ایران برای پیشبرد مذاکرات طرح انتقال گاز به هند و پاکستان، از برخی اصرارهای پیشین خود دست کشید.

در تازه‌ترین تحولات، ایران به هندوستان اطمینان داده که برای تضمین امنیت خط لوله انتقال گاز به هند و پاکستان، حاضر به پادرمیانی است.هند همچنین توانسته تضمین کافی درباره امنیت خط لوله عبوری از خاک پاکستان را به دست آورد. 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به درخواست مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند، اعلام کرده است: «ایران به‌دنبال ایجاد یک سازوکار سه‌جانبه برای حصول توافق درخصوص تضمین امنیت تحویل گاز در مرز هند و پاکستان است.»

نقطه تحویل گاز، زمانی به نگرانی دهلی‌نو تبدیل شد که تهران اعلام کرده بود گاز خود را در مرز ایران و پاکستان تحویل خواهد داد و به نحوه عرضه گاز از خاک پاکستان به هند، کاری نخواهد داشت.

اما این فرایند، فرصت بالقوه‌ای نصیب پاکستان می‌کرد تا در مواقع نزاع با هند، به راحتی شیرگاز را ببندد و به همین دلیل دهلی‌نو خواستار تغییر موضع تهران در این باره بود.

اما موضع جدید ایران درخصوص توافق سه‌جانبه برای تحویل گاز به هند، بدین معناست که مسئولیت تحویل گاز به هند بر عهده هر 3 کشور است و این واقعیتی است که تاکنون یکی از پیش‌شرط‌های دهلی‌نو برای اجرایی شدن خط لوله صلح محسوب می‌شد.

وعده تهران همچنین شامل ترغیب پاکستان به مشارکت دادن شرکت‌های ایرانی و هندی در این طرح در خاک پاکستان هم می‌شود. البته هنوز مسئله روش محاسبه قیمت گاز به نتیجه نرسیده و اصرار ایران بر اصلاح روش قیمت‌گذاری پس از هر 5 سال، همچنان مورد مناقشه 3 طرف است.

ایران در تعهدات جدید خود همچنین برای اولین بار پذیرفته که گاز مورد نیاز این خط لوله را از مراحل 19، 20 و 21 پارس جنوبی تامین کند و هرگونه کاهش فشار گاز از این 3 مرحله را با سایر مراحل پارس‌جنوبی، جبران کند.

ایندیان اکسپرس
28 آگوست 2008

کد خبر 61900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز