مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

پایان عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن همدان- سنندج، انتظار ۱۷ساله کردستانی‌ها را برای اتصال به شبکه ریلی سراسری کشور محقق کرد.

راه آهن

همشهری آنلاین-فرحناز چراغی: پس از ۱۷سال چشم‌انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است. پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال۱۳۹۶ افتتاح شد. این‌درحالی‌است که ریل‌گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان به سنندج بود، البته با تأخیر، طی چند روز گذشته به پایان رسید.

طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰کیلومتر، در سال۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳قطعه تعریف شد که حدود ۶۴کیلومتر آن دراستان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

پایان عملیات ریل‌گذاری

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با اشاره به پایان عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن همدان- سنندج طی روزهای اخیر، اظهار می‌کند: درحال‌حاضر این خط راه‌آهن تکمیل و اتصال ریلی به خط اصلی این مسیر برقرار شده‌است.

«خیرالله خادمی» به جزئیات اجرای خط ریلی همدان - سنندج نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسیر به‌طول تقریبی ۱۵۱کیلومتر، به‌عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به‌حساب می‌آید که بخش تهران-همدان آن در سال۱۳۹۶ افتتاح شده‌است.

وی ادامه می‌دهد: عملیات ریل‌گذاری این مسیر از ۲سمت همدان و سنندج همزمان آغاز شد و به پایان رسیدن آن خبر خوبی مردم ۲استان همدان و کردستان به‌شمار می‌رود.

بهره‌گیری از ریل ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اجرای این خط راه‌آهن از ریل ملی استفاده شده‌است، تصریح می‌کند: ۱۹هزارتن ریل تولید شده در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان برای اجرای ریل‌گذاری این پروژه به‌کار رفته است که نقطه روشنی‌ در اتکا به توان متخصصان داخلی است.  

وی به مزایای پروژه خط آهن همدان - سنندج نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: از مهم‌ترین مزایای راه آهن همدان- سنندج، اتصال ۲مرکز استان به شبکه ریلی کشور است که دستاورد مهمی درحوزه حمل‌ونقل ریلی کشور به‌حساب می‌آید.

چشم‌انداز ادامه پروژه

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین اظهار می‌کند: با اتصال شهرستان سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه پروژه در آینده و اتصال آن به استان‌های دیگری مانند آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه نیز فراهم می‌شود.  

خادمی ادامه می‌دهد: توسعه گردشگری، رونق اشتغال‌زایی، کاهش ترافیک جاده‌ای و... از دیگر مزایای ساخت خط راه‌آهن همدان به سنندج به‌شمار می‌رود.  

وی به وضعیت باقی‌مانده عملیات اجرایی این پروژه نیز اشاره می کند و می‌افزاید: ۱۱هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای بخش باقی‌مانده این پروژه لازم است. ساختمان ایستگاه‌ها، ساخت بخشی از تقاطع غیرهمسطح مسیر و روسازی این محور ریلی همچنان در دست اقدام است.

تدارک ۷ ایستگاه

معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین تصریح می‌کند: مسیر ریلی همدان - سنندج ۷ایستگاه دارد. در فاز نخست ۳ایستگاه سنندج، دهگلان و قروه با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵درصد، تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه راه‌آهن همدان - سنندج در ۳قطعه طراحی شده‌است، می‌افزاید: پروژه ازنظر توپوگرافی منطقه، ۱۴درصد در کوهستان، ۲۰درصد در تپه‌ماهور و ۶۶درصد در دشت واقع شده‌است. همچنین مسیر ریلی همدان- سنندج دارای ۴۶تقاطع، ۲۹دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱دستگاه پل کوچک است.

وی عنوان می‌کند: خط ریلی همدان - سنندج ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۳میلیون تن بار و ۷۰۰هزارمسافر را دارد و نقش مهمی در زمینه حمل‌ونقل بار و مسافر در منطقه برعهده خواهد داشت.

خادمی درباره سرعت حرکت‌ قطارها در خط همدان - سنندج پس از بهره برداری نیز می‌گوید: درصورت بهره‌برداری نهایی از راه‌آهن همدان - سنندج، حرکت قطارمسافری ۱۶۰کیلومتر بر ساعت و حرکت قطار باری نیز ۱۲۰کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

بهره‌برداری نهایی در دهه فجر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه نیز اظهار می‌کند: تاکنون برای اجرای این پروژه ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه شده است. خادمی می‌افزاید: حدود ۴۳کیلومتر دیگر ریل‌گذاری این پروژه در برنامه وجود دارد که دلیل آن، اختلاف سطح ایستگاه تشکیلاتی تا شهر سنندج است و باید انجام شود. تکمیل این بخش به اعتبار بالایی نیاز دارد. وی تصریح می‌کند: سنندج بیست و سومین مرکز استان به‌حساب می‌آید که به شبکه ریلی متصل می‌شود که امیدواریم در دهه‌مبارک فجر به بهره‌برداری نهایی برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور درباره بررسی‌های فنی انجام شده برای ادامه پروژه و اتصال آن به مرز باشماق مریوان نیز می‌گوید: در صورت استقبال طرف عراقی، این کار اجرایی می‌شود. خادمی اضافه می‌کند: درصورت حصول توافق‌های لازم میان ۲کشور، ریل‌گذاری را تا باشماق ادامه می‌دهیم؛ موضوعی که می‌تواند نقشی راهبردی در توسعه مبادلات مرزی، به‌ویژه در غرب کشور داشته باشد.

کد خبر 632881
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha