چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

مجموعه داستان «آلکساندرای نازنین» اثر تاتیانا تالستایا، نویسنده معاصر روسیه است که در قالب مجموعه کتاب‌های ادبیات معاصر روسیه انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.​​​​​​​

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ مجموعه داستان «آلکساندرای نازنین» اثر تاتیانا تالستایا از چند منظر برای علاقه‌مندان به ادبیات روسیه در ایران اثر قابل اعتنایی است. تاتیانا تالستایا نوه آلکسی تالستوی نویسنده شهیر روسیه است و طبیعی است که نویسندگی نواده او چه در مقام بررسی مستقل و چه در مقام مقایسه با وی اتفاق ادبی مهمی به شمار رود. این کتاب شامل شش داستان کوتاه از این نویسنده معاصر روسیه است که در قالب مجموعه کتاب‌های ادبیات معاصر روسیه انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

تاتیانا تالستایا در داستان‌نویسی بیشتر به سمت پست مدرنیسم گرایش دارد. با این همه نوع پست مدرنیسمی که در ادبیات  و داستان‌های کوتاهش می‌توان مشاهده کرد از نوع غربی و معمول آن نیست که در ساحت داستان به ناگهان تمامی عرصه و جغرافیای داستان دست‌خوش تغییر شده و فضایی ماورایی خلق می‌شود که مخاطب تا پیش از آن احساس و ادراکی نسبت به آن نداشته است، او خالق داستان‌هایی است که در آن اتفاقی پست‌مدرن و غیرمعمول، بخشی از زندگی روزمره و عادی انسان‌هایی را تحت الشعاع قرار می‌دهد که تمامی آنها مختصات زیستی و فکری مردمان روسیه در زمان نگارش این داستان‌ها و حتی امروز را دارند. به عبارت دیگر پست مدرنیستی که او آن را به کار می‌برد، ابزاری است برای نمایش ساختارها و خصائلی جاری در بطن جامعه‌ای که او آن را لمس کرده و می‌بیند.

تاتیانا تالستایا در دانشگاه ایالتی لنینگراد به تحصیل در رشته زبانشناسی تاریخی و تطبیقی پرداخته و در عین حال بخشی از زمان خود را نیز به روزنامه‌نگاری در روسیه اختصاص داده است و از این منظر درک و دریافت قابل توجهی از زبان و فرهنگ اصیل و در عین حال عامیانه روسیه و جهان به دست آورده است.

تالستایا در محافل ادبی به عنوان ‌یک نویسنده نوآور و مستقل شهرت ‌یافته است و در عین حال برخی منتقدان او را نویسنده‌ای همگام با موج نو ادبیات روسیه بر می‌شمارند؛ ادبیاتی که تالستایا یکی از فعالان آن در عرصه زنانه‌نویسی و خلق داستان‌هایی با ذهن و زبان زنان به شمار می‌رود. با این همه نگاهی به آثار او از جمله داستان‌های این مجموعه نشان می‌دهد که قهرمانان داستان‌های او بیشتر مردمانی عجیب و غریب و حتی گاه دیوانه هستند که در محیط خشک و خشن خرده‌بورژوازی روسیه زندگی می‌کنند و در حال اضمحلال در محیط خرده‌بورژوازی آن هستند.

کد خبر 620213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha