چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین جشنواره ملی فرهنگ‌ها روز سه‌شنبه پنجم شهریور در بوستان قیطریه تهران گشایش یافت.

 نخستین جشنواره ملی فرهنگ‌ها در حالی در بوستان قیطریه تهران گشایش یافت که 10 گروه بومی از نقاط مختلف ایران به اجرای برنامه‌های آیینی و قومی خود در این حوزه پرداختند.

در ابتدای برنامه مهدی مختاری دبیر این جشنواره ویژگی اولین جشنواره ملی فرهنگ‌ها را حضور زبان‌های رایج کشور در یک مکان عنوان کرد و گفت: شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری این نهاد بر اساس رسالت اصلی خود که توجه به فرهنگ تهران بود اقدام به برنامه‌ریزی جهت برگزاری چنین جشنواره‌ای کرد.

مختاری در ادامه با اعلام حضور گروه‌های هنری با 9 زبان مختلف در این جشنواره افزود: بر اساس گزارش فرهنگستان زبان، 22 زبان زنده و 60 هزار گویش گوناگون در نقاط مختلف کشور تکلم می‌شود که در اولین جشنواره ملی فرهنگ‌ها از گروه‌های بومی هنری با 9 زبان مختلف دعوت شد تا در بخش‌هایی نظیر هنرهای نمایشی، موسیقی و حرکات سنتی آیینی به اجرای برنامه بپردازند.

دبیر اولین جشنواره ملی فرهنگ‌ها افزود: فرهنگسراهای بهمن، اشراق، بانو، دختران، خاوران و سینما کانون محل برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره امسال هستند که در آنها 12 گروه موسیقی، 13 گروه نمایشی و 5 گروه فعال در زمینه حرکات سنتی آیینی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مختاری تصریح کرد: فلسفه برگزاری این جشنواره، پراکندگی فرهنگ‌های موجود در شهر تهران است که نگاه ما آشنایی نسل جوان امروز با آیین هایی است که به مرور زمان به نسل بعد منتقل نشده اند و امیدواریم این جشنواره راهی باشد تا جوانان شهر بتوانند از نزدیک با بخشی از قصه ها، آیین ها و متل های کهن سرزمین خود آشنا شده و ارتباط لازم را برقرار کنند.

پس از سخنرانی دبیر جشنواره گروه‌های هنری بومی استان‌های گیلان، هرمزگان و کردستان به اجرای برنامه‌های هنری خود پرداختند که بارها توسط حضار مورد تشویق قرار گرفتند.

کد خبر 61821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز