تعریف ساده و قابل فهم «عدالت اجتماعی» این است که تمامی منابع و منافع در یک جامعه به صورت منصفانه و برابر توزیع شوند و در حال حاضر عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های فکری اندیشمندان علوم انسانی است.

دیجیکالا

میلیون‌ها کاربر (مشتری) و ده‌ها هزار فروشنده در هر نقطه‌ای از کشور امکان خرید و فروش هر کالایی را بر بستر دیجیکالا با قیمتی یکسان و فارغ از مکان زندگی خود دارند.

اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی جامعه بشری، نقش بسزایی در حل مشکلات اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی دارد. بستری که در آن تمام بازیگران از فرصت‌های عادلانه و برابر بهره می‌برند.

در بستر اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین، تفاوتی ندارد که در چه سطحی از زندگی شهری یا روستایی قرار داشته باشید یا محل زندگی شما چقدر از امکانات پیشرفته شهری یا مراکز فیزیکی بهره‌مند باشد. تنها کافی است با یک دستگاه تلفن همراه بتوانید از اینترنت استفاده کنید.

پلتفرم فروشگاه آنلاین دیجیکالا یکی از نمونه‌های عینی در توسعه عدالت اجتماعی هم در زمینه کارآفرینی است و هم در زمینه دسترسی و امکان خرید میلیون‌ها کالایی که در سراسر کشور تولید یا توزیع می‌شوند.

 فرصت‌های برابر از سراسر ایران

فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بیش از ۳۰ میلیون نفر بازدیدکننده یکتای ماهانه دارد و از این جهت به عنوان پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه به حساب می‌آید.

در این پلتفرم فروشگاهی که به عنوان بزرگترین مارکت‌پلیس (بازارچه) آنلاین کشور نیز شناخته می‌شود، بیش از ۱۵۰ هزار کسب و کار ایرانی فعال هستند و ۴.۵ میلیون کالا را به مشتریانی از سراسر ایران ارائه می‌کنند.

کسب و کارهای کوچک و بزرگی که در سراسر کشور توزیع شده‌اند و امکان برابر در زمینه تولید و توزیع را از این طریق در اختیار گرفته‌اند.

دسترسی همه مردم ایران به خدمات یکسان و دسترسی تولیدکنندگان و صنعت‌گران سراسر کشور به بازاری به وسعت ایران از جمله مزیت‌های توسعه فروشگاه‌های آنلاین در برقراری عدالت اجتماعی است.

بر اساس آخرین گزارش سالیانه منتشر شده از طرف روابط عمومی دیجیکالا، این پلتفرم تا پایان سال ۱۳۹۹ با برخورداری از ۵۵ مرکز برای توزیع کالا، خدمات پس از فروش و ۳۲ محل جمع‌آوری کالای فروشندگان سراسر کشور، به توسعه مراکز زیرساختی خود نیز تقریبا در تمامی استان‌های ایران ادامه داده است.

این شرکت تنها در سال گذشته برای افزایش سرعت پردازش سفارش‌ها و کاهش هزینه و ارسال کالاها برای فروشندگان و تولیدکنندگان، انبارها و مراکز جدیدی را در ۱۹ استان کشور راه‌اندازی کرده است.

همچنین دیجیکالا سه مرکز پردازش اصلی در تهران دارد. مرکز دانش با مساحت ۵۰ هزار مترمربع یکی از بزرگترین مراکز پردازش در ایران و منطقه است.

کالاهای سوپرمارکتی در مرکز شادآباد با مساحت ۳۵ هزار متر مربع پردازش می‌شوند و مرکز بادامک با مساحت ۱۰ هزار متر مربع به پردازش کالاهای بزرگ‌مقیاس اختصاص دارد.

بر اساس گزارش سال ۱۳۹۹ دیجیکالا، بیش از ۸۲۰۰ پرسنل مستقیم در ۴۸۰ نوع شغل در تمامی مراکز گروه این فروشگاه آنلاین ملی در ۳۱ استان ایران مشغول به کار هستند. این آمار نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد دو برابری داشته است و پس از استان تهران که ۸۰ درصد کارمندان دیجیکالا در این شهر مشغول به کار هستند، باقیمانده به ترتیب افراد توانمندی از استان‌های البرز، گیلان، آذربایجان شرقی، همدان، لرستان، کرمانشاه، اردبیل، خوزستان و … (از تمامی استان‌ها) به صورت مستقیم از پرسنل این شرکت هستند.

تراکم مشتریان دیجیکالا نیز به نسبت جمعیت هر استان، در تهران، البرز و قم از سایر استان‌ها بیشتر اســت. همچنین تراکم مشتریان در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان کمتر از سایر استان‌ها است.

 دیجی‌کالا به عنوان یک برند ملی

واژه «برند ملی» مفهومی فراتر از یک برند تجاری است و تمام هویت‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی، علمی و شخصی را در بر می‌گیرد. برند ملی نشان‌دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. مفهوم برند ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که می‌تواند مانند چتری کلیه برندهای یک کشور را تحت پوشش خود قرار دهد. یک برند ملی از جمله دارایی های ارزشمند یک کشور است.

برند ملی برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، جوانان، نوجوانان و کودکان ارزش‌آفرینی می‌کند. یک برند ملی دارای ارزش‌های اجتماعی و فردی است؛ در جذب استعدادها فعال است و در سطوح بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کند. همچنین باعث توسعه اقتصادی، توسعه گردشگری و بهبود چرخه اقتصاد خرد می‌شود.

دیجیکالا فرای از اینکه یک برند تجاری باشد، یک برند ملی تمام و کمال است و تمام ویژگی‌ها و ارزش‌های ملی بودن را هم دارد و هم توسعه می‌دهد.

این پلتفرم استارتاپی جدای از اشتغالزایی مستقیم برای بیش از هشت هزار نفر، تولیدکنندگان ایرانی را مستقیما به بازاری به وسعت سراسر ایران وصل می‌کند. اکنون بیش از ۱۵۰ کسب و کار ایرانی در این پلتفرم فعالیت می‌کنند و در میان آنها تولیدکنندگان ملی دغدغه‌ای جز تولید ندارند.

اتصال برابر به بازار ۸۰ میلیونی

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای می‌گوید: «بیماری کرونا در یکی دو سال گذشتته زندگی بسیاری از مردم جهان و ایران را تحت تاثیر قرار داده است ولی استفاده از خدمات آنلاین و مجازی بخشی از مشکلات را در این شرایط خاص کاهش داده است به طوری که امروز مردم از سراسر ایران امکان استفاده از خدمات یکسان را از طریق کسب و کارهای فضای مجازی و به ویژه فروشگاه‌های بزرگ آنلاین دارا هستند.»

فیروزی تصریح می‌کند: «از طرفی در کنار این نوع پلتفرم‌های سراسری ملی، صاحبان کسب و کارهای کوچکتر مثل صنعتگران، تولیدکنندگان و هنرمندان هم می‌توانند به صورت مستقیم و بدون تبعیض به بازار بزرگ ۸۰ میلیونی کشور  وصل شوند. این در واقع ظرفیت ویژه اقتصاد دیجیتال است که به شکل عینی و با کمترین نقص به کمک برقراری عدالت اجتماعی می‌آید و ما باید با توجه به رشد کم‌نظیر تعداد مشتریان اینترنت و کاربران موبایل از چنین ظرفیتی برای حل چالش‌هایی مثل بیماری کرونا یا مشکلات اقتصادی و اشتغال بهره ببریم.»

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «دولت باید در افزایش سهم بازار آنلاین نسبت به بازار آفلاین و توسعه اقتصاد دیجیتال همت بیشتری داشته باشد زیرا این میزان هنوز نسبت به بقیه دنیا در کشور آنچنان که انتظار می‌رود رشد نکرده است. در کشورهای در حال توسعه مشابه یا همسایه ما مثل ترکیه سهم بازار آنلاین نسبت به بازار آفلاین به اندازه قابل توجهی بیشتر است. ما باید تلاش کنیم در کشور چندین پلتفرم فروشگاهی آنلاین بزرگ داشته باشیم  تا هم عدد ۳ درصدی سهم بازار آنلاین نسبت به کل بازار را افزایش دهیم و هم با ایجاد رقابت کیفیت خدمات این حوزه را بالا ببریم.»

وی همچنان بیان می‌کند: «به عنوان مثال در دیجیکالا که یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای آنلاین کشور است، وقتی که یک فروشگاه آنلاین بزرگ و ملی می‌تواند در اشتغالزایی مستقیم نزدیک به ۹ هزار نفر را در ۵۰۰ نوع شغل مشغول به کار کند، یا برای ۱۵۰ هزار کسب و کار دیگر زیرساخت ایجاد کند، نشاندهنده ظرفیت عظیم اقتصاد دیجیتال در کارآفرینی ملی است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «طبق آماری که به دست ما نمایندگان در مجلس می‌رسد از میان میلیون‌ها کالای عرضه شده در این فروشگاه‌ها، بخش قابل توجهی از کالاها ایرانی هستند که قابل توجه است.»

کد خبر 618363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha