مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

کارورزان ناسا یک ماشین لباسشویی فضایی برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی طراحی کرده‌اند.

61996825.jpg

به گزارش همشهری آنلاین ایسنا به نقل از آی‌ای، آیا می‌دانستید که فضانوردان گاهی تا یک هفته از یک لباس زیر استفاده می‌کنند؟ مطمئناً این مسئله برای ما در زمین که ماشین‌های لباسشویی و مواد شوینده در دسترس‌مان است، چندش آور به نظر می‌آید، اما فضانورد بودن کار آسانی نیست.

وقتی فضانوردان عازم ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) می‌شوند، فقط دو کیف کوچک با خود می‌برند و با اینکه آنها لباس‌های خود را مانند ما کثیف نمی‌کنند، اما باز هم لباس‌های آنها توسط عرق بدن و مسائل دیگر کثیف می‌شود. از آنجا که هیچ ماشین لباسشویی برای تمیز کردن البسه فضانوردان در فضا وجود ندارد، هنگامی که لباس‌های آنها کثیف می‌شود، در سفینه‌های کوچکی گذاشته می‌شوند و رها می‌شوند تا در جو زمین بسوزند!

به همین دلیل است که کارورزان ناسا به فکر طراحی یک ماشین لباسشویی جدید خلاقانه افتاده‌اند که می‌تواند کثیف‌ترین لباس‌های موجود در فضا را ضد عفونی کند.

کارورزان تابستانی شرکت کننده در سومین چالش طراحی کارورزی مرکز تحقیقات "گلن" ناسا بر روی یک طرح منحصر به فرد بسیار مهم به توافق رسیدند. ایده امسال آنها طراحی یک ماشین لباسشویی بود که بتواند در شرایط ریزگرانش کار کند.

ماشین لباسشویی فضایی ساخته می‌شود

در مجموع شش تیم چندین مفهوم را برای اجزای این ماشین لباسشویی فضایی طراحی کردند. هنگامی که این ایده‌های طراحی با هم ترکیب شوند، می‌توانند یک ماشین لباسشویی فضایی کارآمد در ایستگاه فضایی ایجاد کنند و راه را برای استقرار یک ماشین لباسشویی فضایی واقعی هموار کنند.

"نانسی هال" مشاور این پروژه و کارشناس مکانیک سیالات ناسا گفت: این ایده‌ها می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای طراحی ماشین‌های لباسشویی آینده نیز باشد. وی همچنین افزود: دانش آموزان و دانشجویان، بسیار خلاق هستند و محدودیت‌هایی را که ما پیش روی خود می‌بینیم، نمی‌بینند.

این ماشین لباسشویی فضایی اساساً محفظه‌ای دارای پوشش تیتانیوم دی‌اکسید، نور ماوراء بنفش و گاز ازن است که همگی آنها برای نظافت و ضد عفونی کردن لباس‌های فضانوردان در مدار نزدیک زمین بکار گرفته می‌شوند.

این ماشین لباسشویی فضایی همچنین دارای یک دستگاه چنگک باز شونده فنری است که لباسشویی را در شرایط ریزگرانش می‌چرخاند. ابزار دیگر آن "DRUM" نام دارد که خشک‌کن این ماشین لباسشویی است و شامل یک غلتک است که از آهنرباها و سیستم مویرگی برای خارج کردن آب اضافی از لباس‌ها استفاده می‌کند.

کد خبر 619034
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha