چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ساخت کبد زیست مصنوعی با تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به دستیابی محققان ایرانی به فناوری استفاده از سلول در خارج بدن گفت: در ساخت این کبد مصنوعی 4 بخش نواورانه دیده می‌شود که آن‌ را از نمونه خارجی متمایز می کند.

وی افزود: این کبد مصنوعی یک مدلسازی است که هنوز به تولید انبوه نرسیده است و امیدواریم بتوانیم در 18 ماه آ ینده این دستگاه را وارد مرحله عملیاتی کنیم.

باقری لنکرانی گفت: استفاده از سلول کبدی در خارج بدن روشی بسیار گران است که حدود 10 سال است در برخی از نقاط دنیا استفاده می‌شود.

وی افزود: کبد زیست مصنوعی ساخت محققان ایرانی علاوه بر کاهش چشمگیر قیمت آن در مقایسه با نمونه خارجی، اثر گذاری و خاصیت سم زدایی ‌آن از نمونه خارجی بیشتر است.

باقری لنکرانی گفت: با استفاده از این دستگاه سلول‌های کبدی در خارج بدن حدود یک ماه زنده می‌مانند که این امر موفقیت بزرگ و افتخار آمیزی است.

وزیر بهداشت گفت: در این کبد زیست مصنوعی از سلول‌های کبد حیوان در محیط آزمایشگاه استفاده شده که همه مراحل آن به تایید شورای پژوهشی دانشگاه رسیده است.

وی افزود: سالانه حدود 2 تا 3 هزار نفر در کشور دچار نارسایی حاد کبد و تا یک و نیم برابر این تعداد نیز دچار نارسایی مزمن کبد می شوند که بیشتر به علت بیماری هپاتیت است.

باقری لنکرانی گفت: در حال حاضر سالانه 200 نفر در دو مرکز کشور پیوند کبد می‌شوند که این دو مرکز پاسخگوی نیاز همه بیماران نیست.

وی افزود: افرادی که پیوند کبد دارند باید منتظر بمانند تا از یک فردی که مرگ مغزی شده کبد دریافت کنند اما با ساخت این کبد زیست مصنوعی علاوه بر اینکه بیمار مدت انتظار برای دریافت کبد را به خوبی تحمل می‌کند، با استفاده ازآ‌ن دستگاه به کبد فرد نارسا هم فرصت داده می‌شود تا کبد از دست رفته خود را باز سازی کند.

در این نشست خبری دکتر جلال غنوی سازنده دستگاه و دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز حضور داشتند

کد خبر 61792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز