹ گزارش کرده‌اند و در همین حال میزان دریافت واکسن به خصوص در میان گروه‌های در معرض خطر بیشتر بیماری شدید کرونا هنوز در چندین کشور پایین است.

کلوگ گفت ترکیب میزان‌های بالای سرایت و پوشش نسبتا پایین واکسیناسیون «بسیار نگران‌کننده» است و افزود چندین کشور در منطقه اروپا شاهد افزایش میزان پذیرش بیمارستانی هستند و شمار موارد مرگ ناشی از کرونا در این منطقه در هفته گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

کلوگ گفت تردید نسبت به واکسن‌ها و انکار علم مانع کنترل پاندمی در برخی از کشورهای اروپایی شده است و میزان‌های پایین‌تر تزریق واکسن در این کشورها که با افزایش موارد عفونت همراه شده است را باعث «نگرانی شدید» خواند.

کلوگ افزود در برخی از کشورها در اروپا نیز کمبود دسترسی به واکسن باعث عقب ماندن در مهار پاندمی شده است، چرا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط پایین این منطقه فقط ۶ درصد از جمعیت واکسیناسیون‌شان را کامل کرده‌اند.

همچنین به گفته او در حالیکه به طور میانگین حدود سه چهارم کارکنان مراقبت بهداشتی منطقه اروپا در حال حاضر به طور کامل واکسینه شده‌اند، در برخی از کشورهای منطقه این میزان فقط ده درصد است.

کلوگ گفت حدود ۸۵۰ میلیون دوز واکسن در طول هشت ماه گذشته در منطقه اروپا تجویز شده است و تقریبا نیمی از جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند، اما میزان دریافت واکسن در شش هفته گذشته به طور قابل‌توجهی کند شده است.

او همچنین اشاره کرد که «افزایش قابل‌توجه» موارد عفونت کرونا در این منطقه ناشی از سویه‌ی واگیرتر دلتای کرونا که اکنون در ۵۰ کشور این منطقه حضور دارد، کاهش یافتن عمومی محدودیت‌ها مربوط به بهداشت عمومی و افزایش مسافرت‌های تابستانی است.

کلوگ همچنین با اشاره به بازگشت میلیون‌ها کودک به مدرسه پس از تعطیلات تابستانی بر درخواست صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) تاکید کرد که باز نگهداشتن مدارس و ایمن‌نگهداشتن آنها باید اولویت اصلی همه دولت‌ها باشد.

کد خبر 623686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha