جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

گروه سلامت: اگرچه وزیر و رئیس کمیسیون بهداشت، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد پرونده استیضاح وزیر بهداشت همچنان باز است.

دکتر جهانبخش امینی به‌عنوان یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر بهداشت به موارد مختلفی که باعث چنین تصمیمی شده است، اشاره کرد.

وی در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر مشکلات عدیده‌ای که مردم در مراکز درمانی با آنها مواجه هستند، گفت: بدهی‌های بیمارستان‌ها، مشکلات کارخانه‌های دولتی، نارضایتی شدید مردم از سیستم بهداشت و درمان کشور و... علت اصلی استیضاح وزیر بهداشت است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، با اشاره به وقوع مرگ و میر در بیمارستان‌ها و اینکه هیچ فردی پاسخگوی این قبیل اتفاقات نیست، اظهار داشت: در حال حاضر نمایندگان امضا‌کننده طرح استیضاح قصد ندارند اسامی آنها مشخص شود تا شاید عده‌ای به‌دنبال پس گرفتن امضای آنها باشند.

او که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم بود و در حال حاضر عضو کمیسیون انرژی مجلس است، با بیان این‌که حتی با 15 امضا، استیضاح وزیر قابل طرح در صحن مجلس است، افزود: تصمیم داریم طرح استیضاح را بعد از تعطیلات مجلس تقدیم هیأت‌رئیسه کنیم.

اما درحالی که گفته می‌شود حدود 35 نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده اند، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تنها به ذکر اینکه «در ارتباط با استیضاح چند وزیر زمزمه‌هایی در مجلس شنیده می‌شود، اما متن استیضاحی ارائه نشده است.» اکتفا کرد.

دکتر سید شهاب‌الدین صدر در حاشیه مراسم روز پزشک در این باره گفت: یکی از وظایف مجلس نظارت بر فعالیت‌های وزراست که این امر با پرسش سؤالاتی از وزرا به‌صورت طبیعی صورت می‌گیرد و پاسخ این سؤالات گاهی قانع‌کننده بوده و گاهی هم نیاز است که در صحن علنی مطرح شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص و استیضاح از دیگر ابزارهای نظارتی مجلس است، افزود: زمانی که احساس شود روند جاری در دستگاه موردنظر مطلوب نیست براساس قانون و مقررات از این ابزار استفاده می‌شود. 

البته این اظهار نظرات کلی رئیس کمیسیون بهداشت، با انتقاداتی تلویحی از وزارتخانه همراه بود تا این شائبه تقویت شود که کمیسیون بهداشت مجلس، اگرچه رسما نمی‌خواهد خود را در این قضیه وارد کند، اما طرح استیضاح را حداقل به‌عنوان زنگ خطری برای وزیر بهداشت، مناسب می‌داند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاسیس درمانگاه‌های معین از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه، گفت: ضوابط و مقرراتی که برای این امر در نظر گرفته شده از جمله اجبار پزشکان برای کار در این درمانگاه‌ها و کیفیتی که از نظر تعداد بالای ویزیت بیمار در ساعت مشکلاتی را ایجاد کرده و انتقاداتی به آن وارد است.

وی ادامه داد: اینگونه مداخله کردن‌های دستگاه‌های دولتی به صلاح نیست. لازم است دستگاه‌های اجرایی وزارت بهداشت و وزارت رفاه در جهت تحقق اصول قانون اساسی، واگذاری امور به مردم، جلب مشارکت آنها و اعتماد کردن به مردم تجدید نظر کنند.

کد خبر 61215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز