سرمربی فولاد خوزستان از فصلی که گذشت و اتفاقات دوران مربیگری‌اش گفت.

جواد نکونام

همشهری‌آنلاین - محمد زارعی

فصل فوتبالی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای جواد نکونام پایان خوشی داشت. او فصل را خوب آغاز نکرده بود؛ فولاد در لیگ قهرمانان از گروهش حذف شد و در لیگ ایران هم رتبه‌ای پایین‌تر از فصل گذشته به دست آورد اما در آخرین جام باقیمانده که جام‌حذفی ایران بود، همه بدشانسی‌ها جبران شد و خوزی‌ها به نخستین جام خود با جواد نکونام رسیدند. کاپیتان سابق تیم‌ملی که سابقه لیگ برتری‌کردن نساجی و آسیایی‌کردن فولاد را داشت، حالا یک جام قهرمانی هم در کارنامه مربیگری‌اش دارد و امیدوارتر به آینده نگاه می‌کند. او در گفت‌وگو با همشهری به سؤالات ما درخصوص موفقیت‌های اخیرش پاسخ داده است. این گفت‌وگو قبل از تغییر و تحولات روز گذشته و کناررفتن آذری از مدیریت فولاد انجام شده است.

*در همین مدت کوتاه ۳ ساله که از دوران مربیگری‌تان گذشته به دستاوردهای خوبی رسیدید. سال اول تیمی را بعد از چند دهه به لیگ برتر آوردید، در سال دوم مربیگری، فولاد را بعد از ۹ سال آسیایی کردید و در سال سوم هم توانستید عنوان قهرمانی جام‌حذفی را کسب کنید. در این ارتباط و حاصل عمر مربیگری‌تان تاکنون برایمان بگویید.

واقعیت این است که من به این چیزها فکر نمی‌کنم، فقط کاری که فکر می‌کنم درست است را انجام می‌دهم. در آینده هم ممکن است هر اتفاقی بیفتد. قطعا در آینده دوران ناموفق هم خواهم داشت چون در تاریخ فوتبال، شما هیچ مربی‌ای را ‌پیدا نمی‌کنید که همیشه موفق باشد؛ مگر اینکه همیشه بهترین تیم‌های یک کشور را در اختیار داشته باشد. بنابراین قطعا دوران ناموفق هم خواهم داشت. نکته‌ای که مهم است، اینکه باید بتوانم در موفقیت‌ها و شکست‌ها بهترین تصمیم‌ها را بگیرم و بهترین عملکرد را داشته باشم.

*سال‌ها قبل عادل فردوسی‌پور در مصاحبه‌ای گفته بود یک درصد هم شک ندارم جواد نکونام مربی بزرگی می‌شود و تا اینجای کار می‌بینیم پیش‌بینی او درست بوده است. خیلی از کارشناسان هم چنین نظری دارند. برنامه شما برای آینده مربیگری چیست؟

عادل همیشه به من لطف داشته است. به قول شما خیلی از دوستان و مربیان این جمله را گفته‌اند. امیدوارم با تلاش، زحمت و پیگیری در فوتبال به نتیجه برسم تا بتوانم به موفقیت برسم. امیدوارم عادل فردوسی‌پور هم خیلی زود به تلویزیون برگردد چون واقعا مردم دوستش دارند.

*بعد از کسب عنوان قهرمانی با فولاد، بحث جدایی از این تیم و پیوستن‌ شما به سایر تیم‌ها و حتی استقلال مطرح شد. نظر خودتان چیست؟

بحث تیم دیگری نیست. حتی در زمان مسابقات، یکی دو تیم دیگر می‌خواستند با من صحبت کنند ولی به‌خاطر قراردادم و تعهدی که به فولاد داشتم، هیچ صحبتی با آنها نکردم. تصمیم هم نداشتم صحبت کنم بنابراین تا روز آخر حرفی نزدم. بعد از جام حذفی با یک گزینه صحبت کردم، نظراتم را گفته‌ام و منتظر شنیدن پیشنهاد آنها هستم تا ببینم چه اتفاقی در ادامه می‌افتد. هم‌اکنون نمی‌دانم از فولاد خواهم رفت یا نه. واقعیت این است که باید صحبت‌هایی که انجام داده‌ایم جلو برود تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. منتظر باشگاه فولاد هستم تا صحبت‌هایی که کرده‌ایم به اعضای هیأت‌مدیره انتقال داده شود و تصمیم‌گیری انجام گیرد.

*نظرتان در مورد لیگ امسال چیست؟

لیگ امسال به‌نظرم ۲ قسمت بود. فاصله بین تیم‌های بالایی چه به لحاظ امتیازی و چه به لحاظ بازیکن با تیم‌های پایینی زیاد بود و همین تفاوت‌ فاحشی ایجاد کرد. امسال چند تا تیم خیلی خوب هزینه کردند که فکر می‌کنم کار درستی هم انجام دادند و من به‌شخصه موافق این موضوع هستم. وقتی تیمی آسیایی می‌شود اگر بتواند نتیجه بگیرد، می‌تواند هزینه‌های یکساله تیم را برگرداند و هیچ مشکل بدهی هم برای آنها نمی‌ماند. تیم‌هایی هم بودند که هزینه‌های متوسطی انجام دادند که فقط در لیگ و اواسط جدول بمانند.

*فکر می‌کنید شگفتی لیگ امسال چه بود؟

شگفتی امسال از نظر من سقوط سایپا بود. سایپا با این همه امکانات و بازیکنانی که داشت و سال‌ها در سطح اول لیگ حضور داشت، نباید سقوط می‌کرد. نمی‌دانم مشکل کجا بود اما این اتفاق به نظر من شگفتی لیگ بود.

*هدف‌گذاری خودتان برای مربیگری در آینده چیست؟

هدف‌گذاری من این است که هر سال در هر تیمی هستم، بهترین عملکرد را برای آن تیم و هوادارانش داشته باشم و پیشرفت کنم و جلو بروم. اینکه به کجا برسم را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. مثل زمان بازی‌کردن فقط تلاش می‌کنم تا پیشرفت کنم و جلو بروم.

*همه شما را شاگرد خلف کی‌روش می‌دانند و تأکید دارند سبک او را در مربیگری پیاده می‌کنید. با این موضوع موافقید؟

شاگرد خلف کی‌روش‌بودن اگر برایم اتفاق افتاده باشد، باعث افتخار من است. کی‌روش یکی از بزرگ‌ترین مربیان دنیاست. قطعا از آقای کی‌روش و آقای کاماچو یاد گرفته‌ام. همانطور که از آقای مندلیبار یاد گرفته‌ام. نکاتی که به دردم می‌خورد را کنار هم گذاشته‌ام و سبک خاص خودم را دارم. من حتی از کار سیمئونه هم الگو گرفته‌ام. جنگجوبودن تیم‌هایش را خیلی دوست دارم.

*هنوز هم با کی‌روش در ارتباط هستید و از او مشورت می‌گیرید؟

با کی‌روش در ارتباطم. از او مشورت هم می‌گیرم چون مربی بزرگی است. او تجربه‌های گرانبهایی دارد و در دو سه جا به من خیلی کمک کرده است که توانسته‌ام موفق شوم.

کد خبر 620862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha