شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

محمد سرابی: فکر می‌کنید اگر تعداد زیادی موشک بزرگ داشته باشید، می‌توانید با شلیک همزمان همه آنها، دیواری از موشک‌ها در آسمان درست کنید؟

 سپر موشکی به پایگاه‌های موشکی مخصوصی گفته می‌شود که برای حمله به منطقه دیگری ساخته نشده‌اند، بلکه این موشک‌ها برای هدف قراردادن موشک‌های بزرگ‌تری که دشمن به طرف آنها شلیک می‌کند، ساخته می‌شوند.

در سال‌های دور و زمانی که دو کشور شوروی و آمریکا با یکدیگر رقابت می‌کردند، هر کدام از این کشورها موشک‌های قدرتمندی را ساخته و آماده شلیک کرده بودند. این دو کشور چندین بار یکدیگر را به حمله تهدید کردند و حتی یک بار، در  اکتبر سال 1962، نزدیک بود که درگیری واقعی شروع شود. در آن زمان هر دو کشور برای جلوگیری از حمله کشور دیگر پایگاه‌هایی را به صورت محرمانه در نقاط مختلف جهان ساخته بودند تا مانع حمله کشور مقابل شوند.

   مثلاً آمریکایی‌ها در ترکیه موشک‌هایی را در مقابل حمله احتمالی شوروی مستقر کردند و شوروی‌ها نیز در کوبا با استقرار موشک‌های مدرن، در مقابل هجوم احتمالی آمریکا صف‌آرایی کردند.

   بعد از فروپاشی شوروی موضوع موشک‌های بزرگ این کشور هم فراموش شد، ولی در سال‌های اخیر آمریکا تصمیم گرفته است یک سامانه سپر دفاع موشکی را در لهستان و جمهوری چک مستقر کند.

 این کار باعث عصبانیت و واکنش روسیه شده است. این کشور اعلام کرده است که در صورت مستقر شدن سپر دفاع موشکی احتمال درگیری بالاتر می‌رود، ولی آمریکا مدعی است که این سامانه  برای مقابله با روسیه ساخته نمی‌شود.

در دوران رقابت آمریکا و شوروی، که به دوران جنگ سرد مشهور بود، این موشک‌ها باعث ترس و وحشت مردم جهان شده بودند، زیرا  شلیک آنها خسارت‌های فراوانی به کشورها وارد می‌کرد و مردم زیادی کشته می‌شدند. اکنون هم هر خبری که در باره موشک‌های روسیه و آمریکا در جهان مخابره شود، باعث نگرانی مردم جهان می‌شود.

کد خبر 62248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز