چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید به ازای هر کیلوگرم گندم مصوب شده و تا پایان هفته از سوی وزیر صمت ابلاغ می شود.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عطااله هاشمی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم با ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

او از پرداخت ۹۷ تا ۹۸ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: امسال در روند پرداخت مطالبات مشکلی وجود ندارد و چند روز پس از ثبت در سامانه وجه گندم به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور ادامه دارد، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید به ۵ میلیون تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: امسال برای ذخایر استراتژیک و کسری نیاز کشور ۵ میلیون تن گندم باید وارد کشور شود، اما هم اکنون آماری از ثبت سفارش و واردات نداریم، در حالی که میزان واردات و کیفیت گندم وارداتی باید شفاف سازی شود.

او با اشاره به جزئیات نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده بیان کرد: نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی به ازای هر کیلو گندم مصوب و تا پایان هفته از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ارتباطی به نرخ نان ندارد، گفت: با توجه به توزیع آرد به قیمت قبل به نانوایان، هیچ یک از واحدهای نانوایی به بهانه قیمت گندم حق افزایش قیمت نان را ندارند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران مشکلات کنونی حوزه آرد و نان کشور را ناشی از پرداخت یارانه بلاعوض دانست و افزود: تا زمانی که یارانه به بخش آرد و نان تخصیص یابد، سوء استفاده رخ می‌دهد، در حالی که با حذف یارانه این بخش و پرداخت یارانه مستقیم به خانوار ۲۰ تا ۲۵ درصد از هدررفت حوزه گندم و نان جلوگیری می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد یارانه حوزه آرد و نان هدر می‌رود، بیان کرد: تا زمانی که کشاورزان و نانوایان به کشت قراردادی توجهی نداشته باشند و آزادسازی در این حوزه صورت نگیرد، مشکلات استمرار خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه کمبودی در گندم آرد تولیدی نداریم، افزود: اهمال در واردات نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام و طیور از طریق فشار به گندم خوراکی در حال تامین است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود علوفه و گرانی نهاده‌های دامی حداقل یک میلیون تن گندم تولیدی به سمت خوراک دام و طیور هدر رفته است.

کد خبر 620184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha