محله حر را همه با آن میدان معروف و نماد تاریخی‌اش می‌شناسند...

محله حر

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:  محله حر را همه با آن میدان معروف و نماد تاریخی‌اش می‌شناسند، میدانی که در تقاطع خیابان کارگر و امام خمینی(ره) قرار دارد با مجسمه گرشاسب که حکایت نبرد پیروزمندانه او را به‌عنوان یکی از پهلوانان شاهنامه با اژدها برای همگان روایت می‌کند، نبردی که نشان‌دهنده پیروزی خیر بر شر است.   محله حر یکی از محله‌های قدیمی تهران است و وجود باغ‌شاه در آن حکایت از این مهم دارد؛ محله‌ای که از شمال به خیابان آذربایجان، از جنوب به خیابان کمالی و از شرق به خیابان باستان منتهی می‌شود. در گفت‌وگو با اهالی، آنها از مشکلاتشان در این محله با ما سخن گفتند، مشکلاتی که کوشیدیم با دریافت پاسخ از مسئولان آنها را بی‌جواب نگذاریم.  

  • ۶۴‌درصد محله در تسخیر پادگان‌ها

«محله حر محله‌ای است که ۶۴‌درصد از وسعت آن را پادگان‌های نظامی در بر گرفته‌اند. در یک کلام: غالب ظرفیت‌هایی که می‌شود در آنها امکانات شهری ایجاد کنیم، امروز در اختیار این پادگان‌ها قرار دارد.» 
«محمد کثیری»، یکی از شهروندان محله حر، با بیان این مطالب می‌گوید: «نبود فضای کافی به واسطه حضور پادگان‌ها باعث شده تا مردم محله از داشتن حداقل امکانات تفریحی و خدماتی مانند پارک و بازار روز میوه و تره‌بار محروم باشند. درست است قدمت حضور این پادگان‌ها به سال‌های سال پیش می‌رسد، اما در آن زمان این منطقه خارج از فضای شهری بوده و جمعیتی در آن ساکن نبوده. امروز که مردم در این محدوده ساکن شده‌اند، این جمعیت شهری نیازمند زیرساخت‌های زندگی شهرنشینی است، از زیرساخت‌های رفاهی گرفته تا آموزشی و ورزشی.»

  • پاسخ مسئول/در پی بهره‌مندی از فضای سبز پادگان‌ها به نفع مردم هستیم

کوروش خرد معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱ دراین‌باره گفت: «محله حر در منطقه‌ای واقع شده که توسط پادگان‌های فعال در آن به دو بخش تقسیم شده است. این پادگان‌ها بخش قابل‌توجهی از فضای محله را در بر گرفته‌اند و گرچه فضای سبز موجود در این پادگان‌ها به تلطیف هوای محله کمک کرده است، اما واقعیت این است که با توجه به در اختیار داشتن بخش قابل‌توجهی از فضای محله توسط پادگان‌ها و نبود فضای کافی برای ایجاد سرانه‌های خدماتی، تفریحی و ورزشی، امروز مردم با محدودیت‌هایی در این بخش‌ها روبه‌رو هستند و مشکلاتی ایجاد شده است و به دنبال آن گلایه‌هایی مبنی بر نبود پارک، فضای سبز فضای ورزشی کافی و... از سوی مردم به گوش می‌رسد.»
خرد در ادامه حرف‌هایش البته از رایزنی‌هایی برای بهره‌مندی همه مردم محله از فضای سبز در اختیار پادگان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع در دست بررسی است و امیدواریم با نتیجه مثبت آن، این خبر خوب را به گوش مردم برسانیم، چراکه تصمیم‌گیری در این‌باره به اخذ مجوز و دستورات کلان نیازدارد که امیدمی‌رود نتیجه‌بخش باشد.»

  • ترافیک سرسام‌آور چهارراه لشکر

همراه اهالی محله حر | طرح مشکل از شما، پاسخ از مسئولان


«هر کس یکبار هم گذرش به این محله افتاده باشد، می‌داند طعم تلخ ترافیک سنگین پشت چراغ راهنمای چهارراه لشکر یعنی چه...! ‌» این حرف‌ها را «زهرا کربلایی صادق»، دبیر شورایاری محله، می‌زند و می‌گوید: «نیمی از وقت باارزش ساکنان محله باید در این ترافیک سرسام‌آور بگذرد.»
 او از پیگیری‌های شورایاری برای حل این مشکل برایمان می‌گوید: «سال گذشته این مشکل را در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح کردم. جالب بود که تعدادی از اعضای شورا هم با تأیید حرف‌های ما بر ضرورت رفع این مشکل تأکید کردند، اما در پیگیری‌هایمان از شهرداری با این مانع که به سبب کم بودن عرض خیابان نمی‌شودکاری کرد، تا امروز نتوانسته‌ایم برای حل این مشکل قدمی برداریم. این در حالی است که در انتهای این خیابان که منتهی به ابوسعید و وحدت اسلامی می‌شود، با وجود عرض کم خیابان، شاهد ایجاد زیرگذر هستیم.»

  • پاسخ مسئول/مشکل در حال پیگیری است
همراه اهالی محله حر | طرح مشکل از شما، پاسخ از مسئولان
کوروش خرد/معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱

«کوروش خرد»، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله درباره این مشکل می‌گوید: «مطالعات ترافیکی چهارراه لشکر صورت گرفت و منجر به تغییر فازبندی چراغ‌های آنجا شد و بهبود موقتی در ترددها صورت گرفت، اما درخواست مردم در خصوص ایجاد زیرگذر یا روگذر در این نقطه در معاونت ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ در حال بررسی است. در صورت کسب نتیجه مطلوب در بررسی‌ها، این مورد نیز اجرایی خواهد شد.»

واهمه کودکان از اسلحه‌به‌دستان 
فعالیت مرکز صدور مجوز اسلحه و مهمات در محله حر یکی دیگر از مشکلات اهالی این محله است، مشکلی که «بهرام تبرته» درباره آن می‌گوید: «فعالیت این مرکز در محله باعث شده تا اهالی در برخی از روزهای هفته شاهد رفت‌وآمد افرادی اسلحه در دست در محله باشند. حضوری که با ترس و دلهره برای اهالی به‌خصوص بچه‌ها همراه شده است.»  او ادامه می‌دهد: «همجواری این مرکز با مدارس متعددی که در خیابان کمالی وجود دارد، باعث شده تا دانش‌آموزان هنگام رفتن یا بازگشت از مدرسه از حضور شکارچیان با اسلحه‌هایشان دلهره به جانشان بیفتد و خانواده‌ها نگران باشند.»  این شهروند هم‌محله‌ای با بیان اینکه با توجه به ماهیت کار این مرکز انتقال آن به خارج از بافت مسکونی شهر ضروری است، ادامه می‌دهد: «مسئولان باید چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند، چراکه آرامش را از اهالی گرفته است.»

  • پاسخ مسئول/تاکنون گلایه‌ای از مردم دریافت نکرده‌ایم

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱ می‌گوید: «مرکز تأیید اسلحه سال‌هاست که در محله حر مشغول به کار است و تا به حال گلایه و شکایتی از مردم در این‌باره به شهرداری واصل نشده است. شکارچیانی که به این محل مراجعه می‌کنند، ‌گاه فقط در ساعت‌های اولیه صبح دیده می‌شوند و حضور آنها برای کسی مشکلی ایجاد نکرده است، هر چند اگر واقعاً مردم معتقدند این حضور موجب دلهره و ترس آنها می‌شود، می‌توانند موضوع را مکتوب به شهرداری منطقه اعلام کنند. ما بر اساس این گزارش‌ها به پیگیری موضوع از ناحیه مسئولان مجموعه اسلحه و مهمات اقدام می‌کنیم.»
 


 

کد خبر 622992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha