نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صدای بلند در محل کار منجر به افزایش جزئی خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا فشار خون بالا می‌شود.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از یو پی ای نوشت: به گفته محققان، این میزان خطر آنقدر مهم نیست که سروصدای محل کار را عامل جدی در ایجاد بیماری‌های قلبی بدانیم.

نتایج ارزیابی حدود ۶۳۰۰ بزرگسال شاغل کانادایی مشخص کرد، افرادی که در محل کار به مدت ۱۰ سال یا بیشتر در معرض سروصدای زیاد بودند کمتر از ۱۰درصد بیشتر از افرادی که در این شرایط کاری حضور نداشتند دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا فشار خون بالا شدند.

به گفته محققان، در افرادی که به مدت ۱۰ سال یا کمتر در محیط‌هایی با صدای بلند کار می‌کردند، خطر بالاتری برای عوارض مرتبط با قلب یافت نشد.

دیوید مایکاد، محقق این تحقیق و از محققان وزارت بهداشت فدرال کانادا در اتاوا گفت: سروصدا قطعا می‌تواند به‌عنوان یک عامل استرس‌زا عمل کند و باعث ایجاد واکنش در بدن شود و داده‌های علمی زیادی وجود دارد که ارتباط بین استرس و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهد.

وی افزود: اما این سوال وجود دارد که آیا سروصدای شغلی در ایجاد بیماری‌های مرتبط با استرس کافی است؛ در صورتی که قرار گرفتن در معرض آن در سطوحی کمتر از مواردی باشد که باعث کاهش شنوایی شود؟

بر اساس گزارش اداره آمار کار، حدود ۷۵ درصد از کارکنان مشاغل غیرنظامی در ایالات‌متحده در معرض سطوح متوسط ‌سروصدا در محل کار قرار دارند در حالی که ۱۳ درصد دیگر در معرض  سروصدای زیاد هستند.

مایکود و همکاران وی رابطه بین سروصدا، کاهش شنوایی و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را بین ۶۳۰۰ بزرگسال شاغل کانادایی ارزیابی کردند.

به گفته محققان، تقریبا ۱۷۰۰ نفر از بزرگسالانی که در این تجزیه‌وتحلیل شرکت کرده بودند، به مدت ۱۰ سال یا کمتر در محیط‌های پر سروصدا کار می‌کردند، در حالی که ۱۱۰۰ نفر دیگر به مدت ۱۰ سال یا بیشتر در محیط‌هایی با صدای بلند شاغل بودند.

داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگانی که در محیط‌های پر سروصدا کار می‌کردند، از کاهش شنوایی در هر دو گوش خود رنج می‌بردند در مقابل ۱۶ درصد از افرادی که ۱۰ سال یا کمتر در این محیط‌ها کار کرده بودند و ۲۲ درصد  افرادی که در چنین محیط‌هایی حضور نداشتند.

به گفته محققان، ارتباط کمی بین قرار گرفتن در معرض سروصدا یا کاهش شنوایی ناشی از آن و خطر بیماری قلبی وجود دارد.

البته فشار خون بالا و مشکلات قلبی در افرادی که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر در معرض سروصدای شغلی بودند کمی بیشتر از افرادی بود که در محیط‌های آرام‌تر شاغل بودند اما بیشتر این کارگران سابقه خانوادگی بیماری قلبی را نیز گزارش کرده بودند.

مایکود گفت: هدف اصلی ما بررسی شنوایی در میان کانادایی‌ها بود و به‌طور خاص ارزیابی قرار گرفتن در معرض صدا و امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مدنظر نبود اما متوجه شدیم که داده‌هایی برای بررسی رابطه بین سروصدا و پیامدهای قلبی عروقی در سطح ملی داریم.

نتیجه این تحقیق در نشریه انجمن آکوستیک آمریکا منتشر شده است.

کد خبر 620310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha