همشهری‌آنلاین: معاون اول رییس جمهوری گفت: فرمایشات گوهر بار رهبر معظم انقلاب، در عین حالی که ذائقه دولت نهم را با شیرین ترین شهدها آغشته کرد، بار سنگینی از مسوولیت را بر دوش این دولت گذاشت و این مسوولیت را چندین برابر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پرویز داودی در ادامه سخنان خود در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت: دولت نهم در پاسداری از ازرش‌ها و ارتباط با مردم و کرامت انسانی برای این فراز از چشم انداز، وفادار بوده است.

وی تصریح کرد: ما می‌بینیم که رییس جمهوری ما بیش و پیش از همه و مشتاق تر از همه برای خدمت به مردم کمر بسته و همواره الگو و سرمشقی است برای همکارانش در دولت.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اشتیاق و ولع خدمت ایشان به مردم، سرتا سر وجودشان را فراگرفته است. ساده زیستی و تواضع و از جنس مردم بودن در رفتارها، ملاقاتهای عمومی، سفرهای استانی و مجامع عمومی برای همگان روشن و واضح است و برای دوستان و آشنایان همواره یک سرمشق بوده است.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری عزیز و دولت نهم در سفرهای استانی که به عنوان یک امر بدیعی که این دولت انجام داد و رییس جمهوری این سفرها را مطرح کرد و در حدود 42 سفر استانی که تاکنون انجام شده است، چهره به چهره با محرومترین مردم، هم رییس جمهوری و هم اعضای دولت می نشینند و به مشکلات و مسایل و دردها و آلام محرومین رسیدگی می‌کنند.

داودی گفت: آیا این رفتار، ارج گذاشتن به کرامت انسان ها، مردمی بودن و خدمت به مردم نیست؟ آیا این فراز چشم انداز را که دولت رعایت کرده است یا نه؟ آیا امانتدار بوده است یا نه؟

وی تصریح کرد: خدا را صد هزار بار شاکریم که از خالص ترین قلب‌ها و پاک‌ترین نداها، کارنامه سه ساله رییس جمهوری محبوب و دولت نهم داده شد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: فرمایشات گوهر بار رهبر معظم انقلاب، در عین حالی که ذائقه دولت نهم را با شیرین ترین شهدها آغشته کرد ولی در عین حال ، بار سنگینی از مسوولیت را بر دوش این دولت گذاشت و این مسولیت را چندین برابر کرد. از خدا این توفیق را می خواهیم که به ما توانایی شکر گزاری این نعمت را با تلاش و خدمت و استقامت و تدبیر بیشتر عطا فرماید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند، ادامه داد: دولت نیز در جهت گیری های خود، در اجرای سیاست های جاری یا اجرای سیاست های اصل 44 و برنامه پنجم توسعه، نقشه راه را منطبق بر اهداف سند چشم انداز و ایجاد رشد شتابان و مستمر و گسترش دامنه عدالت، ترسیم نموده است.

داودی افزود: رییس جمهوری عزیزمان با شناخت مشکلات ساختاری - اقتصادی که همواره به صورت مانعی بزرگ برای اجرای سیاست های اقتصادی و برای رشد و پیشرفت کشور عمل می کرد، طرح تحول اقتصادی را مطرح کرد که این طرح، زمینه ها و بنیان های لازم را برای تسریع در حرکت رشد توام با عدالت مهیا خواهد نمود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: یکی از اجزای این طرح، هدفمند یارانه هاست . یارانه هایی که تاکنون توزیع می شود بصورت یکنواخت برای همه اقشار اعم از ثروتمندان و فقراست. ثروتمندان همین طور که در پر کردن فرم ها نیز مشاهده شد، رغبتی به پر کردن این فرمها و نیازی به این یارانه ها ندارند.اگر این یارانه ها به آنها داده شود حق محرومین گرفته شده است.

وی تصریح کرد: عدالت ایجاب نمی‌کند که یارانه ها به همه یکسان داده شود، باید یارانه‌ها هدفمند شود.

داودی یکی دیگر از اجزای طرح تحول اقتصادی را اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: پول مثل خون در رگ اقتصاد است و باید به موقع، درست و به اندازه توزیع شود و در آنجا که نیاز هست، توزیع شود.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد که نظام بانکی باید با اصلاح سیستم نظارتی خودش قادر باشد، پول را درست تنظیم کند.به رغم همه زحمات کارکنان این سیستم، چون نیاز به اصلاحات ساختاری هست، این سیستم نمی تواند کارا باشد. لذا نیازمند آن هستیم که در این سیستم اصلاح ساختاری ایجاد کنیم.

وی اصلاح نظام مالیاتی را جزء دیگر طرح تحول اقتصادی بیان کرد و گفت: به رغم زحمات کارکنان این نظام، بسیاری اوقات مشاهده می کنید در اخذ مالیات تبعیض قائل می شود.این نظام باید اصلاح شود.

داودی اصلاح نظام گمرکی را از دیگر اجزای طرح تحول اقتصادی برشمرد و افزود: کشور ما، کشوری باز است و مردمی هوشیار، آگاه و جهاندیده دارند.کشوری است که مردمش به هر کشوری رفتند و در هر فعالیتی مشغول شدند، سرآمد شدند.

معاون اول رییس جمهوری سپس خاطر نشان کرد: باید ارتباط این مردم بسیار آگاه، روشن ضمیر و روشن بین با جهان به حداکثر برسد . اگر نظام گمرکی توانایی و کارایی کافی را نداشته باشد، جوابگوی این حرکت عظیم ملت ما در راستای سند چشم انداز نیست.

داوی بر اصلاح نظام توزیع کالا و خدمت تاکید کرد و آن را از اجزای دیگر طرح تحول اقتصادی عنوان کرد و گفت: سیستم توزیع کالا و خدمت ما باید اصلاح شود.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: وزارت بازرگانی فعالیت های بسیار چشمگیر و خوبی انجام داده است که این نظام توزیع را اصلاح کند.

داودی اصلاح پول ملی و قدرت خرید پول ملی را از اجزای دیگر طرح تحول اقتصادی بیان کرد و گفت: اگر پول ملی ما یک زمان بر مبنای دلار، هفت تومان بود و الان بیش از 900 تومان است، بخشی از آن به خاطر عدم کارایی های ناشی از فناورهای غیرپیشرفته و سرمایه های با فناوری های عقب مانده است، ولی بیشتر کاهش ارزش پول به خاطر عدم کارایی ها و عدم بهره وری های سیستم های ناقصی است که بیان کردم.

وی برایند این اصلاحات را ایجاد بهره وری بالاتر دانست و افزود: اگر ما این مردم فعال مبتکر، آگاه، تلاشگر و باهوش و آن رهبر ژرف نگر را داریم و اگر این سند چشم انداز و تاریخچه ای داریم که همواره اثبات کرده ایم که توانایی و لیاقت نه تنها اداره کشور خودمان بلکه اداره دنیا را داریم، بنابراین این اصلاحات باید انجام شود و مسیر حرکت ما هموار شود تا به اهداف چشم انداز برسیم.

معاون اول رییس جمهوری یکی از مطالبات رهبری و مردم از دولت نهم و فرازهای سند چشم انداز را عدالت برشمرد و گفت: یکی از شعارهای اصلی دکتر احمدی نژاد عدالت بوده است . اگر رهبری می فرمایند این دولت، عدالت را پررنگ کرد یعنی عدالت یکی از اهداف اصلی ماست . عدالتی که باید با عقلانیت و معنویت همراه باشد.

وی افزود: سیاست های حقوق و دستمزد، بازپرداخت مطالبات بازنشستگان، گسترش بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی، رسیدگی به خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان و رسیدگی به وضعیت روستاییان، اجرای سهام عدالت و صندق مهر امام رضا همگی در دولت نهم اجرا شده است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در بحث عدالت حاصلی که بدست آمده ، کاهش نرخ بیکاری، افزایش شاخص های تحقق عدالت و افزایش سهام عدالت و ثروت های طبقه های پایین بود.

وی به رشد تولیدات از پنج و یک دهم درصد به هفت و ششم دهم درصد اشاره کرد و گفت: رشد تولیدات کشاورزی را از 77میلیون تن به حدود 90 میلیون تن رساندیم و سرانه تولید محصولات کشاورزی را از یک و یک دهم کیلو به یک و 26 صدم کیلو رساندیم.

داودی تصریح کرد: حدود 100 هزار پروژه را در دولت نهم شروع کرده و 52 درصد پروژه ها را به اتمام رساندیم. حدود 151 برابر سالهای 67 تا 75 و نیز 30 برابر سالهای 76 تا 83 خصوصی سازی کردیم.
وی در خصوص تورم نیز گفت که افزایش قیمت مسکن و مواد خوراکی دو عامل اصلی تورم بوده است. در اقلامی مانند گوشت و لبنیات و روغن، برنج و گندم متوسط افزایش قیمت های بین المللی بالای 60 درصد بوده است.

معاون اول رییس جمهوری 28 درصد منشا تورم را مواد خوراکی و 28 درصد دیگر را مسکن بیان کرد و گفت: راهکارهای دولت برای تورم مواد خوراکی، یارانه ها و کالابرگ ها بود و در بحث مسکن، مجموعه سیاستی هایی برای افزایش عرضه مسکن ، مدیریت تقاضای مسکن و اصلاح نظام توزیع مسکن بوده است.

وی در پایان گفت: با اتمام خشکسالی و سرمازدگی و فعالیت‌های جهاد کشاورزی قیمت مواد خوراکی سیر نزولی می یابد و با تداوم سیاست های دولت در بخش مسکن کاهش قیمت مسکن که بین 20 تا 30 درصد در بسیاری جاها صورت گرفت، تداوم خواهد یافت

کد خبر 61881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز