دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

مسعود خشنودزاده : بعضی از ایام و اوقات نزد خداوند دارای مقام و منزلت خاصی هستند و خداوند آدمیان را به توجه و مراقبه برای درک صحیح و کسب فیض از این ایام دعوت کرده است.

ماه مبارک رمضان و هنگام سحر از این هنگامه‌های شورآفرین و بهجت‌زاست که خداوند بندگان را به مهمانی خویش فراخوانده است و لقاء خویش را پاداش و مزد ِمیهمانانی قرارداده که آداب میهمانی را به بهترین وجه اَدا می‌کنند.

این بدان معنی است که سالک الی‌الله اگر با صداقت و ادب به این میهمانی وارد شود و به قصد قربت و رضای معشوق در مسیر گام بردارد، به لقای دوست نایل می‌شود. سالک در این ماه با صوم و انصراف شرعی از خوردنی‌ها و لذایذ مباح و در مرحله بالاتر، انصراف از پستی‌های عالم ناسوت و تبری و بی‌نیازی جستن از آنها، سعی در تـَشبـُه به اسم شریف غنی حق دارد و به وادی تجرد نزدیک می‌شود.

رسول مکرم اسلام- صلی‌الله علیه‌واله‌وسلم- نیز در خطبه ماه مبارک رمضان در شأن و منزلت این ماه فرموده‌اند: ماه مبارک رمضان همراه با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی کرده است؛ ماهی که نزد خداوند برترین ماه‌هاست؛ ماهی که در آن به میهمانی خداوند فراخوانده شده‌اید و مشمول کرامت خداوند قرارگرفته‌اید. در این ماه دعایتان پذیرفته است...

رونق بازار عشق، شور، بندگی، توجه و مراقبه بیشتر در این ماه، نسبت به دیگر ایام سال نمایانگر تحقق وعده حضرت دوست به دست و پابسته بودن شیطان است که نتیجه آن استجابت دعای بندگان است، به شرطی که خویش را در معرض نفحات انس و شمیم رحمت الهی قراردهند.

از آداب مهم این ماه مناجات و دعاست و برسالک الی‌الله فرض است در دعاهای مأثور تأمل و تدبر کند زیرا اگر به چشم خرد و دل پرمعرفت در آنها بنگرد به اندازه وسعت آگاهی و نظرخویش، معارف عظیم الهی را در این ادعیه که قرآن صاعد و بالارونده از بیت وحی به آسمان است می‌فهمد و به رموز گفت‌وگوی عاشقان سوخته جان با معشوق مهربان پی می‌برد و می‌یابد حقیقت دعا، طلب و درخواست از معشوق بی‌منتهاست که امری قلبی است و تا از دل پاک و تهی از شواغل و وساوس شیطان برنیاید، برچله صداقت ننشیند و در هنگامه اسحار با تضرع و آبِ دیده، آبدیده نشود و در برابر آن نور بی‌نهایت منکسر نشود و بر رفرف سجود ننشیند، به هدف اجابت اصابت نخواهد کرد.

دعای سحر که از ادعیه مأثورو بسیار نورانی است از لسان وحی منزلت حضرت امام محمد باقر- صلواه‌الله علیه- صادر شده و گنجینه بی‌نظیری است که با زیبا‌ترین الفاظ، عالی‌ترین معانی و معارف ناب اهل‌بیت – صلوا‌ه‌الله علیهم اجمعین- را بیان فرموده است و در آن از مسائلی چون حضرت نورالانوار و اسماء و صفات مبارک حضرت حق و قدرت و جامعیت و ربوبیت حق مراتب عالم و...سخن گفته شده و سطح آن هرگز به نعمات جسمانی بهشت نزول نکرده زیرا باید سالک را برای پاداش روزه و میهمانی وصال آماده کند.

آنچه از این پس به حضور گرامی‌خوانندگان اهل فضل و پاسبانان حرم دل و میهمانان روزه‌دار حضرت حق عرضه می‌شود، نگاه مختصری به دعای سحر و مضامین عالی آن است که با استفاده از آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین – صلواه‌الله علیهم اجمعین- و کلمات و اشارات اهل نظر و تحقیق، تدوین شده است.

کد خبر 62156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز