چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

ماشین لباسشویی از هر مدل و برندی که باشد؛ نیاز به نگهداری و نصب خاص خود را دارد. یکی از مشکلات رایج آن‌ها بوی بد ماشین لباسشویی است. در این مطلب چند روش برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی آمده است.

Washing-Machine - ماشین لباسشویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از موج، این روزها تمام اعضای خانواده پرمشغله هستند و ماشین لباسشویی در منزل‌های امروزی پرکاربرد است. سهولتی که استفاده از ماشین لباسشویی در شستشو و صرفه‌جویی وقت به وجود آورده است، این گجت را از ضروریات هر منزلی کرده است. برندهای مختلفی از ماشین لباسشویی در بازار وجود دارند؛ اما ماشین لباسشویی از هر مدل و برندی که باشد، نیاز به نگهداری و نصب خاص خود را دارد. یکی از مشکلات رایج آن‌ها بوی بد ماشین لباسشویی است که در این مطلب به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.

چرا ماشین لباسشویی بوی بد می‌گیرد؟

بیشتر ماشین لباسشویی‌ها در صورتی که درست تمیز نشوند بوی نامطبوع می‌گیرند. علت این بو، رشد میکروارگانیسم‌ها داخل محیط گرم و مرطوب ماشین لباسشویی است. مواد شوینده و نرم‌کننده باقیمانده در ماشین لباسشویی هم محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری‌ها فراهم می‌کند. وقتی شرایط کافی برای رشد این عوامل وجود داشته باشند، بوی نامطبوعی داخل ماشین لباسشویی به وجود می‌آید که بسیار آزاردهنده است. البته وقتی برای رهن و اجاره‌خانه و بعد اسباب‌کشی می‌کنید حتما برای نصب در محل جدید باید آن را سرویس کنید و احتمالا به این مشکل برنخواهید خورد.

چه دلایلی سبب ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود؟

  • اگر لباس‌های خیس را مدت طولانی از ماشین لباسشویی خارج نکنید. قارچ و بوی بد در ماشین لباسشویی به وجود می‌آید.
  • بستن در ماشین لباسشویی بعد از تمام شدن کار دستگاه سبب می‌شود محیط داخل آن مرطوب باقی بماند و این رطوبت محیط شرایط ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی را فراهم می‌کند.
  • خشک نکردن لاستیک دور در ماشین لباسشویی بعد از هر بار شستشو هم محیط مناسبی برای رشد و عوامل ایجاد کننده بوی بد ماشین لباسشویی هستند.
  • تمیز نکردن جاپودری هم که به دلیل فراهم آوردن محیط مناسب برای رشد باکتری و قارچ‌ها، باعث ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود.
  • سرویس نکردن سالیانه و عدم رسیدگی به ماشین لباسشویی

چگونه مانع ایجاد بد ماشین لباسشویی شویم؟

۱- سعی کنید بعد از چند بار شستشو برای یک دور هم که شده از شستشو در حالت آب گرم ماشین لباسشویی استفاده کنید. با این کار هر گونه مواد ایجادکننده بوی نامطبوع باقیمانده در ماشین لباسشویی از بین می‌روند.

۲- از شوینده‌هایی معتبر و باکیفیت برای ماشین لباسشویی استفاده کنید. این مواد قدرت شستشویی بالایی دارند اما کف زیادی تولید نمی‌کنند و مانع ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی خواهند شد.

۳- بعد از شستشو، لباس‌ها را سریعاً از ماشین لباسشویی خارج کنید و در ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا محیط داخلی آن خشک و رطوبت آن تبخیر شود و هوا داخل آن به‌خوبی جریان داشته باشد.

۹ ترفند برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

چگونه بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟

۱- برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی هر چند وقت یک‌بار (بعد از هر ۱۰ بار شستشو) فیلتر پمپ تخلیه را تمیز کنید.

۲- جای پودر را هر شش ماه یک‌بار کامل بشویید. به‌خصوص اگر از مایع ماشین لباسشویی و نرم‌کننده استفاده می‌کنید چون همیشه مقدار کمی‌از این مواد داخل جا پودری باقی می‌مانند و سبب بروز بوی بد ماشین لباسشویی خواهد شد.

۳- هر شش ماه یک‌بار دو لیوان سرکه سفید را در داخل ماشین لباسشویی ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در ماشین لباسشویی را ببندید تا از شر بوی بد ماشین لباسشویی خلاص شوید. بعد ماشین لباسشویی را در داغ‌ترین و طولانی‌ترین حالت تنظیم کنید. می‌توانید مقداری جوش شیرین اضافه کنید و محلول ترکیبی دست‌ساز یعنی دو پیمانه سرکه سفید با نیم پیمانه جوش شیرین بسازید و از این ترکیب استفاده کنید.

۴- از شوینده‌های تجاری استفاده کنید. بعضی از این مواد شوینده را می‌توانید همراه لباس‌ها هم استفاده کنید.

۵- از سفید کننده استفاده کنید و ماشین لباسشویی را در بیشترین زمان و حرارت قرار دهید تا با سفید کننده ضدعفونی شود.

۶- لاستیک اطراف در ماشین لباسشویی را با پاک کننده ملایم یا سرکه و آب تمیز کنید. این لاستیک‌ها مرکز اصلی رشد قارچ و کپک هستند.

۷- در ظرف اسپری تمیز، یک فنجان سرکه و یک‌چهارم فنجان آب لیموترش بریزید. این محلول را به داخل لاستیک و اطراف آن اسپری کنید و به مدت نیم‌ساعت منتظر بمانید تا سرکه و لیمو ترش به داخل کاملاً نفوذ کنند. سپس یک پارچه حوله‌ای را آغشته به همین محلول کنید و لاستیک و لایه‌های داخلی ماشین لباسشویی را با دقت پاک کنید.

۸- از جرمگیرهای ماشین لباسشویی برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی استفاده کنید.

۹- سرویس کردن سالانه هم سبب از بین رفتن بوی بد ماشین لباسشویی خواهد شد. سعی کنید حداقل سالی یک‌بار ماشین لباسشویی خود را سرویس کنید تا در طول سال هم نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی پیدا نکنید و هم از بو گرفتن آن جلوگیری کرده باشید. یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده بوی بد در ماشین لباسشویی گیر کردن لباس یا شی‌ء در قسمت فیلتر پمپ تخلیه لباسشویی و عدم تمیز کردن این فیلتر است؛ که در سرویس کردن این مشکل هم برطرف می‌شود.

کد خبر 620344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha