با وجود اعلام مکرر دولت ترکیه در ارتباط با «واکسینه نکردن» گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم، اما همچنان تورهای واکسن به مقصد این کشور در ایران تبلیغ زیرزمینی و غیررسمی می‌شود. فعالان گردشگری و برخی رسانه‌های ترکیه در واکنش به این تورها آن را نوعی «دروغ و کلاهبرداری» دانسته‌اند.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در برخی رسانه‌های ترکیه از یک آژانس مسافرتی ایرانی نام برده شده که در ازای دریافت ۲۷۰۰ لیر (حدود ۸ میلیون تومان با محاسبه نرخ روز لیر) وعده واکسن فایزر را بدون داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه داده است. رسانه‌های داخلی و همین‌طور برخی فعالان گردشگری این کشور به این تبلیغ واکشن نشان داده و آن را دروغ و کلاهبرداری خوانده‌اند.

مقام‌های گردشگری ترکیه یادآور شده‌اند که درحال حاضر تزریق واکسن در ترکیه بدون داشتن اقامت و پاسپورت این کشور امکان‌پذیر نیست.

حسین کرک، رییس جامعه گردشگری خاورمیانه در ترکیه به این تبلیغ و تور واکنش نشان داده و خواسته برای جلوگیری از تخریب چهره گردشگری ترکیه، سریع‌تر این تبلیغات و تورها متوقف شود و با اشاره به اطلاعات نادرست تبلیغ درباره دوز دوم واکسنی که با فاصله کم و دو روز بعد از دوز اول تزریق خواهد شد، گفته که «معلوم ‌نیست کدام واکسن و آمپول تقلبی را به مردم تزریق کرده‌اند. این عمل متناسب با کدام اخلاق انسانی و وجدانی است؟»

پیش‌تر، فیلمی کوتاه از سطح شهر استانبول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مردی را در حال دادزنی برای تزریق آزاد و عمومی واکسن کرونا نشان می‌داد. همین ویدئوی ناقص، منبع اطلاعات و اظهارات برخی مردم، فعالان گردشگری و حتی مسئولان شده بود که در ترکیه بدون محدودیت به گردشگران خارجی واکسن تزریق می‌کنند و دست‌مایه‌ای برای اجرای تور و سفر به ترکیه برای تزریق واکسن شده بود. این درحالی است که دولت ترکیه در برنامه جدید واکسن صراحتا مشخص کرده که فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم در این کشور ندارد.   

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه و همچنن تبلیغ تور واکسن می‌گوید: تاکنون گزارشی در این‌باره به دست ما نرسیده و شکایتی هم دریافت نشده است.

او تاکید می‌کند: در ترکیه به هیچ مسافر ایرانی واکسن تزریق نمی‌شود. مگر این‌که در این کشور اقامت رسمی داشته باشند. دولت ترکیه هم بارها اعلام کرده برای توریست‌ها واکسن تزریق نمی‌کند و فعلا برنامه‌ای ندارد. شاید در آینده برنامه این کشور تغییر کند، اما درحال حاضر هیچ برنامه‌ای را اعلام نکرده و واکسن هم به خارجی تزریق نمی‌کنند.

رفیعی هرچند اجرای تور به کشورهایی که امکان تزریق واکسن به گردشگران و اتباع خارجی دارند را مغایر با مقررات داخل کشور نمی‌داند، اما می‌گوید: بعید است با وجود مقررات ترکیه در خصوص واکسیناسیون کرونا، آژانس‌های ایرانی وعده واکسن داده باشند. مگر این‌که زیرزمینی اتفاق افتاده باشد.

گفتنی است ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبلیغ و اجرای تور به نام واکسن را تایید نکرده و آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده‌اند.

کد خبر 618323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha