مردم فلسطین در اعتراض به اشغال‌گری‌های توقف ناپذیر اسرائیلی در زیارتگاه منصوب به حضرت ابراهیم به اقامه نماز در این مسجد پرداختند که با حمله نیروهای صهیونیست روبرو شدند.

الخليل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران مسجد ابراهیمی در الخلیل حمله کردند. این مردم در اعتراض به طرح ساخت اسرائیل، نماز جمعه را در مقابل این مسجد اقامه کردند.

نیروهای امنیتی اسرائیل برای متفرق ساختن جمعیتی از نمازگزاران مسلمان که خارج از مسجد ابراهیمی در بخش غربی شهر اشغالی الخلیل حضور داشتند از نارنجک‌های دودزا استفاده کردند.

در تصاویر مخابره شده از این درگیری حداقل یک نفر که توسط نیروهای اسرائیلی به زمین پرتاب شده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

فلسطینی‌ها به دعوت وزارت اوقاف و امور مذهبی حکومت خودگردان برای اقامه نماز در مسجد جمع شدند تا نسبت به برنامه‌های اسرائیل برای پیشبرد طرح ساختمانی و گسترش اشغال این مکان مقدس اعتراض کنند.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده برای ادامه این پروژه مسیری را از میان حیاط مسجد ملسمانان برای ساخت معبری که مستقیماً به پارکینگ می‌رود تصرف خواهد کرد.

مردم ساخت و ساز در این سایت باستانی و بین‌الادیانی را راهی برای اشغال کل این مکان مقدس و تاریخی که به مناطق جداگانه یهودی و مسلمان تقسیم شده دانسته‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در ورودی‌هایاین مسجد گماشته بود و با جداکننده‌های آهنی محل عبور را برای بررسی هویت نمازگزاران و روزنامه‌نگاران جدا کرده بود؛ مساجد معمولاً با محدودیت‌های امنیتی شدید روبرو هستند.

این مکان مقدس توسط یهودیان و مسلمانان به عنوان محل دفن پدر پیامبران اولوالعزم، حضرت ابراهیم، مورد احترام است. یهودیان این مکان مقدس را آرامگاه «سه شه‌پدر» می‌دانند، حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق و حضرت یعقوب.

مسلمانان این مکان را مسجدی مقدس و عبادتگاه ابراهیمی می‌دانند که در اصل غاری بوده که ایشان برای همسرش ساره آماده کرده بوده است.

بر اساس گزارش مورخان بسیاری حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق و حضرت یعقوب به همراه همسرانشان در این مکان مقدس دفن هستند اما منابع شیعی مقبره حضرت ابراهیم و حضرت نوح را در کنار مدفن امیرالمومنین در نجف اشرف می‌دانند.

در سال ۱۹۹۴ شهرک‌نشینان یهودی با گشودن آتش به روی نمازگزاران مسلمان در این مسجد مقدس، ۲۹ نفر را کشتند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر را زخمی کردند؛ بعد از آن بود که این مکان به مناطق نماز یهودیان و مسلمانان تقسیم شد.

الخلیل در کرانه باختری که در زبان عبری «حبرون» نامیده می‌شود نقطه عطفی در درگیری‌های بین شهرک نشینان و فلسطینی‌ها است. با وجود فشارهای صهیونیستی بیش از ۲۰۰ هزار فلسطینی در این شهر زندگی می‌کنند.

کد خبر 620678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha