چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

در میان مناسبت‌های سال، ایام ماه محرم و صفر در بین شهروندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سید محمدفیاض

سید محمد فیاض / شهردار منطقه ۱۸ : در این ایام و به‌ویژه دهه نخست ماه محرم اقوام و قومیت‌های مختلف این نقطه از شهر با برپایی مراسم سوگواری و عزاداری در اماکن مذهبی از جمله مساجد، حسینیه‌ها و تکایا شور و ارادت قلبی‌شان را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان می‌دهند. هر چند شرایط حاکم کرونایی برگزاری این‌گونه مراسم‌ها را با محدودیت‌هایی همراه ساخته اما با گشت‌وگذار در کوچه‌پسکوچه‌ها و محله‌ها متوجه می‌شوید که ارادتمندی اهالی به امام حسین(ع) و خاندان پاک و مطهرش همچنان پابرجاست و در حالی که عزاداران حسینی در این سوگواری‌ها خود را ملزم به اجرای پروتکل‌ها می‌دانند، در این فرصت معنوی برای سلامتی و پوشیدن رخت عافیت بیماران کرونایی دست به دعا برمی‌دارند.

بررسی تاریخچه برگزاری مراسم عزاداری در بین اقوام مختلف منطقه ۱۸ نشان می‌دهد که در این جریان معنوی و انسان‌ساز هرکسی با توجه به بضاعت و توان مادی و معنوی خود مشارکت داشته و همواره مردم در اجرای برنامه‌های ماه محرم نقش خویش را ایفا کرده‌اند. تنوع قومیتی و فرهنگی در محله‌ها همچنین سکونت اقوام مختلف در گوشه وکنار منطقه ما باعث شده تا در ایام و مناسبت‌های سال به‌ویژه ماه محرم شاهد برپایی مراسم سوگواری و عزاداری به شکل‌های مختلف باشیم. این ویژگی باعث شده تا شهروندان از نزدیک با فرهنگ و آداب اقوام مختلف آشنا شوند و به نوعی همزیستی فرهنگی برسند که ناخواسته بر مشارکت‌های شهروندی تأثیرگذار بوده است.

با عنایت به این ویژگی و اینکه فضای معنوی محرم یادآور حماسه حسینی و پاسداشت الگوها و ارزش‌هایی همچون جوانمردی، شجاعت، صبوری و مردم‌داری است، شهرداری منطقه ۱۸ در برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری همراه شهروندان و سینه سوختگان حسینی شده و برایشان تدارک ویژه‌ای دیده است. در محرم ۱۴۰۰ طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی در محله‌ها به اجرا در می‌آید که از میان آنها می‌توان به اجرای طرح کوچه‌های حسینی همراه با سنت قدیمی چارپایه‌خوانی در محله‌ها، برگزاری نمایشگاه کتاب عاشورایی و نذر فرهنگی، نصب بیرق عزا در سردر منازل خانواده‌های معظم شهدا اشاره کرد. ت

لاش می‌کنیم همه برنامه‌ها و مراسمی که از سوی شهرداری منطقه برگزار می‌شود با کمترین تعداد و فاصله‌گذاری لازم باشد و از شهروندان به‌ویژه بزرگان و امنای هیئت‌ها انتظار می‌رود که عزاداران حسینی را تشویق به رعایت موارد بهداشتی و حتی‌المقدور مراسم را در فضای باز برگزار کنند.

کد خبر 619965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha