سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما را یادآور جنایت بزرگ آمریکا علیه بشریت دانست و تصریح کرد: واقعه هیروشیما گویای این واقعیت است که این کشور از هیچ‌گونه تلاش و عمل غیرانسانی در راستای دستیابی به اهداف نامشروع و نامعقول خود صرفنظر نمی‌کند.

سعید خطیب زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یادبود قربانیان این واقعه ناگوار، لزوم پیگیری و تحقق جدی آرمان متعالی جهان عاری از سلاح هسته‌ای را به جهانیان گوشزد می‌کند و بیان می‌دارد که سایه شوم و تهدید دائمی چنین تسلیحاتی، صلح و امنیت بین‌المللی را همواره در معرض خطر قرار می‌دهد.

خطیب‌زاده خاطرنشان ساخت: کشورهای هسته‌ای از جمله آمریکا در چارچوب توافقات بین‌المللی، به‌ویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، تعهد صریح خود را مبنی بر خلع سلاح دائم هسته‌ای اعلام داشته‌اند. با این وجود، تاکنون نه تنها اقدام عملی و جدی در این باره صورت نپذیرفته است، بلکه این کشورها و در راس آن‌ها آمریکا به صورت روزافزون درحال مدرن‌سازی تسلیحات خود از یک‌سو و ارتقاء جایگاه سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی-امنیتی خود بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و در چارچوب سیاست اصولی خود مبنی بر خلع سلاح همگانی بین‌المللی، ضمن تاکید بر استفاده برابر و صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، همواره در اختیار داشتن، استفاده و تهدید به استفاده از چنین تسلیحات نامتعارفی را مغایر با تمامی معیارهای انسانی و الزامات حقوقی بین‌المللی دانسته و عزم راسخ خود را در راستای پیشبرد و تحقق آرمان جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای اعلام می‌دارد و همواره آماده همکاری سازنده با جامعه جهانی است.

خطیب زاده در پایان اضافه کرد: بر این اساس، لازم است تا گام‌های عملی و حقوقی همکاری‌جویانه از سوی تمام کشورها به سوی خلع سلاح کامل هسته‌ای مصرّح ذیل ماده ۶ ان‌پی‌تی به دور از رویکردهای مغرضانه و سیاسی برخی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برداشته شود.

کد خبر 619446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha