دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری امارات - گروه اقتصادی: در حالی که کمتر از 10 روز دیگر فرستادگان دولت های جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند در اسلام آباد برای ادامه گفتگو بر سر خرید و انتقال گاز طبیعی ایران به مذاکره خواهند نشست

اعلام شد که پاکستانی ها با مقامات هندی نشستی جداگانه برگزار می‌کنند.
پاکستان و هند در این نشست دو جانبه که در روزهای 28 تا 30 فروردین در پایتخت پاکستان برگزار می شود ، درباره حق ترانزیت گاز به گفتگو خواهند پرداخت . این در حالی است که مساله حق ترانزیت یکی از بهانه های هند برای کناره گیری از مذاکرات سه جانبه با ایران و سکوت طولانی مدت درباره این پروه انتقال گاز موسوم به خط لوله صلح بوده است.

تازه‌ترین گزارش ها از رسانه های پاکستانی حاکی از آن است که ‌گروه‌های کارشناس فنی دو کشور دراین دیدار  با هدف جمع بندی نظرات طرفین برای حضور در نشست سه جانبه روز 4 اردیبهشت آماده خواهند شد با این حال دکتر حجت الله غنیمی فرد مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت و سرگروه مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی  ایران از این نشست دو جانبه اظهار بی اطلاعی کرده است.

غنیمی فرد که ژس از کنار گذاشته شدن سید هادی نژاد حسینیان به مذاکرات خط لوله صلح وارد شد گفته است که : " تاکنون هیچ صحبت و مذاکره رسمی مبنی بر تشکیل نشست دو جانبه برای مذاکره در خصوص صادرات گاز ایران به هند و پاکستان با ما نشده است."

در این باره همچنین مقامات هند و پاکستان سکوت کرده اند . ازسویی دیگر تلاش خبرنگار همشهری برای برقراری ارتباط با سفیر هند نیز بی نتیجه ماند . این در حالی است که سفارت هند در تهران از یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته پاسخگوی مراجعان است ، صبح امروز عنوان شد که سفارت تعطیل است .

با این همه، رسانه‌های هند و پاکستان در روزهای اخیر درباره برگزاری نشست دوجانبه این دو کشور بسیار نوشته اند و این در حالی بوده است که نظر رسمی را منتقل نکرده و از محتوای مسایل پیرامونی مذاکرات نظیر غیبت یک ساله هند از مذاکره با ایران سخنی به میان نیاورده‌اند.

هند نزدیک به یک سال است که از ادامه مذاکره با ایران در خصوص خرید گاز طبیعی و انتقال آن از مسیر پاکستان کناره گیری  کرده است .
دولت جمهوری اسلامی ایران در این باره مجبور به ابراز تهدیدهای ضمنی شد اما آن نیز کار ساز نبود.

پس از آنکه سیدهادی نژاد حسینیان سرگروه سابق مذاکره کنندگان ایرانی برای خط لوله صلح ، اعلام کرد که دولت تصمیم به امضای قراداد سه جانبه با کاهش قیمت و تخفیفی نامعقول گرفته است ، مقامات دولت این مساله راتکذیب کردند . اگرچه سیدکاظم وزیری هامانه وزیر نفت وقت هم چندی بعد عزل شد و غلامحسین نوذری جایش را پر کرد.

نوذری از همان ابتدا تلاش کرد تا مذاکرات به صورت سه جانبه ادامه یابد اما در این مسیر به تهدید هایی تلویحی متوسل شد.

نوذری و معاونان وی پس از آنکه مطلع شدند هندی ها مدت ها است که علاوه بر گفتگو با ایران بر سرخرید گاز ، به عنوان عضو ناظر نیز در مذاکرات خط لوله ترانس افغان ( TAP) نیز حضور دارد و از سویی دیگر با توجه به خواست آمریکا و نوع دیپلماسی هند و این کشور پیگیری مذاکرات خط لوله صلح به سردی صورت می‌گیرد، زبان به تهدید گشودند.

این تهدید ها در گام نخست آن بود که در صورت کناره گیری قطعی هند از طرح خط لوله هند، ایران و پاکستان وارد معامله گاز می‌شوند. به عبارتی دیگر به جای صادرات 150 میلیون مترمکعب ، ایران به فروش و انتقال 60 میلیون مترمکعب رضایت خواهد داد.

سکوت هند البته ادامه یافت و مذاکرات دو جانبه دو جمهوری اسلامی و همسایه نیز به مرحله تهیه و تنظیم پیش نویس قرداد رسید. پاکستان که با حضور هند علاوه بر واردات 60 میلیون مترمکعب گاز در قبال انتقال روزانه 90 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبه قاره هند مبلغ کلانی دریافت خواهد کرد در سال گذشته بسیار تلاش کرد تا هند را به مذاکرات باز گرداند و در همین حال موضوع انتقال گاز ایران به چین را نیز به عنوان آلترناتیو به ایران پیشنهاد کرد.

سال گذشته لحن وزیر نفت ایران البته تغییر کرد تا جایی که گفت : " از نظر ایران ، فقط زمانی مذاکرات پروژه خطوط لوله صلح تمام شده تلقی
می‌شود که به صورت سه جانبه باشد."

سال گذشته وزیر اقتصاد و دارایی گفت که این خط لوله می تواند به کشورهای جنوب آسیا مثل تایلند، مالزی و سنگاپور نیز گسترش یابد و این در حالی بود که وزیر خارجه پیشین هند در کنار خیل عظمی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی عنوان کرده اند که دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای لغو قرارداد خط لوله صلح بین هند و ایران به کار گرفته است و در شرایط فعلی امکان تحقق این پروژه به صورت سه جانبه وجود ندارد .

طرح خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در دولت میرحسن موسوی مطرح شد اما گفتگوهای رسمی  بر سر این طرح که خط لوله صلح نام گرفته است از ده سال پیش آغاز شد.

طول خط لوله ایران به هند ۲۷۰۰ کیلومتر خواهد بود و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. پیش بینی شده است که در صورت توافق نهایی، ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود.

با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 48762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز