انتظار می‌رود مقامات بهداشتی آمریکا تزریق دوز سوم یادآور واکسن کرونا را ۸ ماه پس از تزریق دوز دوم توصیه کنند.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی انتظار می‌رود این توصیه برای همه آمریکاییان صرف از نظر سن‌شان باشد تا در میانه انتشار سویه‌ی بسیار واگیر دلتا حفاظت افراد در برابر کرونا حفظ شود.

خبرها در این باره از روز دوشنبه پس از نشست مقامات بهداشت فدرال آمریکا منتشر شد. این مقامات داده‌های جدید به دست آمده از اسرائیل را بازبینی کردند که نشان می‌داد حفاظت ناشی از واکسن کرونای فایزر در میان افرادی که در ماه ژانویه یا فوریه (بهمن و اسفند سال پیش) واکسن زده‌اند، شروع به پایین آمدن می‌کند.

آسوشیتدپرس به نقل از دو مقامات دولتی گزارش داد اعلام رسمی این توصیه در همین هفته ممکن است انجام شود. انتظار تزریق دوز سوم یادآور هنگامی که در شروع ماه سپتامبر (شهریور) سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز کامل به یک واکسن کرونا بدهد، آغاز شود. واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا در حال حاضر در آمریکا مجوز مصرف اضطراری دارند.

بنابراین انتظار می‌رود تزریق دوز سوم واکسن‌های فایزر و مدرنا در میانه ماه سپتامبر (اواخر شهریور) شروع شود. آمریکاییانی که سال پیش نخستین دوزهای واکسن را دریافت کردند- یعنی کارکنان پزشکی خط مقدم و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها نخستین گروهی خواهند بود که دوز یادآور واکسن را دریافت خواهند کرد. احتمالا به این افراد توصیه خواهد شد، دوز سوم را از همان نوع واکسن دوزهای اول و دومشان انتخاب کنند.

هفته پیش سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق دوز یادآور واکسن را برای افراد دچار نقصان ایمنی تایید کرد. افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی به خصوص بیماران پیوند شده (که داروهای ضد رد پیوند مصرف می‌کنند) در معرض خطر بالاتر دچار شدن به کووید-۱۹ هستند و پاسخ ایمنی ضعیف‌تری به واکسن‌ها ایجاد می‌کنند.

اسرائیل واکسن یادآور کرونا را برای افراد بالای ۵۰ سال که بیش از ۵ ماه پیش از واکسیناسیونشان می‌گذرد، توصیه کرده است تا از اوج‌گیری موارد بیماری به علت انتشار سویه‌ی واگیرتر دلتا جلوگیری کند. بیش از یک میلیون نفر دوز سوم واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این افراد نسبت به افرادی که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، ۲.۵ برابر بیشتر حفاظت می‌شوند.

افرادی که واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند، هم ممکن است نیاز به یک دوز اضافی واکسن داشته باشند، اما مقامات آمریکا منتظر نتیجه کارآزمایی بالینی دو دوزی این شرکت هستند که انتظار می‌رود، نتایج آن به زودی اعلام شود.

گروه‌های بهداشت جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمندتر با میزان بالاتر واکسیناسیون خواسته‌اند تا تزریق واکسن یادآور را تا پایان ماه سپتامبر (اوائل مهر) به تاخیر بیندازند و دوزهای واکسن را در اختیار مردم کشورهای در حال توسعه بگذارند که هنوز حتی دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند. فرانسه و آلمان نیز طرح‌هایی را برای ارائه دوز یادآور واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر در ماه آینده اعلام کرده‌اند.

کد خبر 621334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha