شعر عالی، شعری است که می‌تواند ذات واقعی یک موضوع را نشان دهد و وقتی این موضوع، زندگی باشد بیان موضوع به یک چالش اساسی تبدیل می‌شود. تصویرسازی چیزی که متغیر است اما میان انسان‌ها ارتباط ایجاد می‌کند یک مهارت واقعی است.

image-20210828135840-1.jpeg

خوشبختانه، شاعران معروف بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارند که این کار را برای ما انجام داده‌اند و به ما در تجسم زندگی کمک زیادی کرده‌اند. در ادامه با چند شعر زیبا و دلنشین در مورد زندگی آشنا می‌شوید که برخی از آن‌ها توسط شاعران ایرانی و برخی از آن‌ها توسط شاعران کشورهای دیگر سروده شده‌اند.

۱. «زندگی» از سهراب سپهری

اشعار سهراب سپهری نشان‌دهنده دیدگاه عرفانی او به زندگی است. علاوه بر اینکه در بیوگرافی او نقاشی از طبیعت را بارها می‌بینیم آثار شعر او نیز طبیعت‌گرا هستند و دیدگاه مثبت و مشتاقانه‌ای را نسبت به زندگی نشان می‌دهند. او همه اجزای آفرینش را دارای روح می‌داند و بر این باور است که هدف نهایی از زندگی تعالی و پیوستن ما به خداست. شعر «زندگی» نیز نشان‌دهنده همین دیدگاه است که می‌توانید آن را در کتاب مجموعه اشعارش به‌صورت کامل بخوانید. در ادامه بخشی از این شعر را می‌خوانید.

زندگی، سبزترین آیه، در اندیشه برگ

زندگی، خاطر دریایی یک قطره، در آرامش رود

زندگی، حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر

زندگی، باور دریاست در اندیشه ماهی، در تنگ

زندگی، ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق

زندگی، فهم نفهمیدن‌هاست

زندگی، پنجره‌ای باز، به دنیای وجود

۲. «مناجات زندگی» از هنری وادزورث لانگ‌فلو

این شعر قافیه‌دار می‌تواند مانند جرقه‌ای باشد که آتش درون شما را شعله‌ور کند و خواندن آن به شما کمک می‌کند که بیرون بروید و مانند یک «قهرمان» زندگی خود را در زمان حال زندگی کنید و اثر خود را در جهان به‌جای بگذارید. عمل کن! اقدام کن! فعال باش! در ادامه، بخشی از این شعر را می‌خوانید.

زندگی راستین است! زندگی شوخی نیست!

و گور هدف آن نیست؛

درباره تن گفته‌اند، نه روان که: تو خاکی و به خاک برمی‌گردی.

۳. «جاده طی نشده» از رابرت فراست

۵+۱ شعر زیبا و دلنشین درباره زندگی از شاعران معروف جهان

زندگی از مجموعه‌ای از انتخاب‌ها تشکیل شده است. این شعر مشهور در یک دوراهی در یک مسیر جنگلی شروع می‌شود. مقصود شاعر از این شعر این است که همه ما در زندگی ناچاریم از میان راه‌های مختلف دست به انتخاب بزنیم و فارغ از اینکه چه راهی را انتخاب می‌کنیم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آن راه به کجا می‌رود و همچنین نمی‌دانیم راه دیگر چه نتیجه‌ای داشته است. ما می‌توانیم همه تلاش خود را برای گرفتن بهترین تصمیم انجام دهیم اما هرگز نمی‌دانیم که آیا راه دیگر بهتر بوده است یا خیر. بنابراین، نباید از راهی که طی کرده‌ایم پشیمان شویم. در ادامه، بخشی از این شعر را می‌خوانید.

من راه اول را برای روزی دیگر گذاشتم

با آن‌که می‌دانستم هر راهی به راهی دیگر می‌رسد

تردید داشتم که دیگر باز نتوانم به آن بازگردم

سالیان سال بعد روزی

با حسرت به خود خواهم گفت:

در جنگلی دو راه از هم جدا می‌شد و من

من راهی را در پیش گرفتم که کمتر از آن عبور کرده بودند

و تمامی تفاوت در همین بود.

۴. «اگر» از رادیارد کیپلینگ

زندگی شما را به چالش می‌کشد چه از نظر جسمی، چه ازنظر ذهنی و چه ازنظر احساسی. در این شعر، شاعر از شما می‌خواهد که چالش‌ها را تحمل کنید، به راه خود ادامه دهید و از سختی‌هایی که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوید فراتر روید. این شعر الهام‌بخش و انگیزه‌بخش است و می‌تواند در زندگی مانند یک راهنما عمل کند. در ادامه با بخشی از این شعر آشنا می‌شوید.

اگر بتوانی در میان مردم باشی اما فضیلت‌هایت را حفظ کنی،

و بتوانی با پادشاهان همگام باشی و هنوز، حال‌وروز زیردستان را فراموش نکنی،

اگر هر دقیقه زمان باز نایافتنی‌ات را با شصت ثانیه تلاش ارزشمند پر کنی

آنگاه زمین و هر آنچه در آن است از آن تو خواهد بود،

و فراتر از این: تو یک انسان خواهی بود،‌ فرزندم.

۵. نرو مطیعانه در آن خواب خوش اثر دیلن تامس

۵+۱ شعر زیبا و دلنشین درباره زندگی از شاعران معروف جهان

مرگ اجتناب‌ناپذیر است و همانطور که در این شعر می‌خوانیم این درست است اما شاعر این شعر از ما می‌خواهد که به‌راحتی تسلیم مرگ نشویم و تاآخرین‌نفس برای زندگی بجنگیم. این شعر با روشی قدرتمند و متقاعدکننده به ما یادآوری می‌کند که زندگی زودگذر است و ما باید تا جایی که می‌توانیم برای زندگی در این سیاره تلاش کنیم. در ادامه بخشی از این شعر را می‌خوانید.

و تو، پدرم، بر فراز آن ارتفاع اندوهناک،

با اشک‌های خشم‌آلود خود نفرین یا دعایم کن، التماس می‌کنم.

نرو مطیعانه در آن خواب خوش.

بخروش، بخروش بر مرگ نور.

۶. «نمی‌خواهم بمیرم» از فریدون مشیری

زندگی یکی از مولفه‌های بسیار مهم در آثار و شعرهای فریدون مشیری است. در خلاصه زندگینامه فریدون مشیری می‌بینیم که چقدر زندگی را دوست داشته است. همچنین، او در اشعارش نشان می‌دهد زندگی را دوست دارد و آن را زیبا می‌بیند و از سوی دیگر، سعی می‌کند این حس را به خوانندگان نیز منتقل می‌کند. البته این بدین معنی نیست که مشیری در اشعار خود به مرگ اشاره نمی‌کند. مرگ نیز یکی از عناصر بسیار مهم اشعار اوست. در ادامه بخشی از شعر «نمی‌خواهم بمیرم» را از این شاعر می‌خوانید.

اگر زشت و اگر زیبا

اگر دون و اگر والا

من این دنیای فانی را

هزاران بار از آن دنیای باقی دوست‌تر دارم.

به دوشم گرچه بار غم توان‌فرساست

وجودم گرچه گردآلود سختی‌هاست

نمی‌خواهم از اینجا دست‌بردارم!

درنهایت، زندگی یکی از عناصر بسیار مهم در اشعار بسیاری از شاعران ایران و جهان است که در اغلب موارد، این شاعران ما را به قدردانی از زندگی و لذت بردن از آن تشویق می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید جهان‌بینی تازه‌ای نسبت به زندگی داشته باشید و با دیدگاه دیگران ازجمله شاعران در مورد زندگی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم اشعاری که در این مقاله مطرح شد را به‌صورت کامل بخوانید، و عادت‌های خوب روزانه برای لذت بردن از زندگی را یاد بگیرید.

کد خبر 623120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha