مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

کاهش حجم بارش ورودی آب به مخازن سدها، موجب شده است همدان نه فقط تابستان خشکی را تجربه کند، بلکه پاییز و احتمالا زمستان نیز برای استان، چندان غنی از آب نخواهد بود.

سد اکباتان همدان

فاطمه میرزایی- همشهری آنلاین:

همدان هم مانند سایر استان‌های کشور سال آبی امسال را با کاهش بارندگی شروع کرد و تامین آب مصرفی استان که وابسته به سدها و در نتیجه رواناب‌های حاصل از بارش است با مشکل جدی مواجه شد؛ مشکلی که بنا بر اعلام سازمان آب و فاضلاب همدان در ۵۶روستای استان به‌ویژه در بخش‌های خالق رودی و دره مرادبیک بیشتر از هر نقطه خود را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد. کمبود آب در این استان تا جایی پیش رفته است که کارشناسان نسبت به خشک‌شدن رواناب در غار علیصدر، معروف‌ترین جاذبه گردشگری طبیعی این استان نیز هشدار می‌دهند.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره وضعیت منابع آبی این استان می‌گوید: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، حجم سد اکباتان هم‌اکنون به ۱۴میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

منصور ستوده با اشاره به نتایجی که از ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای همدان به‌دست آمده است، می‌افزاید: طی سال، آبی جاری داشتیم، در استان ما ۲۸۰میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده بود که این عدد در مقایسه با ۴۲۹ میلی‌متر بارش در سال آبی گذشته، ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و همین موضوع ما را وارد مرحله تنش آبی کرده است.

او با بیان اینکه رواناب‌ها به‌ویژه منابع آب ورودی به سدهای استان کاهش شدیدی داشته است، ادامه می‌دهد: سدهای اکباتان و آبشینه به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تامین‌کننده آب آشامیدنی از مهر قادر به تامین آب نیستند و احتمالا در آبان خشک می‌شوند.

ستوده همچنین با بیان اینکه حجم سد اکباتان هم‌اکنون به ۱۴میلیون مترمکعب کاهش یافته و ۴۲درصد از ذخیره پشت سد پر شده است، می‌گوید: حجم رواناب ورودی در اکباتان نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف‌کنندگان در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنایع و خدمات انجام شود. متأسفانه کشت دوم برای ما مشکلات زیادی را ایجاد کرده و به همین دلیل امسال کشت دوم یا پاییزه ممنوع است.

ذخیره سدها کفاف نمی‌دهد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره سایر منابع تامین آب استان نیز توضیح می‌دهد: ۳۰درصد از حجم سد نعمت‌آباد پر است. حجم فعلی سد آبشینه نیز ۷/۲ دهم میلیون مترمکعب است که ۵۵درصد آن پر است و با توجه به مصرف روزانه آب آشامیدنی در شهرهای همدان این سد نیز در مهر امسال آبی نخواهد داشت. البته ۹۴درصد سد کلان ملایر پر است و ۴۲میلیون مترمکعب آب پشت سد کلان ذخیره شده اما این کفاف استان را نمی‌دهد.

ستوده با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف در استان همدان مربوط به بخش‌های خانگی و کشاورزی است، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون طرح اضطراری آبرسانی به همدان و موضوع تامین آب از چاه‌های منطقه خالق‌وردی و دره مرادبیک مدنظر است. این طرح چند سالی است که مطرح شده و پس از شناسایی چاه‌ها و ظرفیت‌یابی عملیات حفاری در ۷۰کیلومتری خالق وردی شروع شد. لوله‌گذاری نیز انجام شده و فقط نصب تعدادی شیر و تکمیل تصفیه‌خانه مانده است.

قطع آب یک‌هفته‌ای
بنا بر اعلام شرکت آب‌وفاضلاب همدان در این استان ۷۰۰هزار مشترک آب وجود دارد. با وجود مشکل شدید و عمده در تامین آب این استان، تیر امسال‌ حسن خانجانی‌موقر، دادستان همدان طی نشستی به مدیرعامل آب وفاضلاب این استان اعلام کرد دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم قطعی آب در استان را برنمی‌تابد و بنابراین هر نقطه و منطقه‌ای در استان که دچار قطعی آب شد باید در اسرع‌وقت به روال عادی برگردد.

با این حال طی هفته‌های اخیر، شرکت آب‌وفاضلاب همدان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به ظرفیت محدود منابع آبی استان و دشواری‌های حاصل از آن برای آبرسانی به یک‌میلیون‌و۷۰۰ هزار شهروند و روستانشین در همدان، آب مشترکان پرمصرف به ‌مدت یک هفته قطع خواهد شد.

محمدعلی محمدی، فرماندار همدان چند روز پیش در بازدید از پروژه طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان، گفته بود که زمستان امسال از رودخانه‌های همدان، آب برداشت می‌شود تا مشکل کمبود آب مدیریت شود؛ زیرا آبی که پشت سد است تا اواخر مهر تمام خواهد شد.

کد خبر 622621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha