مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

آغازبه‌کار منطقه ویژه اقتصادی در بانه، شرایط مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دراین شهرستان به‌وجود آورده‌است.

بانه

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

بانه یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری - گردشگری کشور به‌حساب می‌آید که سال‌هاست مردم نقاط مختلف کشور، این شهر را بازارهای خریدش و رونق مجتمع‌های تجاری‌اش می‌شناسند؛ ظرفیتی که اگرچه با رکود اقتصادی سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده‌است، اما همچنان از قابلیت‌های تجاری - گردشگری ویژه‌ای سود می‌برد.

دراین میان اواخر سال‌گذشته بود که ایجاد «منطقه ویژه اقتصادی بانه» پس از سال‌ها کش‌وقوس، بالاخره به نتیجه رسید و تصویب شد تا امیدها به بازگشت رونق اقتصادی به این شهرستان دوچندان شود. درچنین شرایطی بسیاری از کارشناسان اقتصادی به رونق تولید و اشتغال‌زایی دراین منطقه بسیار امیدوارند، چراکه معتقدند مرزهای کردستان همواره گذرگاهی برای صادرات کالا بوده‌است تا واردات. با توجه به این شرایط، باید امیدوار بود دراین منطقه زمینه رونق صادرات، ورود تکنولوژی‌های نوین و در نتیجه، افزایش تولید و اشتغال فراهم شود. البته رونق اقتصاد منطقه نیازمند شرایطی چون آگاهی سرمایه‌گذاران به فعالیت‌های اقتصادی و ارائه آموزش‌های بازرگانی روز است.

رونق گردشگری تجاری
موقعیت جغرافیایی شهربانه و همجواری آن با اقلیم کردستان عراق، سبب شده مبادلات تجاری با این کشور در اشکال مختلف در حجم بالایی انجام شود و صرفه اقتصادی و منافع ناشی از خرید و فروش کالاهای وارده از مبادی مرزی، زمینه‌ساز پیدایش نوعی گردشگری تجاری دراین منطقه هم شده‌است.

فعالیت‌ها و اشتغال حاصل از چنین ظرفیتی، در غیاب فعالیت پرقدرت صنعت، خدمات و کشاورزی، توانسته اثرات اقتصادی قابل‌توجهی بر شهر بانه داشته باشد. اما این همه ماجرا نیست و بیکاری دراین شهرستان همچنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات جوانان منطقه است. اگرچه بیکاری دراین شهرستان پایین‌ترین آمار را درمیان شهرستان‌های استان کردستان دارد، اما بخش قابل‌توجهی از این کاهش آمار بیکاری، مربوط به اشتغال در حوزه کولبری است؛ در واقع کولبری مرهمی است بر زخم عمیق بیکاری دراین منطقه. دراین میان باید تأکید کرد که بانه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه اقتصادی دارد که بالفعل کردن آنها نیازمند تدوین برنامه‌ریزی راهبردی موثر است.

ظرفیت‌های اقتصادی بانه
معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی استاندار کردستان درباره ظرفیت‌های اقتصادی بانه به خبرنگارهمشهری می‌گوید: این شهرستان به‌دلیل هم‌مرز بودن با اقلیم کردستان عراق، درچندسال‌ گذشته با رشد قابل‌توجهی  در حوزه فعالیت‌های تجاری مواجه شده‌است. برهمین اساس هم هست که بیش‌از ۱۱۰مجتمع تجاری با ۱۰هزارغرفه دراین منطقه ساخته شده‌است که بانه را به نگین تجاری غرب کشور شهره کرده‌است.

«خالد جعفری» جمعیت بانه را حدود ۱۵۸هزارنفر برآورد می‌کند و می‌افزاید: 7/72 درصد از جمعیت این شهرستان در نقاط شهری و 3/27درصد در نقاط روستایی ساکن هستند. وی درباره ظرفیت‌های اقتصادی این شهرستان اظهار می‌کند: وجود بازراچه مرزی «سیرانبند» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی بانه به‌شمار می‌رود. مرزسیرانبند که ازطریق راه ارتباطی آسفالته حدود ۶۰کیلومتر از شهر بانه فاصله دارد، در سال۱۳۷۴ فعالیت خودرا درقالب «بازارچه رسمی» آغاز کرد و در سال۱۳۹۰ براساس مصوبه دولت، به‌عنوان مرز مجاز زمینی اعلام شد.  

جعفری ادامه می‌دهد: سیرانبند بعداز پیگیری‌های متعدد در اواخر سال‌گذشته، ازسوی دولت مرکزی عراق  هم به‌عنوان مرزرسمی معرفی شد و هم‌اکنون رویه‌های گمرکی، مانند صادرات و واردات کالا و نیز تردد مسافر با گذرنامه معتبر دراین مرز رسمی انجام می‌شود.  وی تصریح می‌کند: تاکنون کارت الکترونیک بیش‌از ۵هزارو۶۰۰نفر از مرزنشینان برای واردات اقلام مجاز فعال شده‌است، چراکه اصولا این بازارچه به‌منظور تأمین معیشت مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰کیلومتری و با هدف کاهش کولبری ایجاد شده‌است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی
دراین میان از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی مهم شهرستان بانه، باید به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد که کمتر از ۱۰کیلومتر با مرز سیرانبند فاصله دارد. این منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت حدود ۱۰۰هکتار اجرا شده‌است و درحال‌حاضر پروانه بهره‌برداری آن در شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور درحال صدوراست.  معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی استاندار کردستان دراین باره اظهار می‌کند: فاز نخست این منطقه ویژه اقتصادی حدود ۳۵هکتاراست و مخصوص ایجاد واحدهای صنعتی صادرات‌محور است و اراضی صنعتی آن که بیش‌از ۶۰قطعه را شامل می‌شود، آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران صنعتی است. این نکته را هم باید اضافه کنم که منطقه ویژه اقتصادی بانه، در داخل محدوده منطقه آزاد تجاری این شهرستان قرارگرفته است. جعفری می‌افزاید: در اوایل خردادماه سال‌جاری و به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی، همایشی با همکاری اتاق بازرگانی سنندج و شرکت شهرک‌های صنعتی استان درمنطقه ویژه اقتصادی بانه برگزار و با استقبال قابل‌توجهی ازسوی سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق مواجه شد.

یک امتیاز ویژه
این مسئول به قابلیت‌های صنعتی شهرستان بانه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این شهرستان از مزیت وجود شهرک صنعتی برخوردار است که درچند سال اخیر ساخته شده و چند واحد صنعتی درحوزه تولید و مونتاژ لوازم‌خانگی و روشنایی درآن فعالیت می‌کنند. جعفری می‌افزاید: این موضوع سبب شده این شهرک صنعتی به‌عنوان قطب تولید محصولات روشنایی، لامپ‌های LED و... در غرب کشور مطرح شود. نکته هم این است که واحدهای مختلف شهرک صنعتی بانه برای بیش‌از هزارو۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند که نشان‌دهنده ظرفیت‌های قابل‌توجه اشتغال‌زایی دراین شهرستان است.  

وی ادامه می‌دهد: از دیگر ظرفیت‌های مهم شهرستان بانه، می‌توان به تصویب و ابلاغ قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اشاره کرد. ایجاد این منطقه آزاد می‌تواند به‌عنوان یکی از طرح‌های محوری پیشران توسعه در استان و همچنین شهرستان بانه مطرح شود. جعفری ایجاد منطقه آزاد تجاری را زمینه‌ساز پدیدآمدن امتیازها و فرصت‌های ویژه‌ای برای استان می‌داند و می‌گوید: ایجاد زمینه‌های اشتغال در داخل و جذب سرمایه‌های خارجی، کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات ازجمله این فرصت‌های ویژه است. 

مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران
وی همچنین فراهم‌کردن امکانات و تسهیلات قانونی موردنیاز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و زیربنایی برای حضور فعالان اقتصادی و امکان‌پذیر شدن خرده‌فروشی برای اتباع خارجی و داخلی را از اقدام‌هایی عنوان می‌کند که در راستای رونق بخشی به اقتصاد منطقه انجام شده‌است. جعفری ادامه می‌دهد: درنظرگرفتن معافیت مالیاتی کامل به‌مدت ۱۰سال برای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد و همچنین بخشودگی کامل سهم دولت در اخذ عوارض گمرکی، صادرات و همچنین واردات کال، ازجمله مشوق‌هایی به‌حساب می‌آید که برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده شده‌است.

چشم‌انداز ترسیم شده برای بانه
اینها درحالی‌است که هدف اصلی از ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان را می‌توان رشد اقتصادی همراه با دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی- اجتماعی و کاهش نابرابری در حوزه منطقه‌ای درنظر گرفت؛ موضوعی که رفاه اقتصادی- اجتماعی را نیز به‌دنبال خواهد داشت. دراین میان مهم‌ترین مأموریت منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان توسعه صادرات، ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری و ایجاد اشتغال عنوان شده‌است.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی استاندار کردستان دراین باره نیز می‌گوید: چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان، فرامرزی است؛ به‌طوری‌که در طول حداقل ۱۰سال آینده باید میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه تا ۲۰میلیارد دلار افزایش یابد. جعفری اظهار می‌کند: با توجه به هم‌مرز بودن با اقلیم کردستان عراق، ایجاد این منطقه تجاری نه‌تنها در توسعه و رونق تجارت و ترانزیت کالا نقشی اساسی برعهده دارد، بلکه می‌تواند تقویت حضور در بازارهای جهانی، کاهش مهاجرت روستاییان مرزنشین، افزایش امنیت پایدار مرزی، کاهش فعالیت‌های کولبری و قاچاق کالا، گسترش سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و به‌طورکلی، ارتقای شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان و منطقه را به‌دنبال داشته باشد. 

قابلیت‌های کشاورزی
شهرستان بانه علاوه بر ظرفیت‌های تجاری، از قابلیت‌های بی‌بدیلی در عرصه کشاورزی و دامداری برخوردار است. معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی استاندار کردستان دراین زمینه هم می‌گوید: بانه به‌دلیل بهره‌مندی از بارندگی‌های مناسب، قطب باغداری دراستان به‌حساب می‌آید.  جعفری می‌افزاید: تولید سالانه ۹هزارتن انگور درشهرستان بانه و اجرای طرح ساخت کارخانه کنسانتره انگور، نشان‌دهنده رونق بخش کشاورزی این شهرستان است. گردو، بادام و سماق نیز از دیگر محصولات باغی بانه به‌حساب می‌آید.

این شهرستان در تولید عسل هم با تولید سالانه ۱۲۲هزارتن، رتبه چهارم استان را دارد.  وی به ظرفیت‌های حوزه دامداری در بانه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود ۷۹واحد مرغ گوشتی با تولید سالانه یک میلیون‌و۶۰۰هزار قطعه و همچنین وجود کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت ۴۰هزارتن ازجمله قابلیت‌های حوزه دامداری در بانه است. جعفری ادامه می‌دهد: بانه همچنین چند واحد دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی دارد که با داشتن حدود 14هزار رأس دام سنگین و 65هزار رأس دام سبک، سالانه چیزی درحدود هزارو300تن گوشت قرمز تولید می‌کنند. اینها درحالی‌است که در ۱۵واحد استخر پرورش ماهی سردابی بانه، سالانه بیش‌از ۲۲۰تن ماهی تولید می‌شود.

فرش قرمز زیرپای سرمایه‌گذاران
معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی استاندار کردستان همچنین با تأکید بر اینکه همه زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بانه مهیاست، می‌گوید: بانه از گذشته‌های دور به‌عنوان شهری تجاری شناخته می‌شده که در 3دهه اخیر رشد روزافزونی را تجربه کرده‌است. جعفری با بیان اینکه اکنون صادرات کالا از مرز رسمی سیرانبند با تردد روزانه حدود 200کامیون انجام می‌شود و درحال‌حاضر تردد مسافر هم دارد، اضافه می‌کند: کشاورزی و باغداری مناسب، آغازبه‌کار منطقه ویژه اقتصادی، وجود شهرک صنعتی فعال، فراهم‌بودن زیرساخت‌های موردنیاز و از همه مهم‌تر، تعامل خوب مردم این منطقه با غیربومی‌ها، همه از عواملی محسوب می‌شود که زمینه‌ساز توسعه روزافزون این منطقه شده و شرایط مناسب برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران را فراهم کرده‌است.

کد خبر 618752
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha