والیبال بانوان منطقه ۲۱ در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است و امروز در شهر تهران حرف اول را می‌زند و همواره یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است.

قهرمانی

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور :  «زهره امیدی»، مربی و مدیر فنی مسابقات والیبال بانوان، یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در رشد و توسعه این رشته ورزشی در منطقه ۲۱ به شمار می‌رود. این ساکن قدیمی محله «تهرانسر» حدود یک دهه است که در زمینه استعدادیابی، آموزش بانوان والیبالیست، تشکیل تیم‌های والیبال منطقه و برگزاری مسابقات فعالیت می‌کند. در این شماره به سراغ این مربی، مدیر سازنده و موفق والیبال بانوان منطقه رفتیم که نایب رئیسی هیئت والیبال کارگری استان تهران را نیز برعهده دارد و در مجموع چهره فعال و شناخته شده‌ای در والیبال بانوان محسوب می‌شود.  

  • ۱۴ سال فعالیت حرفه‌ای در رشته والیبال

سال ۱۳۴۷ در محله «هاشمی» متولد شده، اما چند سال پیش به تهرانسر آمده و ساکن این محله است. زهره امیدی، والیبال حرفه‌ای را کمی دیر آغاز کرده و از آن سو هم اندکی دیرتر از حد معمول ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشته است: «از همان دوران کودکی به والیبال علاقه داشتم و در مدرسه و باشگاه‌های مختلف والیبال بازی می‌کردم. اما از ۲۷ سالگی یعنی حدود سال ۱۳۷۴ به شکل حرفه‌ای این رشته را ادامه دادم و کارم را از تیم «شهریار» آغاز کردم. علاوه بر شهریار، عضو تیم والیبال بانوان توابع شهر تهران و شمیرانات نیز بوده‌ام. برای تیم والیبال مناطق مختلف شهرداری تهران بازی کرده‌ام. در همه دورانی که والیبال بازی کردم، تنها ۲ مربی به نام‌های «مهناز عسگری» و «فرشته ترابی» داشتم. تا ۴۱ سالگی، یعنی تا سال ۱۳۸۸، والیبال بازی می‌کردم و پس از آن وارد حرفه مربیگری شدم. البته اگر فرصتی پیش بیاید، هنوز هم بازی می‌کنم مانند شرکت در مسابقات پیشکسوتان جام رمضان که البته متأسفانه در ۲ سال اخیر به سبب پاندمی «کرونا» این مسابقات نیز برگزار نشده است.»

هدف، شناسایی استعدادها و قهرمانی در کشور
زهره امیدی/ مربی و مدیر فنی والیبال بانوان منطقه 21
  • مربی درجه یک والیبال در ۳۸ سالگی

 امیدی در همان دورانی که والیبال بازی می‌کرد، به فکر مربیگری هم بود و برای همین پیش از اینکه والیبال را به‌عنوان بازیکن کنار بگذارد، موفق به کسب بالاترین مدرک مربیگری از فدراسیون والیبال می‌شود: «هم زمان با بازیکنی، دوره‌های مربیگری والیبال را هم پشت سر گذاشتم. در سن ۳۲ سالگی موفق شدم مدرک درجه سوم مربیگری را کسب کنم و در ۳۸ سالگی موفق به اخذ مدرک درجه یک مربیگری از فدراسیون والیبال شدم و در تیم‌هایی چون «راه‌آهن»، «مپنا» و «سازمان آب» به مربیگری پرداختم. همچنین مربی و سرپرست مسابقات مناطق مختلف شهر تهران از جمله ۱۷ و ۲۱ نیز بوده‌ام. در بخش ورزش کارگری هم سابقه مربیگری و برگزاری مسابقات گوناگون را دارم. در این سال‌ها آنقدر شاگرد داشته‌ام و در مسابقات مختلف موفق به کسب مدال و قهرمانی شده‌ایم که حسابش از دستم در رفته است. تعدادی از شاگردان من امروز برای خود مربی یا سرپرست فنی موفقی هستند. برای مثال، «مریم مطلبی» از شاگردانم، کمک مربی تیم «سایپا» شده است.»

  • توانایی و استعداد ورزشی بانوان منطقه

نزدیک به ۸ سال پیش، زهره امیدی به‌عنوان مربی و سرپرست فنی مسابقات والیبال بانوان منطقه ۲۱، مسئولیت فنی و مدیریت این رشته ورزشی را برعهده گرفت. کمتر از ۲ سال طول کشید تا این رشته ورزشی در منطقه متحول شود و شاهد موفقیت‌ها و قهرمانی‌های تیم‌های والیبال بانوان در مسابقات و رده‌های سنی مختلف باشیم: «زمانی که مسئولیت تیم‌های والیبال بانوان منطقه ۲۱ را پذیرفتم در این رشته هیچ قهرمانی و موفقیتی وجود نداشت. مدیران ورزش منطقه هم به این رشته چندان خوشبین و امیدوار نبودند. با توجه به اینکه در مناطق دیگر با تیم‌های مختلفی کار کرده بودم و از توانایی و استعداد بانوان منطقه در والیبال هم مطلع بودم، این اطمینان را داشتم که اگر از ظرفیت و پتانسیل موجود درست استفاده کنیم، می‌توانیم در این رشته موفق شویم و برخلاف سال‌های گذشته، در مسابقات مختلف از جمله شهرداری‌های مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

با وجود مشغله‌های فراوانی که به‌عنوان نایب رئیس هیئت والیبال کارگری استان تهران و مشاور ورزشی داشتم، تلاش کردم تا بتوانم تیم خوبی از والیبالیست‌های جوان و مستعد منطقه تشکیل دهم. از تیم‌های مختلف والیبال بانوان منطقه، بهترین نفرات را گلچین کردیم. در منطقه چندین والیبالیست خوب داشتیم که در رقابت‌های دسته یک و دو تهران بازی می‌کردند، اما با توجه به اینکه استفاده از والیبالیست‌های باشگاهی و ملی در مسابقات مناطق ممنوع است، مجبور شدیم به دنبال کشف استعداد برویم و از دل رقابت‌های محلی برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، بازیکن انتخاب کنیم. در بیشتر تیم‌ها سرپرست فنی خود سرمربی تیم می‌شود، اما باز هم من این فرصت را در اختیار مربیان جوان قرار دادم تا توانایی‌های خودشان را بروز دهند، رشد کنند و دیده شوند. درنهایت تیم والیبال بانوان منطقه ۲۱ برای نخستین بار به مقام قهرمانی شهر تهران رسید و در سال بعد هم توانست برای دومین بار پیاپی قهرمان شود و از عنوان خود دفاع کند.»

هدف، شناسایی استعدادها و قهرمانی در کشور

  • حمایت چندانی از ورزش بانوان نمی‌شود

مربی و مدیر فنی والیبال بانوان منطقه ۲۱ بر این باور است که با وجود استعدادهای بسیار و تعداد بالای بانوان علاقه‌مند به والیبال، حمایت خاصی از ورزش بانوان نمی‌شود، می‌گوید: «منطقه ما بسیار والیبالیست دارد و استعداد و بازیکن خوب نیز فراوان است، اما متأسفانه از ورزش بانوان از جمله والیبال حمایت چندانی نمی‌شود و در همه این سال‌ها امکانات ویژه‌ای به ما اختصاص نداده‌اند. فقط به سبب علاقه، انگیزه و هدفی که دارم همه سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کنم تا والیبال بانوان گسترش یابد. . متأسفانه بانوان والیبالیست تاکنون از سوی هیچ سازمان و ارگانی حمایت نشده‌اند، با این حال همه تلاشم را صرف می‌کنم تا جوانان را به ورزش ترغیب کنم. در منطقه ۲۱ برای شرکت در مسابقات مناطق، یک دست لباس ورزشی به اعضای تیم می‌دهند. هزینه ایاب و ذهاب نیز پرداخت می‌شود یا اینکه به اعضای تیم قهرمان، هدیه و لوح تقدیری اهدا می‌شود. حمایت‌ها در بالاترین سطح همین مواردی است که اشاره کردم. این در شرایطی است که جمع کردن و ساختن یک تیم و آوردن مربی‌ها و داورها برای برگزاری تمرینات و مسابقات بدون حمایت و پشتیبانی قوی، واقعاً کار مشکلی است. اگر عاشق والیبال نبودیم، به کارکردن در چنین شرایطی ادامه نمی‌دادیم.»

  • چند تصمیم بزرگ

زهره امیدی از برنامه بزرگی که برای والیبال بانوان منطقه در سر دارد، به همشهری محله می‌گوید: «در یکی، ۲ سال اخیر که مسابقات والیبال به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و برگزار نمی‌شود، بانوان والیبالیست ما به لحاظ ورزشی لطمه زیادی خورده‌اند. با توجه به این موضوع تصمیم گرفته‌ام تا اگر شرایط فراهم بود با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، در مرداد ماه، یک دوره مسابقات در منطقه ۲۱ برگزار کنم. پس از آن هم یک دوره مسابقه فرا منطقه‌ایی به میزبانی منطقه ۲۱ برگزار کنیم. در ادامه برای خودم نیز هدف مهمی دارم که بر روی آن متمرکز شده‌ام. پس از قهرمانی‌های متعدد در شهر و استان تهران، این‌بار می‌خواهم بانوان والیبالیست را در مسابقات کشوری و سطح ملی قهرمان کنم و این هدف بزرگ من است. در زمینه ورزش کارگری نیز با توجه به بودن کارخانه‌های متعدد در منطقه ۲۱، ظرفیت و استعداد بالایی وجود دارد اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا در دوسال اخیر نتوانسته‌ایم چندان در این زمینه فعال باشیم.»

کد خبر 618082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha