سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

گروه ورزشی: لالیگا با شکست غیرمنتظره بارسا در خانه نومانسیای تازه وارد و ناکامی رئال مادرید در ریازور شروع شد، اتفاقی که آخرین بار در سال 1939 رخ داده بود.

شگفتی بزرگ روز اول لالیگا را باید به نام بارسا نوشت. شکست رئال‌مادرید در ورزشگاه ریازور، پس از 16 بازی بدون پیروزی و 5 شکست متوالی در فصول اخیر تا حدودی قابل پیش‌بینی بود، ولی کسی نمی‌توانست تصور کند که بارسا در زمین نومانسیای تازه‌وارد مغلوب شود.

بارسا با انتخاب گواردیولا و خریدهای بزرگ، پرسروصداترین تیم اسپانیا در تابستان بود و درخشش این تیم در بازی‌های دوستانه امیدواری زیادی برای هواداران به وجود آورده بود، ولی آنها در گام اول نمایش ضعیفی داشتند. در ورزشگاه لوس پاخاریتوس، بارسا در خط حمله با مثلث اتوئو، آنری و مسی شروع کرد که از سوی ژاوی و اینی‌یستا حمایت می‌شدند. با این وجود آنها در نیمه‌اول در خلق موقعیت ناکام بودند و تنها خطر جدی با برخورد ضربه اتوئو به تیر دروازه در دقیقه71 به وجود آمد.

در نیمه دوم، بویان به جای آنری که در زمین به ندرت دیده شده بود وارد زمین شد، ولی تلاش‌های او هم برای بازکردن خط دفاعی میزبان کافی نبود.

در دقایق پایانی مسی بر روی ضربه ایستگاهی توپ را به تیر دروازه کوبید تا بهترین موقعیت بارسا در نیمه‌دوم از دست برود. بدین‌ترتیب تیم تازه‌وارد نومانسیا با تک‌گل ماریو در دقیقه 31 توانست به پیروزی برسد و شروعی رویایی در لالیگا را تجربه کند. جالب اینکه نومانسیا در این بازی تنها از بازیکنان اسپانیایی استفاده کرد و بودجه 5/4 میلیون یورویی این تیم با بودجه 300 میلیونی بارسا برای فصل جدید غیرقابل مقایسه است. پس از شکست مقابل ویسلاکراکف در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان، این دومین ناکامی بارسا در 5 روز اخیر بود.

گواردیولا پس از این شکست اعتراف کرد که تیمش دور از انتظار بوده است: «امروز بد بازی کردیم و جایگیری درون زمین ما هم به همان اندازه بد بود. هرکسی وظیفه‌ای دارد و امروز هیچکس کارش را انجام نداد. این یک ناکامی بزرگ بود.» کرسیچ، سرمربی نومانسیا هم گفت: «بارسلونا موقعیت‌های بیشتری داشت و ما خوش‌شانس‌تر بودیم. ولی ما برای این موفقیت، ایده‌های مشخصی داشتیم.»

طلسم ریازور

دقایقی پس از شکست بارسا، نوبت رئال‌مادرید بود که در لاکرونیا در شمال غربی اسپانیا به میدان برود. روزنامه‌های این کشور از چند روز قبل به بدشانسی‌های رئال در ریازور اشاره می‌کردند، ورزشگاهی که برای آخرین بار در سال 1991 موفق به پیروزی در آن شده بود.

مردان شوستر با انگیزه زیادی برای پایان دادن به این طلسم به میدان آمدند، ولی وقتی میستا در دقیقه 27 با ضربه سر دروازه کاسیاس را باز کرد، به نظر می‌رسید که تاریخ در حال تکرار شدن است. در ابتدای نیمه دوم فان‌نیستلروی گل مساوی را وارد دروازه دپور کرد، ولی دقایقی بعد ضربه سر لوپو به ششمین شکست متوالی رئال در ریازور انجامید.

روبینیو که همچنان برای رفتن به چلسی پافشاری می‌کند در فهرست رئال قرار نداشت، ولی شوستر در مورد بازیکن برزیلی‌اش نظری نداد و درباره شکست دوباره در این ورزشگاه گفت: «نمی‌دانم جریان چیست، ولی در این ورزشگاه خبرهایی هست. ما هر راهی را امتحان کردیم.»

 او درباره ضعف‌های تیمش در این بازی اضافه کرد: «نباید اجازه می‌دادیم که آنها این‌قدر روی دروازه ما سانتر کنند. آنها از این نقطه به ما ضربه زدند ولی جای نگرانی نیست چون ما بر بازی مسلط بودیم. هر 4 مهاجم ما در این بازی به میدان رفتند و عملکرد خوبی داشتند.»

لوتینا سرمربی دپور هم تیمش را شایسته پیروزی دانست و گفت: «بازی زیبایی بود و سرعت بالایی داشت. آنها برای پیروزی به اینجا آمده بودند، ولی ما از نظر بدنی و روحی خیلی خوب بودیم.»

آتلتیکو مادرید در صدر

شکست دو مدعی سنتی فوتبال اسپانیا که آخرین بار در فصل 40-1939 اتفاق افتاده بود، به آتلتیکو مادرید فرصت داد که با یک پیروزی پرگل به صدر جدول برسد. مردان آگیره پس از پیروزی 4 بر صفر مقابل شالکه در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان، مالاگا را هم با همین نتیجه شکست دادند. فورلان (دو گل)، هیتینگا و سیناما پونگول زننده گل‌های آتلتیکو بودند. همچنین این اولین بار در تاریخ این باشگاه بود که در ترکیب اولیه هیچ بازیکن متولد اسپانیا دیده نمی‌شد. هرچند ماریانو پرنیا، دفاع چپ آتلتیکو تبعه اسپانیا است ولی در آرژانتین
به دنیا آمده است.

آگیره، سرمربی مکزیکی آتلتیکو پس از این پیروزی گفت که بازیکنانش باید با همین روند ادامه دهند: «خیلی خوب شد که لالیگا را با پیروزی شروع کردیم، چون حالا یک هفته برای استراحت وقت داریم.

در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان توان زیادی خرج کرده بودیم، ولی توانستیم در این بازی هم به پیروزی برسیم. ما شروع خوبی داشته‌ایم، ولی هنوز بازی‌های زیادی از لیگ باقی مانده است.»

ویارئال، نایب‌قهرمان فصل گذشته هم در گام اول در خانه اوساسونا به تساوی یک بر یک رسید. در غیاب نیهات، جوزپه روسی و روبر پیرس، ویارئال با ضربه ایستگاهی دیدنی سنا پیش افتاد، ولی نکونام از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند.

مانوئل پلگرینی، سرمربی ویارئال در پایان بازی معتقد بود که اعلام این پنالتی که منجر به اخراج گودین، مدافع اروگوئه‌ای این تیم هم شد، اشتباه بوده است: «بازی متعادل و نزدیکی بود و فرصت‌های گل زیادی دیده نشد. ما با ضربه ایستگاهی سنا پیش افتادیم، ولی داور با اعلام پنالتی و اخراج، مانع پیروزی ما شد. من فکر می‌کنم خطا بیرون محوطه جریمه اتفاق افتاد.» سویا هم در زمین سانتاندر به تساوی یک بر یک رسید.

کد خبر 62275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز