مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

کاهش بارندگی و خشکسالی، منابع آبی پارک ملی هفتاد قله استان مرکزی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

هفتاد قله

به گزارش همشهری آنلاین، استان مرکزی سال گذشته به جمع استان‌های دارای پارک ملی پیوست و محدوده امن منطقه حفاظت شده هفتاد قله با مساحت ۱۲ هزار هکتار در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست از حفاظت شده به پارک ملی ارتقاء یافت.

هفتاد قله یکی از ارزشمندترین زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و گیاهان است و همانند یک موزه طبیعی در همه فصل‌های سال میزبان علاقه‌مندان، کوهنوردان و پژوهشگرانی است که از شهرهای دور و نزدیک است.

در این پارک کوه‌های مختلفی همچون کوه لته در، بر زرد، سراب ازنا، قنقال، بر آفتاب کارچان، دم شیر و برف شاه وجود دارد اما ارزشمندترین مأمن حیات وحش این پارک، قله‌ها و دره‌های هفتاد قله است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، امسال به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی، برخی چشمه‌ها و منابع آبی این پارک خشک شده و حیات وحش برای رفع تشنگی در تکاپوی آب هستند. این مسأله باعث شده حیات وحش با خطرهایی همچون نزدیک شدن به محل سکونت انسانی و احتمال شکار، عبور از جاده‌ها و برخورد با خودروها و... مواجه شوند.

رضا میرزایی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برای رفع این تهدیدها، مخازن ذخیره آب با ظرفیت ۳۶۰ متر مکعب را در این پارک ایجاد کرده است. علاوه بر این، کانال حفاظتی به طول ۳ کیلومتر در قسمت‌هایی از این پارک حفر شده که همچون کمربند حفاظتی، نوعی مرز کنترلی است که در کاهش تصرفات احتمالی در اراضی ملی و زمین خواری افراد سودجو تاثیر زیادی دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، تجهیز مرکز تیمار حیات وحش، نصب تابلوهای هشداردهنده و تجهیز و تعمیر پاسگاه محیط بانی از دیگر اقداماتی است که در این پارک انجام شده است.

کد خبر 618158

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha