مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

قراراست روستا بازارهایی در اسلام‌آبادغرب، پاوه، روانسر و جوانرود ایجاد شود، اما واگذار نشدن محل مناسب، به مانع مهمی دراین مسیر تبدیل شده‌است.

روستا بازار

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

توسعه اقتصادی روستاها از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بوده‌است که درسال‌های اخیر در دستورکار مسئولان مختلف کشور قرار داشته و اقدام‌هایی نیز دراین راستا انجام شده که راه‌اندازی فروشگاه‌های «روستا بازار» از آن جمله‌است؛ طرحی که اجرای آن مدتی است در استان کرمانشاه نیز کلید خورده، اما به‌دلایل مختلف، هنوز به نتیجه موردنظر نرسیده‌است.

اجرای طرح فروشگاه‌های روستابازار با هدف رونق محصولات بومی روستاییان در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی و به‌عنوان ابتکاری برای کوتاه‌کردن فاصله تولید تا مصرف محصولات روستایی مطرح شد که قرار بود ازسوی اتحادیه‌های تعاون روستایی راه‌اندازی شود تا محصولات و تولیدات روستاییان بدون واسطه و با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

حذف تقلب احتمالی در عرضه و فروش کالا، حفظ و افزایش ارزش افزوده و برندسازی محصولات کشاورزی و دامی ازجمله مزایایی است که فعالیت فروشگاه‌های روستا بازار به‌همراه دارد و درصورت رفع موانع موجود دراین مسیر، می‌تواند جان تازه‌ای در کالبد اقتصاد روستاها بدمد.

نخستین روستا بازار استان
نخستین روستا بازار استان کرمانشاه اواخر سال‌گذشته در شهرستان صحنه آغاز به‌کار کرد و قراراست مشابه چنین بازاری در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، پاوه، روانسر، جوانرود نیز ایجاد شود تا فصل جدیدی باشد در عرضه مناسب‌تر محصولات روستاییان کرمانشاهی. این‌درحالی‌است که گفته می‌شود نبود محل مناسب برای ایجاد روستا بازارها، سبب شده‌است این موضوع تاکنون محقق نشود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح روستا بازار در استان برای بیش‌از ۲۵۰نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کند، می‌گوید: اجرای این طرح برای بیش‌از ۵۰۰نفر همه به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

«ایرج صفایی» می‌افزاید: ایجاد روستا بازار در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، پاوه و روانسر حدود ۵۰ تا ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است و امیدواریم در یکی دو ماه آینده، به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی اظهار می‌کند: اجرای این طرح در شهرستان جوانرود نیز در دست اقدام است. در شهر باینگان نیز آمادگی لازم برای ایجاد روستا بازار وجود دارد و می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصاد روستاهای این منطقه داشته باشد.

لزوم راه‌اندازی چند روستا بازار
مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: در صورت مهیا بودن امکانات در ۷ یا ۸ نقطه در شهر کرمانشاه نیز این روستا بازارها ایجاد می‌شود.  

صفایی با بیان اینکه با توجه به جمعیت و گستردگی کرمانشاه، وجود یک روستا بازار دراین شهرستان کافی نیست، عنوان می‌کند: این طرح تا پایان سال‌جاری باید به‌شکل مناسبی اجرا شود. بنابراین نیازمند همکاری اداره‌های مربوط هستیم تا با رفع موانع موجود، بتوانیم گام‌های سریع‌تری دراین مسیر برداریم.

وی اظهار می‌کند: از ارگان‌ها و نهادهایی مانند اداره اوقاف و امورخیریه، جهادکشاورزی، شهرداری‌ها، اعضای شوراهای ‌اسلامی‌شهر و روستا و همچنین فرمانداری‌ها درخواست می‌کنیم برای اجرای این طرح ما را یاری کنند.
صفایی ادامه می‌دهد: طرح راه‌اندازی فروشگاه‌های روستا بازار از ۲سال قبل مصوب شده‌است، اما به‌دلیل اینکه در استان از این طرح حمایت نشد، هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوب دست پیدا کنیم.

پیش‌بینی استقبال مناسب ازسوی مردم
مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه همچنین می‌گوید: با وجود همه مشکلات کنونی، کرمانشاه از خیلی از استان‌های دیگر کشور در اجرای طرح روستا بازارها موفق‌تر عمل کرده‌است و درحالی که بسیاری از استان‌ها هنوز اجرای این طرح را آغاز نکرده‌اند، توانسته‌ایم گام‌های مهمی دراین زمینه برداریم.

صفایی معتقد است که اگر همکاری‌های موردنیاز برای فراهم‌کردن مکان مناسب ازسوی دستگاه‌های دیگر انجام شود، تا پایان سال‌جاری در همه شهرستان‌های مدنظر و ازجمله درشهرستان کرمانشاه، روستا بازارها افتتاح خواهند شد و می‌توانند نقش ویژه‌ای در تقویت معیشت روستاییان استان ایفا کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روستا بازارها با استقبال خوب مردم مواجه شوند، می‌افزاید: در روستا بازارها علاوه بر کالاهای اساسی موردنیاز مردم ازجمله انواع گوشت سفید و قرمز، ماهی، روغن و برنج، قند و شکر نیز به نرخ مصوب دولتی عرضه خواهد شد.

صفایی عنوان می‌کند: علاوه براین کالاها، مواد لبنی، میوه، سبزی، صیفی‌ و... در روستا بازارها با حذف واسطه‌ها، عرضه‌ خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: روستا بازارها قرار است مانند پلی میان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مصرف‌کنندگان عمل کنند تا در شرایط حساس و بحرانی، نسبت به توزیع محصولات کشاورزی و مایحتاج ضروری مردم اقدام کنند. همچنین روستا بازارها کمک موثری در زمینه اجرای سیاست‌های کنترلی دولت در حوزه بازار و نظام عرضه و تقاضا خواهد بود.

تحقق شعار «از مزرعه تا سفره»
مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه همچنین می‌گوید: طرح روستا بازار با هدف عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و تنظیم بازار بدون واسطه با شعار «از مزرعه تا سفره» حرکت خود را آغاز کرده‌ و محلی برای عرضه محصولات روستاییان به‌صورت مستقیم به بازار مصرف و ایجاد اشتغال برای آنان است.

صفایی می‌افزاید: البته نباید فراموش کرد که عملکرد موفق روستا بازارها نیازمند همکاری و مشارکت مطلوب کشاورزان به‌عنوان تولیدکننده است، چراکه اجرای این طرح هم برای حمایت از محصولات تولیدی کشاورزان و هم درجهت حمایت از مصرف‌کننده است که می‌خواهد محصولی بی‌واسطه و ارزان‌تر از دیگر بازارها خریداری کند.

وی ادامه می‌دهد: دراین بازار قرار نیست عرضه کالاها دچار چالش و تنش شود، بلکه کالا با نازل‌ترین قیمت سر سفره مردم می‌رود. همچنین این موضوع بستر مناسب برای حمایت از کشاورزان و دامداران به‌منظور افزایش تولید هدفمند و با کیفیت بالاتر را فراهم می‌کند.

صفایی ایجاد روستا بازارها را طرحی ماندگار برای استان می‌داند و می‌گوید: در صورت مهیا شدن فضای مناسب، با کم‌ترین هزینه اشتغال نیز ایجاد می‌شود. امیدواریم ارگان‌ها و نهادهای مربوط برای دراختیار قراردادن مکان مناسب، با سازمان تعاونی روستایی استان همکاری کنند تا کرمانشاه از مزایای فراوان راه‌اندازی روستا بازارها به‌خوبی بهره‌مند شود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: اجرای مناسب طرح روستا بازار سبب تحقق شعار «از تولید به مصرف» می‌شود که نتیجه آن، افزایش تولیدات کشاورزی در کرمانشاه، تنظیم بازار این نوع محصولات و همچنین کمک به معیشت کشاورزان این استان خواهد بود.

کد خبر 622265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha