معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تصمیمات این وزارتخانه را برای تامین معلم در سال تحصیلی پیش رو تشریح کرد.

مدرسه انلاين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته را به طور مجازی دنبال کردیم. بنابراین کمبود نیروی انسانی چندان به نظر نمی‌آمد چراکه معلم از طریق آموزش مجازی و از راه دور آموزش می‌داد.

وی  ادامه داد: با توجه به واکسیناسیونی که اکنون در حال انجام است، مقدمات بازگشایی در حال آماده‌سازی است. بنابراین دارا بودن نیروی انسانی ماهر ضرورت دوچندان پیدا می‌کند.

کمبود معلم تا ١۴٠٣ ادامه دارد

به گفته معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، تا سال ۱۴۰۳ همچنان با مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس مواجهیم و راه رفع مشکل این است که دانشگاه فرهنگیان تقویت شود تا بتواند نیروی مورد نظر را تربیت کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

احمدی لاشکی تصریح کرد: البته در کنار دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم به تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش کمک می‌کند تا نیروی مورد نیاز در هنرستان‌ها تامین شود.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی دو رویه را برای کمبود معلم دنبال می‌کنیم؛ اول تامین نیرو از طریق دوره ۴ساله دانشگاه فرهنگیان و دوم تربیت معلم از طریق دوره‌های یک ساله ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه. سال گذشته ٢۵ هزار نفر از طریق کنکور سراسری و ۲۷ هزار نفر هم از طریق دوره‌های یک ساله آزمون استخدامی جذب این دانشگاه شدند.

احمدی لاشکی تصریح کرد: همچنین امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به خدمت گرفته می‌شوند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: البته این تعداد نیرو به محض ورود به دانشگاه امکان فعالیت به عنوان معلم را ندارند و باید دوره‌های آموزشی ۴ یا یک ساله را سپری کرده و بعد از اخذ مجوزهای حرفه‌ای لازم وارد حرفه معلمی شوند.

مسیرهای جذب معلم برای جبران خلأ‌های آموزشی

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه با وجود این تعداد جذب نیروی جدید، همچنان کمبود معلم وجود دارد، گفت که برای جبران این کمبود از راه‌های مختلفی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: قانونگذار تکلیف کرده است که اجازه نداریم نیروی حق التدریس جدید جذب کنیم بنابراین برای جبران نیرو، از طریق نیروهای حق التدریس گذشته استفاده می‌کنیم. همچنین موضوع معلمان تمام‌وقت را در دستور کار داریم و علاوه بر آن، اضافه‌کار برای معلمان رسمی. همچنین، با استناد و اعمال ماده ۴۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اینکه در نقاط مختلف کشور بتوانیم نیروی خرید خدمات آموزشی را داشته باشیم، مهم‌ترین سازوکارهای تامین نیرو محسوب می‌شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۶ هزار نیروی سرباز معلم هم جذب خواهیم کرد. ضمن آنکه نیروهای آموزشیار و نیز نیروهای پیش‌دبستانی را داریم. به‌کارگیری افراد در شرف بازنشستگی از دیگر سازوکارهای در نظر گرفته شده برای جبران کمبود معلم است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که محدودیت نیروی انسانی وجود دارد، الزام داریم که این روش‌ها را انتخاب کنیم. امیدوارم از سال ۱۴۰۳ به بعد که نرخ رشد دانش آموز به تعادل خواهد رسی،د به کیفی سازی بپردازیم و معلمان بتوانند فرصت بهتری داشته باشند. از دولت جدید هم درخواست داریم که به موضوع تامین نیروی انسانی نگاه جدی و دقیقی داشته باشد.

کد خبر 618989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    کاش برای جبران کمبودمعلم، ازروش دیگری نیزاستفاده می‌کردید، اینکه ازکسانی که فارغ التحصیل شدندومهارت دارندنیز استفاده می‌کردید اینهارا آموزش می‌دادید، چون خیلیهامهارت وفن بیان خوبی دارم ولی متاسفانه جامعه مابه آنها رسیدگی ندارد، وانهارادلزده میکند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 1
    ما که بچه هامونو نمی فرستیم مدرسه. مجازی