شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی‌های پارک‌شده در بیرون از بورس، آماده بازگشت شده‌اند، گفت: در صورتی که دامنه نوسان از معاملات بازار سهام حذف شود سهامداران با تحلیل و ارزیابی وضعیت شرکت‌ها وارد بازار می‌شوند و دیگر شاهد کندی نقدشوندگی در بازار نخواهیم بود.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عباس آرگون به اقداماتی که باید در دولت جدید در حوزه معاملات بازار سهام مورد توجه مسئولان قرار بگیرد اشاره کرد و افزود: عدم دخالت در معاملات بازار یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید به طور حتم در دولت سیزدهم در دستور کار قرار بگیرد، بازار اکنون به وضعیتی رسیده است که نباید به هیچ عنوان دخالتی در آن صورت بگیرد بلکه باید اجازه داد تا به صورت خودکار به مسیر خود ادامه دهد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اظهار کرد: سال گذشته به دنبال رشد بی سابقه شاخص بورس، شاهد حضور گسترده مردم به بازار سهام بدون هیچگونه آشنایی نسبت به معاملات آن بودیم که این اتفاق به هیچ عنوان درست نیست و به طور حتم منجر به ایجاد هیجان در معاملات بازار خواهد شد.

وی بیان کرد: سهامداران باید از اتفاقات سال گذشته تجربه بگیرند و برای ورود به بورس و سرمایه گذاری در این بازار، تحلیل وضعیت سهام مختلف را سرلوحه فعالیت خود در بازار سرمایه قرار دهند.

قیمت‌گذاری کالاها نباید دستوری باشد

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ادامه داد: بحث قیمت گذاری کالاهایی مانند خودرو و فولاد که محصولات آنها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد از جمله مسائل مهمی تلقی می‌شود که باید تغییری در روند آن صورت گیرد، زیرا به هیچ عنوان نباید قیمت گذاری این کالاها به صورت دستوری انجام شود.

وی معتقد است که نمی توان قیمت کالایی را در بازار به صورت دستوری تعیین کرد و از آن طرف در انتظار ایجاد ثبات در بازار بود، همچنین بهتر است در ابتدا تعریف درستی از ایجاد ثبات در بازار میان فعالان بازار تعریف شود.

آرگون با بیان اینکه دخالت‌ها در معاملات بورس و قیمت گذاری محصولات، شرایط را برای حضور در بورس سخت تر خواهد کرد، افزود: عدم دخالت در قیمت گذاری، تسهیل فضا برای ورود سهام شرکت به بورس و نیز شفافیت معاملات می تواند کمک کننده در بهبود روند معاملات بورس و ایجاد ثبات در این بازار باشد.

مشکلات فعلی در معاملات بازار سهام 

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی به وجود مشکلات فعلی در بازار سهام اشاره کرد و گفت: هر چه دخالت‌ها در بازار کاهش یابد، معاملات آن بهتر و منطقی تر می شود و به طور حتم از این طریق، بازار بعد از مدتی کوتاه به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: نظر ما قیمت‌گذاری کالاها از طریق بورس کالا است، به شرط آنکه هیچگونه دخالتی در معاملات و قیمت گذاری این کالاها صورت نگیرد و باید اجازه داد تا قیمت گذاری به صورت آزاد و از طریق عرضه و تقاضا تعیین شود.

به گفته آرگون، هر چه بتوان کالای بیشتری را وارد بورس کالا کرد و قیمت گذاری از طریق مکانیزم این بازار انجام شود، کمک بیشتری در زمینه قیمت گذاری‌ها و شفافیت در معاملات صورت خواهد گرفت.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با بیان اینکه بازار سرمایه باید به طور حتم متناسب با شرایط اقتصادی کشور پیش برود، گفت: بورس باید دماسنج اقتصادی کشور باشد و شاهد تغییرات ایجاد شده اقتصاد کشور در تابلوی بورس باشیم.

نوسان، ذات بازار سرمایه است

وی نوسان را ذات بازار سرمایه دانست و گفت: سهامداران باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهند که معاملات بورس، بدون نوسان هیچ معنایی ندارد و نشان می دهد که معاملات آن به درستی پیش نرفته است، همچنین بازار سرمایه از جمله بازار پرریسکی تلقی می شود که بهتر است سهامداران قبل از ورود خود به این بازار همه جوانب آن را در نظر داشته باشند تا کمتر متحمل ضرر و زیان های احتمالی در این بازار شوند.

آرگون با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از ظرفیت و قابلیت زیادی برای رشد برخوردار است، گفت: باید در هر موقعیتی از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی دولت و بخش خصوصی استفاده کرد تا بتوان از این طریق شاهد طی شدن مسیر رشد و صعود شاخص بورس در بازار باشیم.

حذف دامنه نوسان از معاملات بورس

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی به تغییر دامنه نوسان و تاثیر آن بر معاملات بازار تاکید کرد و گفت: در صورتی که سازمان بورس، دامنه نوسان را از معاملات بازار سهام حذف کند سهامداران با تحلیل و ارزیابی وضعیت شرکت ها وارد بازار می شوند و دیگر شاهد کندی نقدشوندگی در بازار نخواهیم بود. 

وی ادامه داد: سال گذشته سهامداران برای خرید سهام با مشکل مواجه بودند اما ابتدای سال جاری فعالان حاضر در بازار قادر به فروش سهام خود در بازار نبودند، در حالی که با حذف دامنه نوسان شاهد رفع این معضل در بازار خواهیم بود.

ارتقای جایگاه بازار سهام در کشور 

آرگون با اشاره به اینکه اکنون شاهد حضور تعداد زیادی سهامدار در بازار هستیم، گفت: آزادسازی سهام عدالت، توسعه بیشتر بازار سهام و ظرفیتی که برای حضور سهامداران در این بازار فراهم شده است باعث شد تا جایگاه بازار سهام در کشور نسبت به سایر بازارها ارتقا پیدا کند.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه بازار سهام از ظرفیت های زیادی برخوردار است و می تواند جایگاه بهتری را در کشور پیدا کند، افزود: از این بازار می توان تامین مالی و نیز نقدینگی حاضر در این بازار را به بخش مولد اقتصادی وارد کرد، همچنین روند تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز با تامین مالی و عرضه اولیه در بورس به پایان برسند.

افزایش وسعت بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته

وی با بیان اینکه اکنون جمعیت زیادی درگیر بازار سهام شده‌اند و ظرفیت های خوبی در این بازار برای سرمایه گذاری و پذیرش شرکت‌ها در بورس فراهم شده است، گفت: وسعت این بازار بزرگتر از دیگر سال‌ها شده است، به همین دلیل از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردار است و باید استفاده حداکثری از آن صورت گیرد.

آرگون با اشاره به اینکه بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در بلندمدت از بازدهی بیشتری را در اختیار سهامداران قرار می دهد، افزود: بازار سهام همیشه پررریسک است؛ بنابراین سهامداران باید با دید بلندمدت و از طریق دارایی‌های مازاد خود وارد این بازار شوند.

کد خبر 619262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha