سال ۱۳۵۹ حمایت و بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی برای اصلاح، بازتوانی و بازگشت آنان به زندگی سالم فردی و اجتماعی، به عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شد.

سحرقلي بيگي

اکنون «دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی» اقدام به راه‌اندازی مرکز حمایت و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی با عنوان «راه نوین» کرده است. هدف از راه‌اندازی این مرکز، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. بدین منظور، این مرکز امکانات و تسهیلاتی را برای بازپروری و بازتوانی روانی ـ اجتماعی زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی حاد و آسیب‌دیده اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی و با جلب مشارکت‌های بخش خصوصی برای کاهش تصدی‌گری دولت فراهم آورده است.  
سرای غزل یکی از مراکز راه نوین است. اقدامات توانمندسازی در راه نوین فرایند هدفمندی است که منجر به ارتقای مهارت‌های فردی، روانی، اجتماعی، باور مؤثر بودن در سرنوشت خود، کسب مهارت در انتخاب‌های زندگی، پذیرش مسئولیت نتیجه انتخاب‌های خود و حرفه‌آموزی و یافتن شغل مناسب می‌شود. همچنین این اقدامات کمک می‌کنند تا با کاهش یا قطع روابط خارج از چهارچوب خانواده و محافظت‌نشده، کیفیت زندگی خود و ارتباط مؤثر با خانواده را ارتقا دهند.  
سرای غزل محلی امن و بی‌قضاوت برای شنیده شدن صدای زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی است و امیدواریم بتوانیم پیش از آنکه تصمیم نادرستی بگیرند و خیابان را به جای خانه انتخاب کنند، دوایی بر دردهایشان باشیم و از آسیب دیدنشان پیشگیری کنیم. اینجا محلی است برای زدودن عادت‌ها و باورهای غلط، برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال، برای نثار محبت بی‌دریغ و پذیرش بی‌قضاوت این بانوان در خانواده و جامعه.  
مسئله آسیب‌های فردی و اجتماعی زنان و پیامدهای گوناگون آن موضوعی است که در تمامی جوامع به آن پرداخته می‌شود؛ زیرا زنان و دختران در شرایط محرومیت از فرصت‌های اجتماعی، تحصیلی، اشتغال، عاطفی و بروز فقر و سوء‌رفتار دچار آسیب می‌شوند. گاهی با ایجاد اصلاحاتی در روابط اعضای خانواده مددجو و برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی می‌توان زمینه اشتغال نسبتاً پایدار و بازگشت او را به خانواده و جامعه فراهم کرد بدون آنکه نیاز به اقامت در مرکز وجود داشته باشد.
تاکنون در برنامه بازپروری و توانمندسازی معمولاً تمرکز بر مراکز اقامتی شبانه‌روزی بوده است در حالی که تجربه نشان داده است بسیاری از مراجعان دارای خانه و خانواده هستند و با کمی مداخله تخصصی می‌توانند به خانواده بازگردند. به همین دلیل، علاوه بر ضرورت وجود مراکز حمایتی شبانه‌روزی، وجود مراکز روزانه نیز ضروری می‌نماید تا خدمات برای گروه هدف دست‌یافتنی‌تر شود.  
 

کد خبر 622987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha